Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
klillas

Sluta bottenmåla plastbåt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är något av en nybörjare med båt och skulla behöva lite vägledning =)

 

Jag har ägt en plastbåt några år nu utan att oroa mig för botten annat än att rengöra den i slutet av säsongen och skrubba den medan den är i vatten. Jag köpte den begagnad och jag antar att den är bottenmålad eftersom färgen har börjat flagna bort för att visa vad jag antar är gelcoaten. Som ni ser så saknar jag grundläggande kunskaper i ämnet båtbottenanalys =)

 

Båten ligger i havsvatten en hel sommarsäsong från april - oktober i höjd med Umeå fast på finska sidan (Vasa).

 

Jag har inte haft problem med någon påväxt, det verkar inte vilja växa särskilt mycket häromkring. Jag har därför inte lagt någon särskild fokus på bottenmålningen då jag förstår att huvudorsaken till bottenmålning är att undvika havstulpaner. Botten blir förstås skitig men det går att skrubba bort.

 

Senaste två säsongerna har färgen dock börjat flagna bort och leder då till det utseende ni ser i bilden nedan.

 

Några frågor, numrerade för enkel referens =)

1. Är mitt antagande att termen "plastbåt" och "glasfiberbåt" betyder samma sak?

 

2. Är mitt antagande att det är gelcoaten som börjar komma fram då den gamla bottenfärgen försvinner korrekt i bilden nedan?

 

3. Vilka kortsiktiga problem kan jag vänta mig om jag bara sätter i båten i år igen och kör på som vanligt? Högre vattenmotstånd på grund av den skrovliga ytan?

 

4. Vilka långsiktiga problem kan jag vänta mig om jag bara fortsätter använda båten i befintligt skick? Kan gelcoaten skadas av att inte vara målad?

 

5. Finns det andra anledningar bortsett havstulpaner att bottenmåla båten?

 

6. Finns det alternativ till att direkt eller gradvis bortgå från en redan bottenmålad båt om man inte har problem med påväxt? Kan man bara fortsätta köra för att successivt rensa bort den gamla färgen eller borde man få bort färgen direkt och sedan behandla gelcoaten innan man börjar säsongen?

 

7. Om målning måste göras, hur borde jag gå tillväga? Jag vet inte vilken typ av färg som redan är på båten (om det finns flera typer).

 

Jag har inget emot att jobba för att säkra en lång livstid på båten och dra ner på bensinåtgången, men jag känner inget behov av att spendera massor av tid på båtbotten om enda målet är att få den att se vacker ut. Jag prioriterar oftast funktionalitet ovan utseende då det gäller att minimera den här typen av underhållsarbete. För problemet ovan vet jag helt enkelt inte hur botten som den ser ut nu påverkar bensinåtgång och livstid på båten, och det känns viktigt att jag i nuläge försöker få klarhet i det innan jag påbörjar nästa säsong.

 

 

 

image.thumb.png.dc1151d3bd9c07a965895b85ca3ed09c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev klillas:

Hej,

 

Jag är något av en nybörjare med båt och skulla behöva lite vägledning 😃

 

Jag har ägt en plastbåt några år nu utan att oroa mig för botten annat än att rengöra den i slutet av säsongen och skrubba den medan den är i vatten. Jag köpte den begagnad och jag antar att den är bottenmålad eftersom färgen har börjat flagna bort för att visa vad jag antar är gelcoaten. Som ni ser så saknar jag grundläggande kunskaper i ämnet båtbottenanalys 😃

 

Båten ligger i havsvatten en hel sommarsäsong från april - oktober i höjd med Umeå fast på finska sidan (Vasa).

 

Jag har inte haft problem med någon påväxt, det verkar inte vilja växa särskilt mycket häromkring. Jag har därför inte lagt någon särskild fokus på bottenmålningen då jag förstår att huvudorsaken till bottenmålning är att undvika havstulpaner. Botten blir förstås skitig men det går att skrubba bort.

 

Senaste två säsongerna har färgen dock börjat flagna bort och leder då till det utseende ni ser i bilden nedan.

 

Några frågor, numrerade för enkel referens 😃

1. Är mitt antagande att termen "plastbåt" och "glasfiberbåt" betyder samma sak?

 

2. Är mitt antagande att det är gelcoaten som börjar komma fram då den gamla bottenfärgen försvinner korrekt i bilden nedan?

 

3. Vilka kortsiktiga problem kan jag vänta mig om jag bara sätter i båten i år igen och kör på som vanligt? Högre vattenmotstånd på grund av den skrovliga ytan?

 

4. Vilka långsiktiga problem kan jag vänta mig om jag bara fortsätter använda båten i befintligt skick? Kan gelcoaten skadas av att inte vara målad?

 

5. Finns det andra anledningar bortsett havstulpaner att bottenmåla båten?

 

6. Finns det alternativ till att direkt eller gradvis bortgå från en redan bottenmålad båt om man inte har problem med påväxt? Kan man bara fortsätta köra för att successivt rensa bort den gamla färgen eller borde man få bort färgen direkt och sedan behandla gelcoaten innan man börjar säsongen?

 

7. Om målning måste göras, hur borde jag gå tillväga? Jag vet inte vilken typ av färg som redan är på båten (om det finns flera typer).

 

Jag har inget emot att jobba för att säkra en lång livstid på båten och dra ner på bensinåtgången, men jag känner inget behov av att spendera massor av tid på båtbotten om enda målet är att få den att se vacker ut. Jag prioriterar oftast funktionalitet ovan utseende då det gäller att minimera den här typen av underhållsarbete. För problemet ovan vet jag helt enkelt inte hur botten som den ser ut nu påverkar bensinåtgång och livstid på båten, och det känns viktigt att jag i nuläge försöker få klarhet i det innan jag påbörjar nästa säsong.

 

 

 

image.thumb.png.dc1151d3bd9c07a965895b85ca3ed09c.png

1. Ja, plastbåt byggs av glasfiber.

2. Ser mer ut som att Gelcoaten börja försvinna, svårt att se...

3. Ja, motstånd samt att båten blir tyngre, plast suger vatten.

4. Ja, om det är Gelcoaten som håller på att släppa, så blir det att Epoxi behandla.

5. Ja och nej.

6. Ja, borsta osv.

7. Ser ut som om du måste behandla botten med Epoxi, svårt att se om det är färg eller Gelcoaten som har släppt. Om så är fallet, Epoxi 3 lager sedan bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev klillas:

Hej,

 

Jag är något av en nybörjare med båt och skulla behöva lite vägledning 😃

 

Jag har ägt en plastbåt några år nu utan att oroa mig för botten annat än att rengöra den i slutet av säsongen och skrubba den medan den är i vatten. Jag köpte den begagnad och jag antar att den är bottenmålad eftersom färgen har börjat flagna bort för att visa vad jag antar är gelcoaten. Som ni ser så saknar jag grundläggande kunskaper i ämnet båtbottenanalys 😃

 

Båten ligger i havsvatten en hel sommarsäsong från april - oktober i höjd med Umeå fast på finska sidan (Vasa).

 

Jag har inte haft problem med någon påväxt, det verkar inte vilja växa särskilt mycket häromkring. Jag har därför inte lagt någon särskild fokus på bottenmålningen då jag förstår att huvudorsaken till bottenmålning är att undvika havstulpaner. Botten blir förstås skitig men det går att skrubba bort.

 

Senaste två säsongerna har färgen dock börjat flagna bort och leder då till det utseende ni ser i bilden nedan.

 

Några frågor, numrerade för enkel referens 😃

1. Är mitt antagande att termen "plastbåt" och "glasfiberbåt" betyder samma sak?

 

2. Är mitt antagande att det är gelcoaten som börjar komma fram då den gamla bottenfärgen försvinner korrekt i bilden nedan?

 

3. Vilka kortsiktiga problem kan jag vänta mig om jag bara sätter i båten i år igen och kör på som vanligt? Högre vattenmotstånd på grund av den skrovliga ytan?

 

4. Vilka långsiktiga problem kan jag vänta mig om jag bara fortsätter använda båten i befintligt skick? Kan gelcoaten skadas av att inte vara målad?

 

5. Finns det andra anledningar bortsett havstulpaner att bottenmåla båten?

 

6. Finns det alternativ till att direkt eller gradvis bortgå från en redan bottenmålad båt om man inte har problem med påväxt? Kan man bara fortsätta köra för att successivt rensa bort den gamla färgen eller borde man få bort färgen direkt och sedan behandla gelcoaten innan man börjar säsongen?

 

7. Om målning måste göras, hur borde jag gå tillväga? Jag vet inte vilken typ av färg som redan är på båten (om det finns flera typer).

 

Jag har inget emot att jobba för att säkra en lång livstid på båten och dra ner på bensinåtgången, men jag känner inget behov av att spendera massor av tid på båtbotten om enda målet är att få den att se vacker ut. Jag prioriterar oftast funktionalitet ovan utseende då det gäller att minimera den här typen av underhållsarbete. För problemet ovan vet jag helt enkelt inte hur botten som den ser ut nu påverkar bensinåtgång och livstid på båten, och det känns viktigt att jag i nuläge försöker få klarhet i det innan jag påbörjar nästa säsong.

 

 

 

image.thumb.png.dc1151d3bd9c07a965895b85ca3ed09c.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev klillas:

- - -

Båten ligger i havsvatten en hel sommarsäsong från april - oktober i höjd med Umeå fast på finska sidan (Vasa).

 

Jag har inte haft problem med någon påväxt, det verkar inte vilja växa särskilt mycket häromkring. Jag har därför inte lagt någon särskild fokus på bottenmålningen då jag förstår att huvudorsaken till bottenmålning är att undvika havstulpaner. Botten blir förstås skitig men det går att skrubba bort.

- - -

Havstulpaner trivs inte så bra när salthalten i vattnet sjunker. I Bottenhavet är de definitivt inget problem.

 

Båtar med hemmahamn i Bottenhavet får inte målas med bottenfärg innehållande någon som helst form av koppar eller liknande. (På Västkusten är en viss nivå av koppar tillåtet, i Östersjön är tillåtna halten lägre, i Mälaren och norr om Örskär är koppar helt förbjudet.)

 

Om du vill måla botten så ska du välja färg som är godkänd för Bottenhavet. Du kan även nöja dig med något skyddslager av färg som inte är "bottenfärg". Ett förslag är som patrikflink skriver att göra en behandling med epoxyfärg. Det är slitstarkt och skyddar mot vatteninträngning genom din slitna gelcoat. Om du inte släpar båten alltför mycket mot botten så kommer det att hålla i åtskilliga år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar hittills, skall läsa upp mig på epoxibehandling 😃

 

Kanske viktig info: Båten är inte så gammal, tillverkad 2008. Alltså ingen 70-80 tals plastbåt som jag förstår är mera utsatt för böldpest och liknande efter lite läsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev klillas:

Tack för alla svar hittills, skall läsa upp mig på epoxibehandling 😃

 

Kanske viktig info: Båten är inte så gammal, tillverkad 2008. Alltså ingen 70-80 tals plastbåt som jag förstår är mera utsatt för böldpest och liknande efter lite läsning.

Då ser den allt rejält sliten ut med tanke på den ringa åldern. 
Men å andra sidan så är den väl värd en del omtanke?

Peta loss det lösa (finns säkert bitar av gelcoaten, eg topcoaten, som är löst), slipa/rugga upp ytan, tvätta med aceton och kör några vändor epoxi-färg. Ja, kolla tråden från @patrikflink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se på bilderna om det är bottenfärg eller gelcoat. Men om du tittar noggrannare kanske du kan avgöra själv. Bottenfärgen slutar ju i vattenlinjen så kolla om där finns en skarv. Typ vad vi ser i svart på den här båten:

 

bild.png.c3217a9da7b8861c15aba5e445672e0b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, ABC said:

Svårt att se på bilderna om det är bottenfärg eller gelcoat. Men om du tittar noggrannare kanske du kan avgöra själv. Bottenfärgen slutar ju i vattenlinjen så kolla om där finns en skarv. Typ vad vi ser i svart på den här båten:

 

bild.png.c3217a9da7b8861c15aba5e445672e0b.png

 

Japp, det är en tydlig delning på vattenlinjen. Målningen under skjuter ut litegrann och känns skrovlig medan gelcoaten(?) ovanför känns som en plastyta.

 

image.thumb.png.728970ea583c0a5f35819f32da091e37.png

 

image.thumb.png.0bee2b948568d780b0213e3d68db3339.png

 

image.thumb.png.76deca11aea4773bd49ee33dcfa3b96d.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det understa är med stor sannolikhet plasten under gel/topcoaten. Man brukar kunna se som trådar i plasten som är glasfiberarmeringen. Ser du det så är det bara att göra som jag skrev ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minutes ago, ChristerN said:

Det understa är med stor sannolikhet plasten under gel/topcoaten. Man brukar kunna se som trådar i plasten som är glasfiberarmeringen. Ser du det så är det bara att göra som jag skrev ovan.

 

Yes! Tack för att ni hjälper mig förstå vad jag tittar på 😃

 

Hur skall ytan se ut innan man lägger på epoxy i detta fallet? Om det enbart är gel/topcoat vi tittar på och plasten börjat synas under på vissa områden, räcker det då att jag har en ren och torr yta eller borde gel/topcoaten på något sätt ytbehandlas innan epoxyn kan målas på? Ytan "flagnar" inte som man skulle kunna förvänta sig av torr gammal färg, den verkar sitta där den sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev klillas:

eller borde gel/topcoaten på något sätt ytbehandlas innan epoxyn kan målas på?

Yes, den ska mattslipas och tvättas med aceton. 
Vill du vara petig kan du, efter att ha petat bort de lösa bitarna som jag är övertygad finns, efter slipning och tvättning spackla i groparna med epoxispackel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, ChristerN said:

Yes, den ska mattslipas och tvättas med aceton. 
Vill du vara petig kan du, efter att ha petat bort de lösa bitarna som jag är övertygad finns, efter slipning och tvättning spackla i groparna med epoxispackel. 

 

Will do!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stopp och belägg här måste vi vara säkra. Jag tycker det ser ut som om endast det tjocka lagret bottenfärg flagnar.

Det under ser ut som gelcoat, innan du stryker med epoxi skall all bottenfärg i så fall bort.

Om det finns ett lager epoxi mellan gelcoat och bottenfärg. Då skall bara den lösa epoxin bort och ersättas med ny.

Hoppas jag är tydlig så du förstår vad jag skriver.

 

Detta blev väl en repetition av vad andra skrivit.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, Jorgen01 said:

Stopp och belägg här måste vi vara säkra. Jag tycker det ser ut som om endast det tjocka lagret bottenfärg flagnar.

Det under ser ut som gelcoat, innan du stryker med epoxi skall all bottenfärg i så fall bort.

Om det finns ett lager epoxi mellan gelcoat och bottenfärg. Då skall bara den lösa epoxin bort och ersättas med ny.

Hoppas jag är tydlig så du förstår vad jag skriver.

 

Detta blev väl en repetition av vad andra skrivit.

 

Japp, jag tror att jag förstår. Det finns alltså ett flertal alternativ till vad som faktiskt sitter på min båtbotten. Exakt vilken kombination är svårt att se enbart med bild. Jag borde alltså ta hit någon som kan båtar för att få reda på exakt vilken sorts båtbotten jag har.

 

De möjliga lagerkombinationer som jag hört hittills är följande:

image.png.99409489404d43aef299b1756799b480.png

 

Eftersom jag både ser och känner en skillnad på skrovet under respektive ovanför vattenlinjen så är det mycket troligt att jag har (gammal) bottenfärg som första lager (alternativ 1 eller 2). Det är osäkert om jag har ett lager epoxy under bottenfärgen eller om färgen är direkt målad på gelcoaten. Detta är något en kunnig person skulle kunna säga via en fysisk besiktning av båten.

 

Om jag har bottenfärg (1, 2) så måste färgen i sin helhet tas bort innan man målar dit epoxy, eftersom bottenfärg inte kan komma mellan gelcoat och epoxy.

 

Om jag enbart har epoxy (3) så räcker det att mattslipa och tvätta med aceton innan ny epoxy stryks dit.

 

Om jag enbart har Gelcoat (4) så antar jag att det gäller samma som med gammal epoxy (mattslipa och tvätta med aceton).

 

Dock förstår jag inte riktigt den andra saken du nämnde: "Om det finns ett lager epoxi mellan gelcoat och bottenfärg. Då skall bara den lösa epoxin bort och ersättas med ny."

 

Måste jag inte alltid få bort all bottenfärg innan jag målar om båten med epoxy, även om det finns ett gammalt lager epoxy under bottenfärgen?

 

Tackar!
Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är ett lager epoxi under bottenfärgen och det flagnar men på övriga ställen sitter fast som berget.

Gör då som står i tidigare inlägg här, tag bort det lösa och botten färgen närmast den nakna gelcoaten och spackla i med epoxi.

Måla sen med bottenfärg (inte tvunget). Sitter inte epoxin som berget så blir det till att slipa bort allt och börja om med epoxi.

Har du då ett flertal lager epoxi, antal tvistar de lärde om, behöver du inte bottenmåla.

Eftersom påväxt inte var något stort problem i dina vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver ta dit någon för att konstatera hur det ser ut. 
Epoxy är en tvåkomponentsprodukt, den är stenhård. Gelcoat likaså. 
Gelcoat har du på skrovsidorna. 
Om du har ett påmålat lager på gelcoaten som är stenhårt är det epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att du gör en exemplarisk tråd!

 

Tydliga bra frågor och beskrivningar. Det märks att du vill lära dig... Tummen upp!:)

 

För bästa resultat slipas eller blästras all bottenfärg+ ev epoxi innan man börjar om från ren gelcoat. Det är sedan viktigt att följa instruktionen gällande  epoxin. Framför allt temp och tider mellan strykningarna är viktigt.

 

En väg att gå om du inte oroar dig för beväxning är att måla med T-coat eller dyl som är glatta epoxifärger. De skyddar då mot vattenintrång, är hala, men har i övrigt inget skydd mot påväxt. Fördelen är att du slipper bottenmåla efter epoxin och den glatta ytan sägs vara lättare att tvätta av.

 

Om du väl väljer bottenfärg finns det dels hårda som håller några år mellan strykningarna, men också mjuka/självpolerande som lossar gradvis för att minska påväxt. Nackdelen med dessa är att man bör måla varje år.

 

Lycka till oavsett vad du väljer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minutes ago, Mange249 said:

Måste säga att du gör en exemplarisk tråd!

 

Tydliga bra frågor och beskrivningar. Det märks att du vill lära dig... Tummen upp!:)

 

För bästa resultat slipas eller blästras all bottenfärg+ ev epoxi innan man börjar om från ren gelcoat. Det är sedan viktigt att följa instruktionen gällande  epoxin. Framför allt temp och tider mellan strykningarna är viktigt.

 

En väg att gå om du inte oroar dig för beväxning är att måla med T-coat eller dyl som är glatta epoxifärger. De skyddar då mot vattenintrång, är hala, men har i övrigt inget skydd mot påväxt. Fördelen är att du slipper bottenmåla efter epoxin och den glatta ytan sägs vara lättare att tvätta av.

 

Om du väl väljer bottenfärg finns det dels hårda som håller några år mellan strykningarna, men också mjuka/självpolerande som lossar gradvis för att minska påväxt. Nackdelen med dessa är att man bör måla varje år.

 

Lycka till oavsett vad du väljer!

 

Yes, tack för info (inklusive alla före).

 

Ja, jag måste verkligen förstå innan jag börjar på med något såhär pass nytt så det är högeligen uppskattat att kunnigt folk tar sig tid att svara 😃 

 

Beväxning är över huvudtaget inte ett problem här. Det är också det som har gjort hela min google sökning fram tills nu svår då nästan allihopa pratar sig varma om havstulpaner, ett problem jag lyckligtvis inte har. 😃

 

Jag skall kolla upp T-coat eller annan glatt epoxifärg. Det verkar vara exakt vad jag söker efter.

 

Tack så mycket, jag tror att jag har den teori som behövs nu för att påbörja lite praktiska undersökningar!

 

Mvh,

Kim

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...