Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Blandkrabban

Eniro nära konkurs - vad händer med sjökorten?

Rekommendera Poster

Det här var ingen rolig nyhet:

https://www.breakit.se/artikel/24360/finansiell-kollaps-i-eniro-ska-ansoka-om-rekonstruktion

 

Vad jag har förstått av företagare, sysslar Eniro med oseriösa säljmetoder men deras sjökortstjänst är iaf bra. Nu kan man dessutom köpa till danska kort (250:-/år) och Hydrographicas kort (200:-/år). Det vore synd om detta skulle försvinna.

 

Har någon hört något om vad som kommer att hända med sjökortstjänsten? I värsta fall säljs det väl till klantarslena som tog över Det Levande Sjökortet (som iofs aldrig var någon höjdarprodukt) och dödade det genom hög prissättning och obefintlig utveckling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag såg detta för några dagar sen. Räknar kallt med att eniros alla karttjänster försvinner inom några veckor. Synd, för det är enda enkla källan till sjökortsdata i en webbläsare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt, använder mig av Eniro vid planering av längre turer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ansöka om rekonstruktion innebär att försöka få till en överenskommelse med fordringsägarna om nedskrivning av företagets skulder. Om det sker en sådan överenskommelse så kommer företaget att få en chans att "starta om". Om inte så blir det konkurs och delar av företaget kan komma att säljas ut.

 

Det är nog för tidigt ännu att avgöra vad som kommer att hända med deras sjökortstjänst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniro har väl varit nära konkurs i tio år men tycks ha likt katten nio liv. Jag avvaktar med prenumeration tills jag ser hur det går med rekonstruktionen. Deras kart och sjökortstjänster är riktigt bra men den delen av affärsidén som går ut på att vara något slags svenskt Google var död redan från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sensmoralen är att inte välja produkter vars funktion är beroende av om leverantören lever vidare. 
I fallet sjökort och en del annat skall man se till att alla data som behövs för full funktion på plottern finns lagrade i prylen ombord och utan att prylen behöver kommunicera med något annat. Och utan varje form av löpande abonnemang. Sen kan man välja när man vill uppgradera - eller inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Seawolf:

Sensmoralen är att inte välja produkter vars funktion är beroende av om leverantören lever vidare. 
I fallet sjökort och en del annat skall man se till att alla data som behövs för full funktion på plottern finns lagrade i prylen ombord och utan att prylen behöver kommunicera med något annat. Och utan varje form av löpande abonnemang. Sen kan man välja när man vill uppgradera - eller inte.


Men det handlar det ju inte om här.

Det är ju att eniro har en väldigt bra karttjänst, som saknar motsvarighet eller konkurrens, i och med att den har vanlig karta, flygfoto OCH sjökort (om än lite för förenklat ibland) i samma kartvy. Inget på havet, men hemma vid datorn är det guld!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara är ute efter att planera så har Navionics en gratis enklare webbapp 

 https://webapp.navionics.com/ där man med internetkoppling kan titta på sjökort över hela världen, med topokarta och flygfoto.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mobilapparnas kan också användas för närnavigering t ex. vid kryss. Ena handen på rorkulten och andra håller mobilen. Körde förra sommaren med OpenCPN men den tycks ha slutat att fungera så jag hade tänkt prova med Eniro i år. Vi får se hur det blir med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Seawolf said:

I fallet sjökort och en del annat skall man se till att alla data som behövs för full funktion på plottern finns lagrade i prylen ombord och utan att prylen behöver kommunicera med något annat.

Eniro har offline-kartor. Givetvis ger man sig inte ut på sjön utan att ladda ner dem innan avfärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad som händer med appen. Kommer den stängas av?

Att Eniro varit ute på grumligt vatten när det gäller små företag känner jag till.

Att de har ca 1000 anställda var förvånande många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Om man bara är ute efter att planera så har Navionics en gratis enklare webbapp 

 https://webapp.navionics.com/ där man med internetkoppling kan titta på sjökort över hela världen, med topokarta och flygfoto.  


Ja, men den är mycket sämre, främst för att utseendet på sjökortet är så dåligt. Man ser att det är optimerat för områden med släta kuster där det blir väldigt djupt väldigt snabbt. Miljarder nivåer i djupkurvorna, så de tre intressanta nivåerna i Sverige, 3, 6 och djupare (för säkert 99 procent av alla fritidsbåtar i Sverige kan man räkna med att undvika mörkblått vid stilla väder och ljusblått vid hårt väder, och se allt vitt som säkert i alla lägen), blir till nästan samma nyans och omöjliga att snabbt se skillnad på. Dessutom är symboler och annat otydliga, plottriga och allmänt kassa. Eniro kör med bilder, inte vektor med lager, vilket är mycket snabbare och smidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min högst personliga åsikt är att man inte ska vara beroende av online mjukvara.

 

Man bör ha en fysisk kopia på sina sjökort. Detsamma gäller även allt man har i sin telefon - det bör man ha kopia på. Jag har i många år haft Apple - dom har ju sina sätt att hantera allt, på gott och ont. Sen stökar dom själva till det så min info försvinner - jag kunde inte ladda ner mina bilder på ett enkelt sätt - som man kan med andra system. Lite OT, men endå inte. Jag var helt beroende av dom som systemägare. Hade jag haft vanlig digitalkamera så hade jag laddat ner bilderna på min dator - allt hade varit frid och fröjd. Nu försvann allt..

Vital info såsom sjökort och annat - fysisk kopia. För översiktsplanering behöver man inte superdetaljerade kort, då går det med online info.


Det är min personliga åsikt och erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med just Eniro är att när man har laddat ner kartorna på mobiĺen så kommer en ny version och man måste ladda ner kartorna igen. Om och om igen. Eller ha appen på en enhet utan tillgång till Internet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/30/2020 at 2:51 PM, FIATX19 said:

Problemet med just Eniro är att när man har laddat ner kartorna på mobiĺen så kommer en ny version och man måste ladda ner kartorna igen. Om och om igen. Eller ha appen på en enhet utan tillgång till Internet.

 

Just det har jag inte råkat ut för (än...), däremot är nerladdningen buggig som f_n: den stannar hela tiden och måste 'sparkas igång' genom att man pausar och återupptar den. Men jag gillar verkligen hur kartbilden ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/30/2020 at 11:48 AM, FIATX19 said:

Att de har ca 1000 anställda var förvånande många.

Det är helt obegripligt att de behöver 1000 pers för att göra det de gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Blandkrabban:

Det är helt obegripligt att de behöver 1000 pers för att göra det de gör.

Undra varför de är nära konkurs..? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Undra varför de är nära konkurs..? 🤔

De slåss nog på samma marknad som Google och det kan nog vara tufft.

 

Fundera på hur ofta du söker på Eniro respektive Google....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lintott:

De slåss nog på samma marknad som Google och det kan nog vara tufft.

 

Fundera på hur ofta du söker på Eniro respektive Google....

...och för att de skall betala lön till 1,000 anställda..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

De slåss nog på samma marknad som Google och det kan nog vara tufft.

 

Fundera på hur ofta du söker på Eniro respektive Google....


Jag söker iofs rätt ofta på eniro för att få fram adresser till personer, och för att söka på telefonnummer. Sånt vet Google inget om.

Och karttjänsterna är väldigt bra. Fullgoda alternativ finns inte.

Men det verkar vara ett illa skött företag. Tittar man på aktiekursen det senaste årtiondet ser det lustigt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, raol said:

Och karttjänsterna är väldigt bra. Fullgoda alternativ finns inte.
 

Jag tycker hitta.se är bättre på svenska landkartor eftersom man kan få fram lantmäteriets friluftskarta (den som förr hette "Gröna Kartan" eller "Terrängkartan"). Eniro har å andra sidan landkartor över Danmark, Norge och Finland, så även jag gillar karttjänsterna.

 

Både hitta.se och Eniros landkartor är lättare att läsa än Googles lågkontrastkartor med ljusa vägar på nästan lika ljus bakgrund, dvs nästan osynliga vägar. Att tätort och öppen mark är nästintill samma nyans av ljusgrått hjälper inte heller Googles usla läsbarhet. 

 

Det vore trevligt om Eniro skar ner 95% av personalstyrkan och behöll kart- och sjökortsdelen, men det lär inte hända. Det skulle antagligen även gått om de skar ner 97-98%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Blandkrabban:

Jag tycker hitta.se är bättre på svenska landkartor eftersom man kan få fram lantmäteriets friluftskarta (den som förr hette "Gröna Kartan" eller "Terrängkartan"). Eniro har å andra sidan landkartor över Danmark, Norge och Finland, så även jag gillar karttjänsterna.


Ja, det går att hitta andra tjänster som är bättre eller likvärdiga på en punkt, men att ha en tjänst med högkvalitativa flygfoton (ortofoto dessutom) som är bra färg/kontrastjusterade, en bra landkarta som är sökbar på adress och person, tydliga rastersjökort (inklusive Norge, Finland och nu även Danmark!) i samma tjänst, och till sist bra koordinat-, mät- och ritverktyg på det - oöverträffat! Just ja, de har även historiska flygfoton över vissa områden, och det är skitskoj att se hur områden utvecklats på 50-60 år!

Terrängkarta kan jag förstå att en del vill ha. Jag har i stort sett aldrig behovet själv, men är man mer en friluftsperson, så är det grymt bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...