Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Niklas-L

Sönderbränd värmekamin Wallas 1300

Rekommendera Poster

Skulle ta tag i att få igång en Wallas 1300 från 2001. Har aldrig testat den i min ägo. Försökte först att starta den enligt konstens regler. Men endast fläkten startade. Tyckte mig inte ens höra bränslepumpen. 
 

Rev ner värmaren. Men snabbt mötet jag av detta. Ser ut som den gått varm. Dvs att huvudströmen brutit och fläkten inte fått ventilerat bort värmen. Vilket har skadat ”värmeelement” går detta laga? Är det värt att finna reservdel? Tror som sagt att bränslepumpen också behöver översyns/bytas. 
 

 

D4BAAD47-4922-49B8-8635-A8B513725D2C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att bränslepumpen var en okomplicerad historia där backventilerna behövde motioneras

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte igen delen. På min Wallas från slutet av 70-talet såg värmekammaren helt annorlunda ut...

 

Men om det är en del av värmekammaren som smält sönder så är det risk att det kommer in avgaser i båten. Det är livsfarligt! Försök inte ens provköra värmaren inombords innan du bytt värmekammardelen.

 

Koloxid är en luktlös gas som är tyngre än "vanlig luft" och rinner ner på durken. När nivån stigit tillräckligt så att du andas in det så binder gasen till dina röda blodkroppar. Blodkropparna kan inte transportera syre och du somnar stilla in....

 

Förra våren hände en olycka med värmare i norra Vättern där ett ungt par somnade in för gott. Tragiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för nyttig info. 
 

delen som är skadad är enligt bilden. Wallas Värmeväxlare. Min teori är att denna värmare inte alltid slagits av med strömbrytaren, utan att huvudströmbrytaren har brutits, då har fläkten inte fått spridit ut kvarvarande värme och det har blivit för varmt i värmeväxlaren, alt så är den bara väl använd och detta är en förslitningsskada. 
 

Men insett att denna värmare blir för dyrt att väcka till liv igen. Trasslande bränslepump samt en skadad värmeväxlare, det är i klass med 50% av kostnaden för en helt ny värmare. 
 

suck

A8171152-B5A9-455D-A444-63074FA9E875.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...