Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Smulemil

Mariner 135 hk-94

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Funderar på att köpa en båt med en Mariner 135 hk v6 från 94 men undrar hur den motorn är? 

Är det nåt att satsa på? 

Båten är en Lohi 585 så jag förmodar att den kräver sin motor.. 

Redigerad av Smulemil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägde en Mariner 135 för inte så länge sedan. De var en billigare variant av Mercury och säljs inte längre i Sverige som nya. Se till att det är låga timmar på den för de är ingen vidare kvalitet, undantag magnum 1-3.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt är Mariner identiskt lika motsv. Mercury och håller samma kvalitet. @Pilletant447Har inte hört att V6:orna skulle ha några större kvalitetsbrister. Vad består dina dåliga erfarenheter i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fabrikatet Mariner har sitt ursprung pga handelsutbyte mellan USA och Japan.

 

Vissa Mariner är Yamahatillverkade och är identiska med Yamaha förutom dekalerna och kulören på kåpan.

Vissa Mariner är identiska med Mercury förutom kåporna.

 

Yamahas och Mercurys typskyltar finns på motorn så av den framgår vilken motor det är.

 

Dessa Marinermärkta motorer har naturligtvis exporterats utanför USA och Japan.

 

Jag vet inte om det säljs nya Mariner idag.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna motor är tillverkad 1994. Då var tiden med Mariner som Yamahakloner sedan länge förbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorn är inne på sin 26 säsong, så det finns inga garantier. Är den välskött ser jag inga problem.

Köper du tycker jag att du skall:

- Kolla/byta impellern. Men, impellern i denna motor är en modell med korta vingar som håller åtskilliga år om den inte körs torr.

- Byt stift till B9HS 10 (B9HS med 1 mm gap) dessa kostar en bråkdel av originalet och funkar bättre. Finns service-meddelande på detta.

- Kolla termostaternas funktion.

- Serva gärna poppetventilen. Den sköter kylningen vid höga varv och blir ofta blir bortglömd. Lite överkurs, men den kan ge problem om den aldrig servats.

- Lär dig starta på rätt sätt. Pumpa upp trycket med blåsan. Slå på tändningen, Tryck in nyckeln under ett antal sekunder släpp sedan ut den innan du startar. Du lär dig med tiden vad som är lämpligt lång tid för att starta utan rökmaskin i aktern.

 

Denna V6 135 lämnar nästan 150 hk och har en underbar sång. Nackdelen är att den drar ca 10 % mer i marchfart jämfört med de lite mindre 4-cylindriga Merc motorerna. Byte av stift till ovan förbättrade lågfarten men sänkte också törsten med 5-7 % på min 135 -98.

 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mariner hade för länge sedan ommålade Yamaha i sitt sortiment. Detta var bla 4-5, 20, 28 och 40hk. Alla dessa maskiner var bra.

 

Senare om vi tittar på 90-talet fanns nästan enbart Mercurymaskiner i sortimentet. Det är Inga skillnader mellan en Mariner och Mercury när de bygger på samma grundmotor. Samma ska såvitt jag veta gälla för Yamahamaskinerna.

 

V6an är som guestsson säger en i grunden bra motor. Lyssna på hans råd.

Har själv haft en 200hk som fungerade mycket bra.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-04-09 vid 20:10 skrev guestsson:

Generellt är Mariner identiskt lika motsv. Mercury och håller samma kvalitet. @Pilletant447Har inte hört att V6:orna skulle ha några större kvalitetsbrister. Vad består dina dåliga erfarenheter i.

Dels mycket svårt att hitta Mariner V6 motorer i fint skick/låga timmar i Sverige sedan så fick jag motor haveri 3 gånger:wacko: med den Marinern 87 jag ägde, aldrig med Yaman från 79 jag hade ända in på 00 talet. Men det är klart ett fint exemplar med låga timmar eller en väl omhändertagen Mariner med massor av timmar torde inte bli problem eller?:rolleyes: Det är mina erfarenheter kanske var ett måndagsexemplar eller att gamla ägaren inte var så noga med skötseln hur som så kommer jag nog så småningom köpa en Mariner igen den här gången en Magnum vi får se vad som finnes.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...