Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Markus82

Ingen ström till utombordaren

Rekommendera Poster

Hej! Har en evinrude 150hk fitch 2002.

var ute och körde idag och plötsligt dör alla instrument, motorn går på som vanligt.

efter jag stängt av motorn så går det inte att starta den, allt är dött kommer inte fram nå ström alls.

har kollat alla säkringar jag ser i motorn men hittar inget fel.

Nån som vet vad det kan vara?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett väldigt vanligt fel är att det är dåliga och/eller glappiga anslutningar vid batteriet eller huvudströmbrytaren, kolla det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen på utombordare är oftast helt separerad från 12 V, så att motorn fortsätter att gå trots bortfall av 12V är förväntat. 

Det går knappast att gissa vad som är fel men generalfel som detta brukar gå snabbt att hitta om man är åtminstone hyggligt insatt i det elektriska. Felsök med multimeter, börja vid batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt annat funkar som det ska dvs. Stereo, plotter, ekolod mm.

men alla instrument så som tilt, bränslemätare mm. Är hel dött.

kan det ändå vara strömbrytaren, eller batterie kablarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Markus82:

Allt annat funkar som det ska dvs. Stereo, plotter, ekolod mm.

men alla instrument så som tilt, bränslemätare mm. Är hel dött.

kan det ändå vara strömbrytaren, eller batterie kablarna?

Ok. Det brukar vara två tjockare kablar, röd och svart, som försörjer motorn och dess instrument, det brukar vara en kabelhärva med dessa och en del klenare kablar som kommer från motorn, kolla att de kraftigare av dessa är ordentligt anslutna Vid batteriet utan ärg. De klenare går sedan vidare till tändningslås, tilt, instrument och sådant.

Om du har två batterier är det ena för motorn och det andra för andra grejer ombord, kan vara därför som dom sakerna funkar, om nu motorns kablar är dåligt anslutna eller att det batteriet är urladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar😀

jag har två batterier kopplat till en huvudströmbrytare,  går att köra allt lulllull förbi den men inte motorn.

så jag börjar misstänka att det är huvudströmbrytaren som spökar som ni säger.

ska åka bort till båten imorgon och felsöka med multimeter.

en tanke är om man kopplat loss kablarna som går in i brytaren och kopplar dom direkt på batteriet, då borde man väl kunna utesluta strömbrytarn?

skulle säljabåten idag, och affären var klar efter provkörning, jag skulle bara köra båten bort till isättningsrampen och så händer det här😬. Har aldrig under 5år haft några problem😵

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja koppla inkommande kabel på samma anslutning som utgående kabel på huvudbrytaren eller sätt ihop dom en en maskinskruv med mutter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Markus82:

jag har två batterier kopplat till en huvudströmbrytare,  går att köra allt lulllull förbi den men inte motorn.

......så jag börjar misstänka att det är huvudströmbrytaren som spökar som ni säger.

Om allt "lull-lull" funkar via (den enda) huvudbrytaren men inte motorn lär det inte vara fel på själva huvudbrytaren (fattar det som att du har två parallellkopplade batterier via en huvudströmbrytare).

 

Motorrelaterad el brukar brytas/slås på via tändningslåset. Kolla att detta verkligen 1) har 12V på ingången och 2) ger 12V ut i "tändningsläge". Om det inte får 12V in så följ denna väg bakåt och kolla om det t ex sitter en säkring på vägen. Om det kommer spänning ut, följ vart den tar vägen.

 

Ofta är - som @Georg_Ohm skriver ovan - tändningslåset en del av motorkabelhärvan och helt separerad från resten av elinstallationen i panelen eftersom det brukar levereras från motortillverkaren. Då kommer sannolikt matningen till tändningslåset från batteri, huvudbrytare och via motorn, och du skall som redan skrivits leta var spänningen försvinner här.

 

Eftersom det var ett plötsligt och totalt bortfall som sedan varit permanent är min magkänsla inte ärgade anslutningar utan något mer konkret såsom säkring eller något som lossnat. Men det är som sagt bara en magkänsla, leta systematiskt och förutsättningslöst.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åka bort och kolla igenom allt nu,.

fick en tanke på om det kan vara något relä i motorn som har gått sönder? Hur mäter jag isf ut det med en multimeter?

eller är jag helt ute och cyklar😬

hur som helst börjar jag med era tips, återkommer med resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu mätt på allt tror jag. Går 12v till tändningslåset, förutom en separat kabel som verkar gå till gasraglaget, det går 12v fram till motorn när man mäter där.

allt annat så som huvudströmbrytaren och så har jag testat, är det nått jag missar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade fel. Alla kablar till tändningen var det 12v på.

kan också tillägga att det inte går att tilta motorn på tillknapparna som är på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla då om du har spänning fram till startmotorn när du vrider på startnyckeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Markus82:

Hade fel. Alla kablar till tändningen var det 12v på.

kan också tillägga att det inte går att tilta motorn på tillknapparna som är på motorn.

Inte hela tiden, va....?

Som jag skrev - kan du identifiera den som har spänning vid "tändning på" och inte med nyckeln avvriden, och följa den. Troligen hittar du den i motorn. Det är den som borde vara strömförsörjning av det mesta som är motorrelaterat, så den är bästa tipset att följa.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade det felet, var en säkring dom var gömd mellan reläerna😬.

men nu är iaf hela elsystemet på båten uppmätt😀 och allt funkar som det ska.

tack för alla tips och inputs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du fann felet.

Så får du väl tar reda på varför säkringen löste ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Nyfiken fråga, men fick du båten såld?

Oklart😬. Sagt till att den är fixad men har inte fått något svar,.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...