Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dadid

Hur fel är det att blanda producenter och förbrukare?

Rekommendera Poster

Hej

Skall montera solpaneler och nytt batteri på/i föräldrarnas husvagn.

En sådan här skulle skapa god ordning.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000043332

 

Hur fel är det att koppla såväl producenter som förbrukare på en sådan?

Dvs. uppe och nere kopplas batteripolerna.

Till säkringarna kopplas solcellsregulator, booster från bil, batteriladdare och EBL (förbrukare)

 

Skulle gärna ordna det med ordentliga plintar och robusta säkringar, men de lösningar jag finner på ex biltema känns Inge vidare. Jag avskyr färdiga hängsäkringar med tillhörande sladdanutt.

 

 

849098C4-5498-48AC-8328-E3290DC4136A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dadid:

Hej

Skall montera solpaneler och nytt batteri på/i föräldrarnas husvagn.

En sådan här skulle skapa god ordning.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/sakringar/sakringsbox-2000043332

 

Hur fel är det att koppla såväl producenter som förbrukare på en sådan?

Dvs. uppe och nere kopplas batteripolerna.

Till säkringarna kopplas solcellsregulator, booster från bil, batteriladdare och EBL (förbrukare)

 

Skulle gärna ordna det med ordentliga plintar och robusta säkringar, men de lösningar jag finner på ex biltema känns Inge vidare. Jag avskyr färdiga hängsäkringar med tillhörande sladdanutt.

Måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt begriper hur du avser att koppla men...

 

Solpanelen bör kunna vara permanent inkopplad via sin regulator även när du slagit av huvudmatningen till förbrukarna. Det är rätt trevligt med fulladdade förbrukarbatterier även om husvagnen stått oanvänd en vecka. Så en egen liten brytare för solladdningen och en kraftigare brytare till alla förbrukare så de kan slås ifrån när vagnen inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en sådan här till producenterna och behåll ditt förslag till förbrukarna så får du på så sätt en huvudbrytare.

 

25-843_xl_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mindre komplext exempel.

Om jag monterar den säkringsplint som jag länkade till, eller den du länkade till (samma funktion) och har väldigt få enheter som skall sammanlänkas:

1 batteri

1 solcellsregulator

1 en förbrukare

 

Finns det då något som bör hindra mig att ansluta såväl solcellsregulatorn som förbrukaren till vars en säkring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att det i sig är något fel med att ansluta både förbrukare och strömkällor till samma säkringsplint. Som påpekats ovan är det opraktiskt med en huvudbrytare som isolerar batteriet från i synnerhet solcellsmatningen och kanske även från batteriladdaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I de husvagnar jag haft solpanel på så har jag använt mig av en bra solcellregulator.

På ingången till batteriet från solpanelen har jag lagt laddaren också. Regulatorn gör inte skillnad på varifrån laddningen kommer, men du får bara laddning från en källa, men det blir det oavsett hur du kopplar.

Sedan har jag tagit ut förbrukningsströmmen ur regulatorns avsedda uttag och dragit till en säkringspanel där jag delat upp på lämpliga grupper.

Tänk på att de flesta regulatorerna vill bli anslutna till batteriet först och sedan till solelen.

 

Om husvagnen är av nyare modell så finns säkert ett elblock i den med avsedd ingång för solpaneler och resten är klart. Så smidigt har jag det i husbilen nu. Skulle jag bygga något i en gammal husvagn nu så skulle jag kolla på eBay o liknande efter ett Schaud elektroblock.

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Dadid:

Ett mindre komplext exempel.

Om jag monterar den säkringsplint som jag länkade till, eller den du länkade till (samma funktion) och har väldigt få enheter som skall sammanlänkas:

1 batteri

1 solcellsregulator

1 en förbrukare

 

Finns det då något som bör hindra mig att ansluta såväl solcellsregulatorn som förbrukaren till vars en säkring?

Om jag vänder på frågan - vad tänker du att du vinner med denna inkoppling..?

Jag hade gjort som tidigare förslag; solpaneler direkt till batterier via regulator och inte smetat till det med risk att någon bryter strömmen på förbrukarna på huvudbrytaren och därmed också stänger av laddningen. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att TS vill undvika en hängsäkring (som han avskyr...) på anslutningen från solcellsregulatorn och därför istället använda en av säkringsplatserna i säkringshållaren. 

Dessutom ser väl det röda vredet ut att vara för att lossa plastkåpan? Inte är det väl någon form av huvudbrytare? (Har inte sett burken i verkligheten utan bara på BT:s hemsida.)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha prylen som en första plint vid batteriet. Dvs istället för två öppna plintar (+ & - ) och lösa säkringar samlas allt i en enhet med plastsked och märkning.

 

Förbrukarna drar inte mer än vad som ryms inom en 30A säkring.
Solcellerna ryms inom en 30 A säkring.

Batteriladdaren är på 20A

Boostern är på 30A

 

2B74A573-C91D-4D2A-B081-2A553172E21B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gundj:

I de husvagnar jag haft solpanel på så har jag använt mig av en bra solcellregulator.

På ingången till batteriet från solpanelen har jag lagt laddaren också. Regulatorn gör inte skillnad på varifrån laddningen kommer, men du får bara laddning från en källa, men det blir det oavsett hur du kopplar.

Sedan har jag tagit ut förbrukningsströmmen ur regulatorns avsedda uttag och dragit till en säkringspanel där jag delat upp på lämpliga grupper.

Tänk på att de flesta regulatorerna vill bli anslutna till batteriet först och sedan till solelen.

 

Om husvagnen är av nyare modell så finns säkert ett elblock i den med avsedd ingång för solpaneler och resten är klart. Så smidigt har jag det i husbilen nu. Skulle jag bygga något i en gammal husvagn nu så skulle jag kolla på eBay o liknande efter ett Schaud elektroblock.

Vagnen är helt ny. 
Electroblock Schaudt CV303 http://web.adria.dk/wp-content/uploads/2013/11/Schaudt-CV303_BA_EN.pdf

Solcellsregulator Votronic mapp 350 https://www.votronic.de/index.php/en/products2/solar-technology/charging-controllers/standard-version-mpp/mpp-350-duo-dig

 

- Menar du att du kopplar in laddaren på UTGÅNGEN från regulatorn till batteriet?

- Denna laddare saknar utgång till förbrukare

 

Tack för bra inlägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev pamaguso:

Skulle tro att TS vill undvika en hängsäkring (som han avskyr...) på anslutningen från solcellsregulatorn och därför istället använda en av säkringsplatserna i säkringshållaren. 

Dessutom ser väl det röda vredet ut att vara för att lossa plastkåpan? Inte är det väl någon form av huvudbrytare? (Har inte sett burken i verkligheten utan bara på BT:s hemsida.)

 

A65F8BAE-2915-49B2-B5B4-D7CA75746604.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst finns det andra säkringshållare. Skulle dock inte rekommendera just den där modellen.  Ser ut som en som satt i min båt när jag köpte den. Sladdriga anslutningar och glappar lätt är min erfarenhet. (Lite trist när solcellsregulatorn inte haft kontakt med batterierna när man kommer till båten...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Dadid:

Vagnen är helt ny. 
Electroblock Schaudt CV303 http://web.adria.dk/wp-content/uploads/2013/11/Schaudt-CV303_BA_EN.pdf

Solcellsregulator Votronic mapp 350 https://www.votronic.de/index.php/en/products2/solar-technology/charging-controllers/standard-version-mpp/mpp-350-duo-dig

 

- Menar du att du kopplar in laddaren på UTGÅNGEN från regulatorn till batteriet?

- Denna laddare saknar utgång till förbrukare

 

Tack för bra inlägg.

 

OK, då är läget lite annorlunda.

Det kvittar egentligen var du ansluter laddaren, rent galvaniskt så blir det samma + och - som från solregulatorn.

Sätt både utgående ström från 230V-laddaren och från solpanelen direkt på batteriet och batteriet till electroblocket som schemat visar så borde det bli bra. Den enheten som ger högst spänning laddar batteriet. Samtidigt försörjs vagnen lite om laddbehovet är lågt och solen stark.

Vagnen har ju tydligen en "europeisk" elinstallation, de brukar vara modifierade när de säljs i Sverige.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...