Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rom

Felblandning epoxi

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag håller på att behandla stålkölen för att det har kommit mycket röst. Skrapade bort rösten samt färg och målade igår första lager med epoxi primer 2K. Tyvärr har jag blandad fel med hälften av rekommenderade härdade på en del av kölen. Målade tunt och det verkar ha härdat ändå. Finns det en risk med dåligt vidhäfning eller hållfasthet? Eller bara att måla på med rätt blandning på de kommande lager. 

 

Är mest orolig på skarven mellan köken och skrovet som jag tänkte spackla med elastic epoxi. Jag vill inte att första lagen släpper och vatten tränger in.

 

Redigerad av rom
Fel stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på temperatur och volym skall man ha olika volymer härdare. Det viktiga är ju att den härdar, men inte för snabbt. 

Härdar det är inte har du ett problem, om det härdar är det nog lugnt.

 

Jag är ingen självutnämnd expert utan en glad amatör som lekt endel med epoxi. 

Om underlaget är bra och det fastnat så sitter det säkert riktigt bra! Dock kan jag av egen erfarenhet säga att om du har en järnköl som rostat så kommer den fortsätta att rosta - fått höra det från flera olika håll.. 

 

Järnkölar - oaktat från vilket varv det än är så beror kölens rostegenskaper mycket på vad dom smält ner.. Min båt står bredvid en likadan, den andra är inte nyare än min, båda har samma typ av köl, 2,05 bulb. Min är rostig och jäklig. Den andra knappt något märke. 

JAg har gått och tittat på olika märken och jämfört likadana båtar - ser samma fenomen - vissa jäkliga, andra super fina. 

 

Skall det bli riktigt bra så får du nog ta av kölen, in i värmen, blästra hela kölen, grundmåla, epoxi, och bottenfärg. Mellan köl och båt hade jag satt sika eller liknande istället för epoxi.. 

Om man vill att det skall bli som nytt.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir då mycket jobb att ta av kölen och vill gärna kunna segla snart så får man måla om nästa år istället. 

 

Tänkte använda elastisk epoxi 

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Polyester_Reparation/Epoxi/G_FLEX_655-32_THICKENED_REP_KIT?id=09819

 

Det står att det kan hantera rörelsen mellan skrov och kölen utan att spricka. 

 

Någon som har erfarenhet men produkten? Ska man blanda med fyllmedel för att spackla? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också intresserad av det elastiska spacklet. Min köl sitter lite löst med en knapp mm springa mellan köl och skrov i sidled.

 

På min förra båt, en Maxi 77 slipade jag kölen stålblank med vinkelslipen och målade med epoxi, höll bra under mina tio år jag ägde båten. Min nuvarande båt ser ut att vara behandlad på samma sätt. Bara skarven som spruckit upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev RikardE:

"Beroende på temperatur och volym skall man ha olika volymer härdare. Det viktiga är ju att den härdar, men inte för snabbt."

 

 

 

Det där gäller väl polyester om inte jag har helt fel? Epoxi är en annan kemi och kräver rätt mängd härdare för att det ska bli ok. Har jag fel så är dom som gör epoxilim och lamineringsepoxi bra på att luras.

Redigerad av susy
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...