Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kad32

KAD 32 startar ej

Rekommendera Poster

Körde nöjd och glad från varvet efter årlig service av min Kad-32:a för några dagar sedan.

Dagen efter startade båten inte. Startmotorn drar runt, men maskinen hoppar inte igång.

Har aldrig strulat tidigare. Hade bara halvfull tank över vinterförvaringen, tänkte om det fastnat skit i ngt filter.

Ngn som har en idé som kan vara fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oj, finns massor av fel som kan uppstå efter vinterförvaring.
Alltså fel förknippade med stillestånd, korrosion, bränsleutarmning m.m.
[Med ordet `bränsleutarmning´ ovan menar jag här risken för dieselbakterier, sådana pyttesmå krabater kan tydligen numera äta diesel och frodas tills de bildar proppar i bränsleförsörjningens rör/filter.

(Off topic: Hos bensinmotorer tycks däremot `bränsleutarmning´ mer handla om avdunstade ångor, att de beståndsdelar hos bensinen som har högst antändlighet/oktantal hunnit avdunsta under långa vinterperioder.)]


Nå, du har ju en dieselmotor så bakterie-propp i bränsleförsörjningen är nog första misstanken!? Startmotorn snurrar ju gott men 32:an tänder ändå inte!?
    Särskilt den moderna typen av miljövänligare dieselbränsle är nog extra utsatt för proppbildande bakterie-angrepp!? Detta för att oavsiktligt vattenintrång i bränsletanken - typ kondenseringsvatten ansamlat under vinteruppehåll - kan göda bakterierna?)


Mitt tips får bli: rensa bränslesystemet, byt filter och avlufta enligt konstens regler!

Kan jag - liksom du själv -fundera?  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kad32:

Körde nöjd och glad från varvet efter årlig service av min Kad-32:a för några dagar sedan.

Dagen efter startade båten inte. Startmotorn drar runt, men maskinen hoppar inte igång.

Har aldrig strulat tidigare. Hade bara halvfull tank över vinterförvaringen, tänkte om det fastnat skit i ngt filter.

Ngn som har en idé som kan vara fel? 

Tack för svar! Ngn som vet hur man luftar? Hittar inga bra bilder på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...