Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
timmyhellberg

Vad är detta för modell?

Rekommendera Poster

Tja! 

Går i tankarna att köpa en båt utav en bekant, men vi kan inte riktiga komma fram till vad det är för modell på båten. 

 

Båten är ca 8x2,70.

Sitter en B20 i ihop med ett 270 drev. 

 

Någon kunnig här som har några förslag? 

IMG_45941.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-01 vid 20:10 skrev Jorgen01:

Gullringen?

 

Har googlat lite på dom..

Verkar va antingen hel eller tvådelad ruta, denna har ju tre rutor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte heller säga vad det där är för fabrikat men...

Det är ju lite 1970-talsstuk på den där, ser riktigt trevlig ut om man frågar mig. Om jag gissar rätt så kan den alltså rentav vara fyrtio eller femtio år gammal. Mycket kan ha blivit ombyggt på fyra decennier. Kanske har överbyggnaden skadats någon gång och blivit ombyggd? Ännu en bit in på åttiotalet gick det dessutom att beställa en båt och själv bestämma lite hur den skulle se ut. Speciellt inredningar och överbyggnader gick ju att bygga lite som kunden ville. Numera bestämmer fabriken vad alla vill ha :-)

 

På -70 och 80-talet var det också vanligt att man köpte båten som halvfabrikat och gjorde en hel del jobb själv. Ett varv jag jobbade på i slutet av åttiotalet hade en modell som såldes i olika stadier. Ibland bara skrovet, ibland skrovet och en däckskrans, ibland med överbyggnad. Skrovet fanns också i två varianter, den äldre skrovmodellen funkade bättre med mindre motorer och såldes ibland som halvfabrikat trots att varvet egentligen inte gjort den modellen på femton år. Jag har sett den båten i många skepnader under åren. Någon har en överbyggnad som aldrig sålts från det varvet osv. Den gick också att beställa med vilken motor som helst.

Din båt kan vara ett halvfabrikat som fått en vindruteram gjord enligt självbyggarens modell. Eller så har den blivit beställ så där.

 

Med detta vill jag få sagt att det inte lönar sig att kolla på detaljer utan leta likadana skrov och möljigen däckslösningar.

Om du gillar båten tycker jag inte att fabrikatet skall stå ivägen för ditt val. En dag kanske det klarnar när grannen i gästhamnen börjar berätta om när han hade en likadan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående. 
Det finns en del detaljer som skvallrar om att någon hemmabyggare kan ha ändrat på båten; dels den smala rutan i bakkant på överbyggnaden (hade man byggt båten från början hade man nog gjort en och större ruta; billigare) samt mötet mellan de olika listerna mm som jag ringat in. 
 

Oavsett - det verkar vara en rätt trevlig båt, fina proportioner.
Säkert jättebra. 

D64F1ACC-C01D-4D25-A32E-5316DE5058A6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! 

 

 

Lite update med bilder.

 

Vi har enats om att det verkar vara någon varvsbyggd historia troligtvis. 

Han jag ska köpa den av fick den av ett äldre par när han var ute och kollade på ett jobb i fjol.

Sen dess har han renoverat hela däcket, slagit ur varenda träplugg och limmat i nya, motor är startad på land. Drevet har fått nya packningar och bälgar. 

Har fått se en massa bilder ifrån renovering och jösses vilket jobb han lagt ner.

 

Vi har bestämt att det blir ett köp ifrån min sida, åker och hämtar den inom ett par veckor! 

 

Ser fram emot många härliga turer i denna! 

 

Mvh Timmy.

IMG_09681.jpg

IMG_09701.jpg

IMG_09671.jpg

IMG_09721.jpg

IMG_09711.jpg

IMG_09691.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...