Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RikardE

Ännu en skitrelaterad fråga.. Toa alltså..

Rekommendera Poster

I våran Hanse sitter septic tanken bakom toan, ovanför toaskålen. 

Vår toalett är en Jasco Twist n lock. 

Förra sommaren åkte septivatten tillbaka ner i toaletten.

Första semester veckan förra året så tog jag isär toaletten och bytte alla packningar. Det blev bättre en tid, men redan i slutet av sommaren så började man ana att Twist N lock funktionen inte var helt 100.. 

Nu undervintern trots att jag har glykol i toaletten så har den spruckit någonstans och glykolvattnet har runnit ut på golvet "skitkul".. 

 

Vi hade funderingar på en separeringstoa, men med lite oförutsedda kostnader hemma så får det bli en annan gång.. 

 

Skall jag köpa en ny Twist N lock och hoppas på det bästa? Finns det bättre alternativ (billigare) som håller? 

Hittade en backventil 38 mm på Seasea - den tänkte jag sätta på septic slangen - det borde hjälpa till mot återtrycket från septictanken. 

 

Är eltoaletter bättre på att hålla emot det som vill tillbaka från septic tanken? 

 

Vad har ni för erfarenheter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Johnson-toa, manuell, stor skål.

Liknande installation.

Har hållit tätt nu i sex-sju år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls till någon hjälp, men tror jag läst här på forumet att en inte bör ha glykol i sanitetssystemet över vintern. Gummipackningarna tål inte glykol och kan spricka, enligt uppgift. Vetefan om jag tror på det, men om det är detta du råkat ut för så hade det varit intressant att höra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte till en tank med inloppet upptill började problemen pga att slangen från toan till tanken alltid är full till överkanten med tryckskapande  fallhöjd. Resignerade och satte en kulventil på slangen. Det lilla besväret att öppna/stänga ventilen kompenseras väl av att problemet är permanent löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummit mår absolut bäst utan kontakt med något annat än bajs, kiss och vatten.

 

Våt toa är 9 år gammal, samma packningar.

Det vi gjort är att rengöra var tredje år i ättika, skölja och sedan fetta in i exikatorfett/silikoner, http://www.laborhandel-krumpholz.de/shop/Baysilone/Korasilon-Paste-Schlifffett-mittelviskos-35-g

 

Funkar bra på vår twisten look. Väldigt sällan återvinning, men det händer några ggr/år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev nossnahoj:

Inte alls till någon hjälp, men tror jag läst här på forumet att en inte bör ha glykol i sanitetssystemet över vintern. Gummipackningarna tål inte glykol och kan spricka, enligt uppgift. Vetefan om jag tror på det, men om det är detta du råkat ut för så hade det varit intressant att höra!

Eller så var det tvärt om... alltså att man ska bara använda glykol:    🙄

 

bild.png.bfcdfa2276542b3be5b5ff22b4e2dfe5.png

Redigerad av ABC
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem både i gamla o nya båten . Bytte alla Packningar  och jokerventil men det rann tillbaka titt som tätt redan 1a sommaren i gamla båten. 

Håller därför  nu på att byta tank och flyttar den samtidigt till lägsta punkten i kölsvinet. 

Kommer ha fall på ledningen hela vägen så det ej står skitvatten  i den. 

Även för att undvika att det börjar lukta  om slangar med tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RikardE:

Med tanken ovanför toan? 

 

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jokerventilen håller inte tätt, antingen har glykolblandningen tagit kål på den, eller också har det fastnat någon "harlort" eller i värsta fall en "mozartkula" i denna.

 

Sedan kan man tycka vad man vill om att ha septiktanken högre än toaletten, jag har nästan samma problem, kanske inte så mycket högre men i samma nivå. Jag har klenare slang, 22mm, då jag har en elektrisk toalett med kvarn. I min tråd "Större septiktank" jag lagt in några bilder på min nya installation, men i alla fall så hittade jag en backventil i båten som förre ägaren lämnat kvar, var nog avsedd för länspump, men jag monterade denna omedelbart efter toalettens pump, har än så länge bara testat att spola vatten + toapapper, förefaller fungera så långt i alla fall.

 

Jag har skrivit det x flera i flera olika toalettrådar, att anledningen till att jag första gången bytte till eltoalett var att en besättningsmedlem envisas med att producera dessa "harlortar" alltså fekala hårda kulor, dessa fastnar mellan jokerventilens flärpar, då uteblir pumpverkan och det rinner tillbaka. Men en elektrisk pump med kvarn mals allting effektivt sönder och fastnar inte lika lätt.

Detta har ingenting med Twist-n-lock" att göra, den funktionen låser ju bara handpumpens kolv i nedersta läget som då skall hindra spolvatten att rinna tillbaks i skålen, idén var väl att även att det utspolade avloppsvattnet skulle hindras, men skruva isär pumpen så ser du att det är jokerventilen som håller skiten på utsidan. 

 

Ja jokerventilen är den sista slitsade koniska gummiventilen som ser ut som en sprits för kaksmet, om nu liknelsen gillas.

 

Och då återigen... konstruktören eller installatören som kom på den "briljanta" idén om att installera tanken över toans nivå har nog aldrig använt en fritidsbåtstoalett, det som skall fungera i teorin gör inte alltid det i praktiken. Måhända fungerar det bra halva första säsongen när grejerna är nya och fräscha, men sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så eltoa kanske är en bättre lösning - så less på detta.. 

Jag har haft både twist n lock och eltoaletter i tidigare båtar. Aldrig haft såhär mycket problem med en toa.. 

Kanske skall kika på en eltoa. Att byta jokerventilen varannan månad är inte hållbart - kanske därför den heter jokerventil, för att man inte vet om den fungerar eller inte eller hur länge...  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RikardE:

Ok, så eltoa kanske är en bättre lösning - så less på detta.. 

Jag har haft både twist n lock och eltoaletter i tidigare båtar. Aldrig haft såhär mycket problem med en toa.. 

Kanske skall kika på en eltoa. Att byta jokerventilen varannan månad är inte hållbart - kanske därför den heter jokerventil, för att man inte vet om den fungerar eller inte eller hur länge...  

Problemet blir ju iallafall inte värre om du byter till eltoa, men jag vågar inte garantera att det heller löser ditt problem.

Kolla hur det ser ut mellan toan och tanken, alltså inspektera slangen och tidigare nämnda jokerventil. Troligtvis är det här du har problemet.  Jokerventilen kan vara slapp och sladdrig eller med någonting som fastnat. Slangen kan vara åderförkalkad, alltså full av avlagringar på insidan, det är inte alls ovanligt att det blir kalkavlagringar av urin.

 

Att finna en ny plats för septiktanken är kanske väldigt svårt, men alla vet ju (självfallet) att självfall är bra, att låta blandningen av fekalier, urin, spolvatten och toapapper rinna nedåt.  Uppåt är det bara ovälkommet regnvatten utifrån som kan rinna...🚰

 

Så inspektera din installation, tag ett djupt andetag och på med engångshandskar, om det nu går att uppbringa sådana i dessa tider. Det finns med andra ord trevligare jobb ombord att göra, men detta är ju nöd-vändigt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lösning på G. 

En eltoa och sedan en extra backventil på utslangen för säkerhets skull. 

Att flytta på tanken kan gå, det finns en variant, det är att flytta den till garderoben i hytten bakom toaletten, men den garderoben fick för en vecka sedan ny inredning för att husera alla småprylar, det är upptaget där :)
Båten är en "modern" variant så det finns inget kölsvin som man är van vid. Kan vi slippa baktrycket så kommer tanken att fungera ett tag till. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev RikardE:

Jag har en lösning på G. 

En eltoa och sedan en extra backventil på utslangen för säkerhets skull. 

....

Ja så gjorde jag också, återstår att se om/hur det funkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt då kan vi ha en skitkonferens i slutet av sommaren 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev RikardE:

Härligt då kan vi ha en skitkonferens i slutet av sommaren 😄

Det finns en liten grupp ämnen som renderar väldigt många inlägg.

Det är vissa av de som gäller el, laddning och sådant, samt de som handlar om toaletter ombord. Man kan ju undra varför alla aktiva deltagare här på detta forum är så ivrigt intresserade av sådana saker?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har samma problem ett par gånger per säsong. Tur att slangen/röret inte rymmer mer än toaskålen. Annars skulle man ha betydligt värre problem.

 

Problemet är "kakspritsen" som när man tittar på den så ser man ganska uppenbart att om någon om än så litet fastnar i den så rinner det bakåt. Plocka ur den är inte kul.

 

Men ...

 

Vi brukar göra så att vi löser upp en eller ett par påsar med citronsyra i skålen. Pumpar lite så att syran står både i skålen och slangen och låter det stå ett tag. Sedan pumpar vi igenom vatten och problemet brukar vara löst.

 

Disclaimer: Jag har inte googlat. Jag har troligen snappat upp tipset här på maringuiden. Vet inget om det förstör packningar, stolen eller planeten. Men det har fungerat väldigt bra för oss under flera säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev rejas:

 

 

Disclaimer: Jag har inte googlat. Jag har troligen snappat upp tipset här på maringuiden. Vet inget om det förstör packningar, stolen eller planeten. Men det har fungerat väldigt bra för oss under flera säsonger.

Citronsyra är väl ett naturligt ämne, det lär ju brytas ned i naturen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just "kakspritsen" blir efter en tid väldigt hård, vilket troligtvis är en av anledningarna till att den inte håller tätt. Sen är det väldigt stor skillnad på placering av septic tanken.

 

Jag har haft ett antal båtar som haft både pump toa och eltoa. På alla dessa båtar har tanken varit i en nivå under toaletten. Detta har gjort att jag aldrigt varit med om just återläckage som i nyvarande båt, där tanken är ovanför toaletten. 

Jag har varit med om att backventilen inte slutit tätt, det har gjort att vatten runnit ner till tanken med en smarrig odär som följd. Om det då hade varit liknande placering av tanken så hade följdproblemet säkert varit liknande.. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det rinner tillbaka behöver det väl bero på 2 samtidiga fel:

  • joker ventil nr 33
  • bottenventil nr 16

Vilket är mitt troende i (har själv haft H342 i 10 år med kundanpassad 100 ltr tank ovanför toan) om en av dessa funkar som förväntat borde det inte kunna rinna tillbaka

  • image.png
Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev skippeer:

Om det rinner tillbaka behöver det väl bero på 2 samtidiga fel:

  • joker ventil nr 33
  • bottenventil nr 16

Vilket är mitt troende i (har själv haft H342 i 10 år med kundanpassad 100 ltr tank ovanför toan) om en av dessa funkar som förväntat borde det inte kunna rinna tillbaka

  • image.png

Kanske det du menade, men 16 förhindrar att det rinner upp i pumpen.

 

När man köper renoveringssatser till dessa toaletter är det färgen på texten på etiketten som bestämmer vilken sats man skall köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tolkning av Twist and Lock är att den svarta gummi nederdelen (troligen 29 eller 30) på pumpstången skall trycka mot nummer 16 för att uppnå tätning.

I tråden jag relaterade visar jag hur en ny slät 16 ser ut och hur det finns en liten grop på en gammal 16 (vilket jag påstår gör att tätningen/låsningen inte funkar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte till eltoa inför förra säsongen, har tank som sitter ovanför toan, dessutom med matningen in i topp av tanken säkert 50-60 cm ovanför toan, minst. Har än så länge inte haft några problem, peppar, peppar men hade i ärlighetens namn inte sådana problem med den handpumpade varianten innan heller, där var det in-vattnets packningar som började ge sig och frun ville ha en ny fräsch toa så en med knapptryckslösning blev bäst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man kan pissa i vasken, och komma undan med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Perrr:

Kanske man kan pissa i vasken, och komma undan med det?

Gör det men glöm inte att ta bort disken först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet jag haft under alla år, med septiktanken liggande i stort sett i höjd med skålen är att utloppet från tanken är en rörstump, som slangen till kvarnen är kopplad. 

M a o kommer det att stå vätska, avföring mm i slangen. 

Och det luktar efter några månader. Har m a o bytt  dryga 10 salangar. 

 

Nästa, säsong är det slut med detta. 

Förlänger stålröret/stosen, så att påskarv av slang hamnar över tank taket. 

Då bli inget stående i slangen, bara gaser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...