Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Petterson

Montera ihop 2 båtar

Rekommendera Poster

Jag undrar hur man går tillväga om man vill montera ihop 2 båtar typ rana 17? På detta vi kan man få en båt på kansle 8-8,5 meter och samtidigt få en låg vikt. Hur skulle en sådan båt bete sig i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är mycket intressant men jag är illa rädd att resultatet blir en snipa som inte riktigt beter sig som den skall i vattnet. Även om huvudproportionerna är rätt så blir ju bottenformen midskepps väldigt egendomlig.

 

Skall du börja med ett så stort projekt skulle jag föreslå att du gör som gubben som byggde min plastsnipa. Han hade en gammal rutten träsnipa med bra form som han klädde in med aluminiumpapper utanpå och plastade ett nytt plastskrov utanpå det. Lyfte bort plastskrovet av träbåten och färdigställde det som en plastbåt med den gamla träbåtens skrovform. Sålde träbåten billigt och behöll plastbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog jobbigare än vad man kan föreställa sig vid den initiala snilleblixten. Dubbla längden blir det aldrig. Bottenvinkeln är inte densamma under hela skrovet och skrovet har olika form längs hela sidan.  Att kapa den båt som kommer i aktre änden och få den att passa ens någorlunda mot aktern på den främre båten är inte enkelt i och med att skrovets bredd och form varierar längs hela skrovlängden.

Om man fortfarande insisterar  så gäller det att välja båtar med omsorg. Skulle föreslå en modell som har släta skrovsidor, att få ihop Ranans Klink mot varandra i skarven blir jobbigt. Om båten dessutom har konstant bottenvinkel under hela längden blir det också lite enklare.

För att undvika att det långa skrovet vrider sig allt för mycket i sjögång behöver bottenbalkarna vara ordentliga.

 

Hur kommer en så lång smal båt att uppföra sig? Tja, i plan blir den våta ytan lång så den kan gå rätt bra i mot- och medsjö, den räcker ju antagligen över flera vågkammar hela tiden. Långa smala båtar rullar alltid i sidsjö..

 

Om du skrider till verket blir det ju en intressant projekttråd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa funderingar har även jag haft. Inspirationen kommer ifrån dom gamla pettersonsbåtarna. Jag tänker mig en planande ht-båt på ca 8 m och kanske 800-1000kg. Dom båtar som finns idag typ ryds camping och liknande är lite för små och daycruisers på 7-8 m väger ju 2 ton. Kommer jag över 2 billiga båtar så gör jag ett försök. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på båtars form (smalare fram och bak) är det verkligen enklare med två båtar?  Det kommer ju ändå bara gå använda en för och en akter. Är det inte lika enkelt att såga av en båt och förlänga i mitten? Det borde bli samma arbetsinsats om man inte vill ha en båt som är formad som ett oändlighetstecken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev makke_the_muss:

Med tanke på båtars form (smalare fram och bak) är det verkligen enklare med två båtar?  Det kommer ju ändå bara gå använda en för och en akter. Är det inte lika enkelt att såga av en båt och förlänga i mitten? Det borde bli samma arbetsinsats om man inte vill ha en båt som är formad som ett oändlighetstecken. 

Han hade lite otur när han tänkte.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Petterson:

Dessa funderingar har även jag haft. Inspirationen kommer ifrån dom gamla pettersonsbåtarna. Jag tänker mig en planande ht-båt på ca 8 m och kanske 800-1000kg. Dom båtar som finns idag typ ryds camping och liknande är lite för små och daycruisers på 7-8 m väger ju 2 ton. Kommer jag över 2 billiga båtar så gör jag ett försök. 

Det man skall känna till då är orsaken till att Pettersonbåtarna är långsmala. De är nämligen inte planande, utan deplacerande. Motorerna var betydligt svagare då den ritades än de som finns idag, och detta var ett sätt att få fart på båten med få hästkrafter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja...... Pettersonbåtarna är väl i allmänhet någon sorts halvplanande. Går någon knop snabbare än ett rent deplacementskrov men någon riktig planing är det ju absolut inte.

 

Hur som helst så är en långsmal halvplanare ett effektivt sätt att få en hygglig fast med få hästkrafter. Jag tror faktiskt att den skrovtypen liksom de rena deplacementsniporna har framtiden för sig i en tid där vi behöver minska på koldioxidutsläppen samtidigt som oljebaserade bränslen stiger i pris varefter de lättåtkomliga oljekällorna sinar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...