Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
cctop

Erfarenhet av tv i segelbåt

Rekommendera Poster

Hej.

Vi funderar på att installera en tv i vår segelbåt.

Vi funderar på

- el förbrukning

- vikbar arm eller inte

- vikt

- tålighet vid sjögång

mm, mm.

Vilka erfarenheter och råd har ni kring detta?

 

Corona smittar inte på sjön, vi ses i skärgården.

 

Christer 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dono, varför inte anv någon läsplatta, med usb-otg och usbtv. Kanske duger med en mobiltelefon.

 

Och vill man ha större bild, låna någon Frenel-lins, ifrån någon fyr kanske.

(men lägg inget sådant glas i fönstret..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen motorbåt...

LTC 22 tum, drar mindre än 3A.

Den väger ganska litet, har inte vägt den, men kanske 1kg.

Använder de medskickade stödbenen, står på matbordet vid tittande, alla anslutningar finns alldeles intill. Surras under färd under durken.

 

Har även en aktiv antenn med förstärkare, då jag inte har hög mast är den antennen monterad alldeles för lågt, kommer lätt i radioskugga bakom berg och byggnader, ett problem du slipper.

TV-antenn skall monteras högt!

 

Har haft USB mottagare anslutna till dator innan, men bristfällig funktion, medskickas antenn funkar inte, man måst ha riktig tv-antenn. Den datorn jag då hade drog mer ström än nuvarande TV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev cctop:

Hej.

Vi funderar på att installera en tv i vår segelbåt.

Vi funderar på

- el förbrukning

- vikbar arm eller inte

- vikt

- tålighet vid sjögång

mm, mm.

Vilka erfarenheter och råd har ni kring detta?

 

Corona smittar inte på sjön, vi ses i skärgården.

 

Christer 

Elförbrukning o vikt beror på skärmstorlek så det "väljer du själv".

Titt-tiden är såklart en avgörande faktor för elförbrukningen.

Mina 200W solceller räcker för att fylla på batterierna dagtid till både TVn, kylboxen o navinstrument.

 

Min skärm sitter i en ram med gångjärn som kan vikas ut. Ingen reglerbarhet i höjdled men det behövs inte. Om du monterar på vikbar arm så fundera på vilka krafter som påverkar skärmen när båten lutar.

 

En grej jag inte funderade på innan installationen är att TV-sändarområde byts rätt ofta vid segling längs kusten. Kanalinställningen behöver nog justeras varannan-var tredje dag. Efter långa väntetider för automatisk kanalsökning så lärde jag mig att i stället använda Terakoms webbsida med kanalinformation och göra manuell kanalinställning. Då går det rätt snabbt att få igång tittandet på aktuell plats. Ibland lyckas jag spara kanalinställningen för ett antal sändare och kan snabbläddra för att hitta bra mottagning.

 

Stabiliteten på TV-signalen för störningsfritt tittande är rätt OK. På vissa platser med skuggande berg o långt från sändaren kan det bli störningar, då klipper den digitala mottagningen så det är bara att stänga av. Har mottagare av typen flygande tefat på ca 15 m höjd. Antennen elmatas via antennkabeln till en förstärkare uppe i antennen så signalstyrkan ner till TVn ska bli tillräcklig trots lång kabel med skarvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När TVn var ny hände det att den inte hittade en enda kanal vid autosökning, trots närhet till Brudarmossen, en av landets starkaste sändare i Göteborg.

Men när man ber den söka ”alla” kanaler hittar den ofta många sådana. Jag hade ställt in den att bara finna digitala kanaler, vet inte hur den söker, men det är ju bara digitala kanaler som sänds av SVT med fler... eller?

Manuell sökning har jag inte testat. 
Min TV kan bara lagra de kanaler den autosökt på ett ställe, så det blir till att söka igen när man kommit utanför det området, men jag kanske gör fel? Kanske kan den lagra alla kanaler längs hela Bohuskusten?

Frekvenstabell TV:

https://www.teracom.se/privat/kundservice/frekvenstabeller-tv/

 

Jag ser nu att Teracom har ändrat litet på sin webbadress sedan i somras.

https://www.teracom.se/privat/kundservice/frekvenstabeller-radio/

Jag använder denna för att ställa in radion manuellt, då dess autosökning har mer att önska.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Manuell sökning har jag inte testat. 
Min TV kan bara lagra de kanaler den autosökt på ett ställe, så det blir till att söka igen när man kommit utanför det området, men jag kanske gör fel? Kanske kan den lagra alla kanaler längs hela Bohuskusten?

- - -

Om du tittar i Terakomlistan så har Brudarmossen Kanal 30 för SVT-kanalerna. Gå in på någon av de TV-kanaler (t.ex. TV5 eller annat du inte tittar på) du har lagrat i din TV. Gå till kanalinställningar och ändra kanalnumret till "30" och godkänn. Då kommer apparaten att lagra alla SVT-kanalerna från Brudarmossen  i programminnet. Du måste vara inom täckningsområdet för Brudarmossen när du gör detta men sen kan det ligga kvar medan du är i Strömstad o vänder.

 

När du autosöker så raderas alla tidigare kanaler. Om du lägger in manuellt så fyller du bara på de valbara programmen i in TV.

 

Om du sen lägger alla TV1, TV2, TV4 osv i snabbvalsfunktionen (om du har en sådan) så går det snabbt att bläddra bland de TV1-kanaler o.s.v. du lagt in i programminnet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Om du tittar i Terakomlistan så har Brudarmossen Kanal 30 för SVT-kanalerna. Gå in på någon av de TV-kanaler (t.ex. TV5 eller annat du inte tittar på) du har lagrat i din TV. Gå till kanalinställningar och ändra kanalnumret till "30" och godkänn. Då kommer apparaten att lagra alla SVT-kanalerna från Brudarmossen  i programminnet. Du måste vara inom täckningsområdet för Brudarmossen när du gör detta men sen kan det ligga kvar medan du är i Strömstad o vänder.

 

När du autosöker så raderas alla tidigare kanaler. Om du lägger in manuellt så fyller du bara på de valbara programmen i in TV.

 

Om du sen lägger alla TV1, TV2, TV4 osv i snabbvalsfunktionen (om du har en sådan) så går det snabbt att bläddra bland de TV1-kanaler o.s.v. du lagt in i programminnet.

Jag misstänkte att det kunde vara på det viset.

Tack för tipset, skall vid tillfälle lägga in diverse kanaler manuellt, och då slipper jag ju dessutom de spärrade betalkanalerna som jag ändå inte kan se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ingen vikbar arm för vår tv. Nu funkar det ändå men hur som helst så gillar jag att saker och ting sitter fast. Det kan ju luta och gunga rätt bra på dagarna och då vill jag inte ha en tv som plötsligt svänger runt nere i båten. Så vår tv sitter på ett fäste som är skruvat i väggen. Och nu när vi haft tv en säsong så vill jag inte vara utan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft analog tv i båtarna tidigare, den står ofta ivägen. Vi har inte det i nuvarande. Två kottar som gärna tittar på film, dom tittar på sina surfplattor istället. Då fyller samma pryl flera funktioner, dels tv/film dels att man kan planera rutter och surfa väder. 


Vi har inte haft någon större avsaknad av TV. När vi har velat kolla på film så har vi streamat svt play osv. 
Filmer har vi kollat på genom streaming tjänster. Det har fungerat lika bra som när vi hade tv med svajig mottagning.  

Det enda som kan vara ett problem det är när man är på öppet hav, som i somras när vi seglade till/från Gotland. Då var inte grabbarna supernöjda. Antingen så får dom lära sig att man inte alltid kan titta på tv/film eller så får man ladda ner i förhand. 

Eftersom man idag sänder till 90% digitalt så är det ungefär lika bra/dålig mottagning på TV som om man streamar - tror jag. 

Jag har kamrater som gjort precis som jag, men tvärt om, gått från surfplatta till TV, dock streamar dom till tvn. Dom bor i båten halvårsvis så dom kanske inte är den generelle båtägaren.. 

 

Mitt råd: Har du en TV - skicka i den. Har du ingen - köp en surfplatta istället - så får du fler funktioner på samma manick. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...