Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nicsoft

Epoxy på botten och akterspegel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Ny i forumet och ny på det mest när det gäller båt. Har en Flipper 575 -77 som jag har blästrat bort "botten" på. Jag ska lägga på epoxy och här kommer frågorna: 

 

1. Min strategi är att inte ta bort utombordaren och skyddsplattan när jag lägger på epoxy. Om jag behöver ta bort motor och platta så gör jag den delen i framtiden är tanken. Är detta en bra strategi eller finns det mer eller mindre tvingande anledningar till att ta bort bottenplattan och lägga epoxy där på en gång? Bild på akterspegeln inkluderad. 

2. Det krävs ju en viss temperatur för att lägga på epoxy. Är det någon i det här forumet som vet ifall det finns någon uppvärmd lokal jag kan hyra in mig i några dagar i stockholmsområdet? 

 

Tack! 

/Niklas

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3436.jpg

Redigerad av Nicsoft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående 1.

När du lägger på epoxyn gör du det för att få en helt tät plastyta. Om du inte demonterar utombordare och plattan (går de under vattenlinjen..?) så är ju arbetet lite ogjort, för där är det inte tätt - tänker jag i alla fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som svar till Peter_K (missade citeringen): Ja, de går under vattnet. Lite konstigt att ha en träplatta under vattnet men den verkar ha klarat sig. Man ser var vattenkanten har gått på riggen (och ser nu att den kanske borde tvättats lite noggrannare i höstas).
 

Ok, förstår hur du tänker. Är så klart inte bra om det finns en risk att vatten kommer in via en skarv. 

Redigerad av Nicsoft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här:

Du har av någon anledning ”blästrat” bort stora delar av topcoaten men inte under plattan på akterspegeln. Topcoaten är hyfsat vattentät och den finns kvar under motorplattan. 
Så jag skulle epoximåla där du har blästrat och måla upp lite på motorplattan. Inte perfekt men den delen kan du göra ”sen” (vilket sällan blir av). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag tänker så här:

Du har av någon anledning ”blästrat” bort stora delar av topcoaten men inte under plattan på akterspegeln. Topcoaten är hyfsat vattentät och den finns kvar under motorplattan. 
Så jag skulle epoximåla där du har blästrat och måla upp lite på motorplattan. Inte perfekt men den delen kan du göra ”sen” (vilket sällan blir av). 

Tack! Det stämmer, skrev inte det i min post. Under motorplattan är allt kvar. Det var så här jag tänkte göra, bara det inte finns risk att det kommer in vatten mellan gamla topcoaten bakom plattan och nya så vill jag helst göra detta. Och ja, sannolikheten att jag kommer ta av motorn så länge jag äger den är minimal... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara bra att få bort motor och platta så att du får koll på bultarna

och fukthalten i akterspegeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Kan ju vara bra att få bort motor och platta så att du får koll på bultarna

och fukthalten i akterspegeln.

Tror du det kan vara fukt kvar där? Blästrade den i höstas för att den skulle stå och torka upp ordentlig under vintern. 

 

Sant att det kanske inte blir av annars. Bara det att det är lite av ett projekt att lyfta av motorn då jag inte kan göra det själv. Måste nog åka till någon firma som gör det. Så det bör vara ganska viktigt/nödvändigt för att jag ska göra det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör säkra så att det inte via de genomgående bultarna kommer in fukt

i akterspegeln.

Hur stor är motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Jorgen01:

Du bör säkra så att det inte via de genomgående bultarna kommer in fukt

i akterspegeln.

Hur stor är motorn?

Yamaha 90hk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att låna en bilmotorlyft så fixar du det lätt själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Jorgen01:

Har du möjlighet att låna en bilmotorlyft så fixar du det lätt själv.

Har ju inte det tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något rejäl takbalk någonstans och du fixar det med en spaklyft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kompis med truck? Eller grävmaskin.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Jorgen01:

Kompis med truck? Eller grävmaskin.

Väldigt ont om sånt. Har börjat fundera på att bygga någon ställning om jag ska lyfta bort den. Alternativt kolla med Yamaha om de kan lyfta av motorn och ha den hos sig ett tag. 

 

Har även mailat Lefant och kollat vad de säger om att ta bort motorplattan för att lägga på epoxy. Kan ju gissa svaret...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Jorgen01:

Något rejäl takbalk någonstans och du fixar det med en spaklyft.

Spaklyft, det kan var något! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Nicsoft:

Spaklyft, det kan var något! 

Har du ingen lämplig takbalk så brukar det gå bra med en dubbelstege som ställs över motorn. Surra stegen mot båten så den inte tippar utåt när du lyfter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Lefant. De skrev att man inte behöver lyfta bort motorplattan från akterspegeln. 

 

Kollade med Yamaha Center på Långholmen också. De tar ca 2500:- för att lyfta bort och sätta tillbaka motorn. Inkluderat i det priset är material (500:-) och jobb (ca 500:-) för att sätta på en ny motorplatta. Bara att lyfta av motorn och sätta tillbaka den tar de 1500:- för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur noga man vill va. Lefant har ju ingen susning om motorbultarna inte tätar

Du kan ju om du vill göra det enkelt för dig ta bort en bult i taget känn om det känns fuktigt.

Täta och sätt tillbaka bulten. Att motorplattan skulle bort var mest för att inspektera bulthålen

samt snygga till det hela.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Nicsoft:

Fick svar från Lefant. De skrev att man inte behöver lyfta bort motorplattan från akterspegeln.

Berättade du för dem att din motorplatta är gjord i plywood och går ner under vattenlinjen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag bort allt gör det riktigt och byt plattan till en i modernare material.

Skall du behålla båten länge är det nödvändigt.

Skall du sälja inom något år så skit i allt ihop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta ner motorn så den står på en träkloss,lossa den,snurra den ett halvt varv,häng den på en pirra du kanske måste sätta en regel på pirran dra fast den med ett par bultar. Funkade för mig min motor vägde ca 100 kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-01 vid 20:07 skrev Jorgen01:

Kan ju vara bra att få bort motor och platta så att du får koll på bultarna

och fukthalten i akterspegeln.

Har du själv haft problem med att det kommit in fukt den vägen. Eller vet om någon. Vad är konsekvensen av det (så jag förstår allvaret i det om det händer)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Berättade du för dem att din motorplatta är gjord i plywood och går ner under vattenlinjen..?

Nu vet de... Väntar på svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nicsoft:

Har du själv haft problem med att det kommit in fukt den vägen. Eller vet om någon. Vad är konsekvensen av det (så jag förstår allvaret i det om det händer)?

Då de nedersta bultarna ofta är under vatten så har jag alltid varit noga med att täta.

Då jag vid ett flertal tillfällen köpt ny båt så har jag varit med vid monteringen av motorn.

Just för att säkra så att det inte slarvas. Ganska onödigt för jag har bytt båt efter ett år eller två.

Fukten i akterspegeln tar många år på sig för att utvecklas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men här kommer det: Jag åkte till Yamaha center. De hängde av den och förvarade den ett par veckor. Kommer aldrig hända att jag åter dit igen, sinnessjukt dyrt. I år har jag hängt av motorn av andra anledningar. Byggde en bock, tog en järnstång och en kompis och band fast med spännband i öglan på motorn. Lyfte av. Rätt lätt faktisk. Kompisen får inte vara för kort dock...

 

Gällande min punkt 2, jag byggde in båten i ett plasttält och använde byggfläktar för att värma upp och på det sättet styrde klimatet. En båt som låg bredvid gjorde exakt samma sak som jag fast byggde inte in i plast och styrde temperaturen. Hans epoxy härdade inte. Det var inget roligt projekt att ta bort det. När han slipade så satte sig allt i sandpappret på en gång för det var ju inte härdat. Vet inte hur det gick i slutändan. Jag undrade om jag tog i för mycket när jag byggde tältet men väldigt glad efter hans historia att jag gjorde det. Glöm inte vatten att dricka om det råkar vara en solig dag... 

C1CA7366-AB42-465E-A2E4-C3DF9043D0ED_1_105_c.jpeg

A3DDEF10-68A7-4454-92C2-C1383F8480AE_1_105_c.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...