Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
eriklindfors

Problem med Suzuki 2-taktsmotorfrån 98

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har problem med min gamla tvåtaktare. Den går lite ojämn och gör några konstiga höga gälla ljud, sedan dör den. Efter att den dött kan jag choka, och sedan starta igen, så går den en stund till sedan samma visa.

 

Spelar ingen roll om den är varm eller kall, men det verkar som att den går bättre på högt varvtal, då verkar den inte dö. Men vågar inte köra på högt varvtal så länge eftersom jag inte vet vad felet är. 

 

Bifogar en video där man hör det gälla ljudet ganska bra. Någon som har en ide om vad felet kan vara?

 

Kan tillägga att felet uppstod redan förra året samma dag som jag skulle ta upp båten. Men först nu jag tagit tag i det.

 

Tacksam för hjälp!

 

https://youtu.be/i7soDfnYvZE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beteendet tyder på att den får för lite bensin. Det brukar liknas vid att motorn nyser. Standardåtgärden är att se över bränslesidan. Ofta krävs en rengöring av förgasaren, med det är då bra att ha koll på varför det blivit skit i förgasaren, så att det kan åtgärdas. Vattenblandad bensin som blir stående i flottörhuset/en över vintern är ett pålitligt recept att få liknande problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror precis som  @guestsson att det är bränslerelaterat.

 

Men om det vore min snurra skulle jag börja med att byta tändstift.

Har upptäckt vid flera tillfällen, på olika 2-taktare, att tändstiftproblem kan orsaka de mest lustiga fenomen.

Tändstift är ju dessutom billiga.

 

 

Lycka till.

 

/Mathias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för svar!

Att motorn går ojämnt kan absolut ha med bränsletillförseln att göra, men det jag är lite orolig för är de korta konstiga ljud som kommer här och där. Låter nästan lite metalliskt eller hur man ska förklara det, och om man kör på lågt varv så dör motorn i samband med dessa ljud.

 

 Tror ni det också beror på bensintillförseln?

 

Jag är mest orolig för att det ska ha något med smörjningen att göra så att den skär om man kör för mycket med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns i tvåtaktsvärlden något som heter att en tvåtaktare i vissa lägen kan fyrtakta.

Kan ju vara något sådant och det är en spikning du hör.

Finns säkert någon googlare här som kan svara på detta.

Eller om du har tur att någon sakkunnig svarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftkylda tvåtaktare kyls i hög grad av bränslets ångbildningsvärme. För att undvika överhettning skall de ställas in så att de går fet. Detta leder i många fall till att de fyrtaktar. T.ex. skall motorsågar justeras så att de fyrtaktar under lätt belastning, men övergår till att tvåtakta då lasten ökas. Det går att öka effekten något genom att magra blandningen, men det kan leda till motorskador. 

Även utombordare är bestyckade att gå något fet, men normalt aldrig så fett att de fyrtaktar.

 

Jag tillhör den generation som hade moppe med stälbart munstycke. Med detta gick det att öka farten några km/h genom flitig justering som tvingade motorn att tvåtakta men det ledde inte sällan till att kolven nöp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just de så var det med moppen med lite justering på munstycket 

fick man den till att sjunga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...