Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dennis93

Vilken av dessa bowriders?

Rekommendera Poster

Hej! Jag ska snart köpa min första båt, då jag är helt ny på detta så tänkte jag höra med er innan.

 Det jag söker är en bowrider i prisklassen mellan 100-200k sek begagnad.


Jag är ute efter en lättkörd, rymlig och rolig båt som helst inte ska vara allt för törstig.


Specifikt har jag fastnat för dessa två:

Bowrider - Volvo Penta V8 5,0 GXI 2006 - 160k sek

https://www.blocket.se/annons/vastmanland/bowrider___volvo_penta_v8_5_0_gxi_2006/88026005

 

och denna bowrider Sea Ray 176 -2003 - 125k sek

https://www.blocket.se/annons/stockholm/sea_ray_176__2003__ny_motor__2014__mercruiser/88848461

 

Tar gärna emot all tips jag kan få och gärna inputs på dessa två alternativen jag har tagit fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägde en sådan för fem år sedan med en 4,3 motor.

Verkade vara en välbyggd båt, toppfart gps 40 knop.

Sålde den för att jag inte gillar bowriders pga allt rykvatten som hamnar

i båten. Men med bowriderkapellet på så fungerar det.

För inomskärs färd en toppenbåt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte var du ska använda den och till vad. Det du länkat till är amerikanska båtar. Vissa tycker att kvalitén är lite sisådär, jag tillhör den skaran. Men oavsett så är dessa väldigt låga. Tror det är sitta och köra som gäller. Heltäckningsmatta på båt? Nja.... Sen är de som sagt väldigt låga vilket kommer göra att det kan bli väldigt blött om det går sjö. Jag har aldrig ägt någon bowrider men tilltalas av idén. Men jag hade kollat på en skandinavisk båt. Högre skrov. Möjlighet att både sitta, halvstå och stå när man kör. Hade valt utombordare då det är enklare, mindre underhåll, oftast bränsleffektivare. Ex yamarin, finnmaster, uttern med flera. Skandinaviska båtar har i regel bättre räcken i fören så det är enklare och tryggare ta sig ombord, speciellt värdefullt med fören in mot klipporna i naturhamn. I små båtar tar inombordare väldigt mycket plats. Blir ofta dåligt med stuvutrymme, utombordare brukar ge mera stuv. Så man kan ha med sig grill, grillkol, lådor med tallrikar, bestick, tampar,  fendrar osv. Så hade jag resonerat. Enda fördelen jag såg med någon av de du länkade till var en binimitopp, skyddade ju fint mot solen en varm dag om man är ombord. Å andra sidan väger den inte upp nackdelarna. En biminitopp eller liknannde kan man säkert konstruera till vilken båt som. Elller använda det vanliga kapellet som solskydd. Själv tar jag bort baksidan och rullar upp sidorna så blir det nästan som en binimitopp fast med kapellrutor mot rutramen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för bra svar!

 

Eftersom båtlivet är helt nytt för mig så är det många faktorer att väga in som ni nämner som blir nytt för mig!


Det jag tänkt göra med båten är att åka ut på dagsturer med vänner, fiska o sola. Det jag gillar med just bowrider är deras sportiga utseende och att det får plats med många. Men att det kommer in massa vatten är ju självklart något jag hade stört mig på!

 

Bor i Östersund så det är alltså bara vid sjön båten kommer användas om det är någon faktor att väga in.

 

Har ni något tips på någon båtmodell som är prisvärd för mina önskemål? (Helst plats för 4st+ pers att sitta) Budget 100-200k

 

Redigerad av Dennis93

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Östersund låter kallt, bowrider är vackert väderbåt.

Jag föll själv för sportigheten och de amerikanska ser helt klart tuffare

ut än de nordiska. I ditt fall skulle jag köpt en ht eller dc.

En båt i prisläget 100-200 tkr skall nog ha utombordare lättare att underhålla

och skulle den paja enklare att ersätta. En båt i den prisklassen med inombordare

är nog rätt gammal och motorn kan behöva en grundlig genomgång.

Utombordare klarar sig bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte mycket enklare att grejen med utombordare. Och rasar den är det lätt (nåja relativt) att skruva loss och skruva dit en annan. Å andra sidan tycker tjuvarna det med.... 

bowrider är solskensbåt. Men det är också daycruiser (dc). Tittar du på de skandinaviska så är ofta dc och bowrider likadana från ratt och akterut. Skillnaden är sovplats eller sittplatser. Har man kapell så kan man fika under tak och behjälpligt åka hem i skydd om man blir överraskad av regn. 
åker du isjön så kanske det kanske mera den platsen en amerikans bowrider hör hemma än i havet utanför västkusten med högre och tuffare vågor. Jag huserar i Göteborg och förvånas varje gång man ser en amerikansk bowrider då de är på tok för låga för sjön här( låga fribord) Samt som tidigare nämnts att man nästan sitter på durken. Svårt parera vågor och svårt kunna halvstå eller stå för sikt och parerande. Vilket förenklar mycket om det inte är platt vatten. 
har du inte lite olika båtfirmor i närheten så du kan åka kolla lite, tänk då inte bara utseende utan även användarvänligt. Köra, sitta, fribord. Stuv, service osv. Även blocket kan vara bra att se olika lösningar. Hur man kommer ombord, speciellt grabbräcken i fören när man varit iland på någon ö. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jagade bowrider så började jag också kika på Sea Ray / Four Winns osv, mest på grund av att det ser trevligt ut med inombordare. Blev mer och mer att jag vägde över mot Yamarin 53/5220 eller Ryds 520 GTX senare dock på grund av sakerna som M__G nämner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack alla för era tips.


Har funderat på att höja min budget lite och har då fastnat för denna båt. Tycker ni att den är värd dubbelt så mycket som Sea Rayen för 125k som jag länkade ovan? Isåfall hade jag uppskattat om ni förklarade varför :)

 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/fritidsbat__glastron_gls_195_2009/89134987

 

Baserat på videoklipp jag sett på denna båt så verkar den gå väldigt fint på vattnet o förhoppningsvis kommer det inte in lika mycket vatten i denna bowrider, vad tror ni?


Skulle uppskattat om ni har några inputs, då jag inte kan speciellt mycket om specs o vad man bör tänka på. Mvh Dennis

 

 

Redigerad av Dennis93

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att den verkar dyr, gav 180000 för min Four winns 200 Horizon

för fem år sedan. Det var en 2008 års modell 70 timmars gångtid.

 

Vatten kommer det in i båten då den är för låg för färd utomskärs.

Men klart häftigare än en nordisk båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att enligt säljaren så ska den vara bränslesnål också, de är ju en faktor som kan spara pengar i längden.. Är det några fler som har inputs på om den senaste båten jag länkat? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga säljaren vad han menar med bränslesnål jag har aldrig varit med om att

en V8 eller V6 i en båt varit bränslesnål. Men ett nöje får kosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dennis93:

Tänkte att enligt säljaren så ska den vara bränslesnål också, de är ju en faktor som kan spara pengar i längden.. Är det några fler som har inputs på om den senaste båten jag länkat? :)

Skit i kostnaden för soppan!

Tror du att det är där en ev besparing kan ligga så är du fel ute. Min soppakostnad är ca 5% av årskostnaden om jag minns rätt. Att då spara någon % av dessa är bara felräkningspengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Ni har rätt i att nöjen/soppan får kosta!


Vilka andra oförutsägbara kostnader är det att tänka på om man är helt ny till båtvärlden?

 

Vi har båtplats tillhörande vårat hus. Men tänkte på om försäkring o skatter o sånt är något som är svindyrt till såna här båtar? Nån som har ett hum hur mycket allt kan kosta per år?

 

tacksam för alla som hjälper till med svar i tråden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med båtplats menar du kanske sommarplats/bryggplats?

Hur ska du förvara på vintern isf?

Kostnad för upptagning?

Konservering?

Bockar?

Presenning?

Försäkring?

Service?

 

Sen tillkommer i allmänhet lite bottenfärg, lite jobb och material för polering & vaxning men det är ju rena nöjen 😉.

PS Skatt betalar vi inte än på båtar (förutom på inköpspriset hos handlare)

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten, lägg undan 20000 kr till första säsongen sen vet du ju  vad nästa säsong kostar.

Det är ju bara att se vad som blir över. Räkna bort bockar och försäkring.

I stället för bockar så kan ju en vagn vara bra att ha. Då slipper du sjösättningskostnaden.

Enklare service gör du själv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...