Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tobelg

Räcker det att skrapa min botten (nybörjare)?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det är min första säsong som båtägare och jag behöver råd från er lite mer erfarna. Att jag lyckades bygga ihop en ställning för presenningen under vinterförvaringen som faktiskt höll var min första fjäder i hatten men utmaningarna som båtägare är ju betydligt fler än så.

 

1. På bilden nedan ser ni skicket på min botten. Jag kan tänka mig att acceptera offerten på cirka 5000 kr för att få allt gjort men jag undrar, är det värt det? Kan jag själv skrapa och måla för att komma billigare undan och kanske lära mig något på köpet? Båten står på båtvagga så kan vara lite klurigt att komma åt på vissa ställen.

 

2. Enligt servicen så var trimgivaren (67H-83672-01-00) trasig "och måste bytas". Jag försöker förstå om det är nödvändigt att byta eller om jag kan vänta någon säsong? Om min motor ändå inte har autotrim så får jag väl lära mig själv att förstå hur båten ligger i vattnet?

 

3. Har ni något bästa tips för att bättra på teaken?

 

397085624_Skarmavbild2020-03-27kl_11_59_43.png.954866b253ef6c1f7676f9e4d0b0bae7.png

 

Ska%CC%88rmavbild_2020-03-27_kl._11_59_54.png.d97f52f11c00e24052ce17025d55ee5a.png

 

1940950263_Skarmavbild2020-03-27kl_12_00_02.png.bbfedc9db61c80ab029ca1ff4277270a.png

Redigerad av tobelg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Skrapa det som är löst, och måla igen. Använd skyddskläder, mask, handskar. 
Samla upp det som är nedskrapat. 
 

2. Kan säkert någon annan 🙂 

 

3. Slipa av lätt, olja med ”Kinesisk Träolja”. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Tråkigt arbete men inte så komplicerat. Skrapa loss allt löst, måla. Mera seriöst är att skrapa och slipa för att få botten slät= lite högre fart, lite lägre förbrukning. Men mycket mera jobb. Oavsett metod så när jag är nöjd flyttat jag den på vagnen och gör om under rullarna. Du kan säkert med en domkraft flytta stöden en bit så du kommer åt under. Men lyft inte med domkraften direkt mot botten. Ha en rejäl bräda mellan. 
2. är det inom eller utombordare? Utombordare kan man vända sig och se. Drev svårare och mätaren viktigare. Även bekvämt med mätare för utombordare. Sen hör man på ljudet när det blir för mycket upphissat. Men däremellan bra veta läget. 
3. Jag brukar köpa Biltemas trallrengöring och borsta med typ skurborste, en med skaft, en utan skaft. Spola med rikliga mängder vatten och när det torkat så oljar jag med teakolja. Jag använder multimarin teakolja 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

1. Skrapa det som är löst, och måla igen. Använd skyddskläder, mask, handskar. 
Samla upp det som är nedskrapat. 
 

2. Kan säkert någon annan 🙂 

 

3. Slipa av lätt, olja med ”Kinesisk Träolja”. 

 

1 timme sedan skrev M__G:

1. Tråkigt arbete men inte så komplicerat. Skrapa loss allt löst, måla. Mera seriöst är att skrapa och slipa för att få botten slät= lite högre fart, lite lägre förbrukning. Men mycket mera jobb. Oavsett metod så när jag är nöjd flyttat jag den på vagnen och gör om under rullarna. Du kan säkert med en domkraft flytta stöden en bit så du kommer åt under. Men lyft inte med domkraften direkt mot botten. Ha en rejäl bräda mellan. 
2. är det inom eller utombordare? Utombordare kan man vända sig och se. Drev svårare och mätaren viktigare. Även bekvämt med mätare för utombordare. Sen hör man på ljudet när det blir för mycket upphissat. Men däremellan bra veta läget. 
3. Jag brukar köpa Biltemas trallrengöring och borsta med typ skurborste, en med skaft, en utan skaft. Spola med rikliga mängder vatten och när det torkat så oljar jag med teakolja. Jag använder multimarin teakolja 

1. Tack till er båda! Det lutar åt att jag tar min färgskrapa och kämpar på lite. Har inga större ambitioner om att få till en perfekt botten eller hög fart så detta känns som en rimlig insats. Gällande bottenfärg, räcker det gott att köpa "kopparoxidbaserad" från Biltema och rulla på den?

 

2. Det är en utombordare, Yamaha. Tolkar ditt svar ändå som att det inte är några problem att köra såhär i sommar och att jag får leva med att tilt-mätaren troligtvis står helt still. Får kika lite på motorn ibland och inbilla mig att jag tiltar korrekt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Du har fått bra tips redan, jag skulle sagt samma sak.

Men av ”outgrundlig anledning” kan det vara svårt att få tag på ansiktsmask idag.

Kolla efter skyddsmasker på byggvaruhus, eller på ”typ” Biltemaliknande eller Claesolssonliknande butiker.

 
2, vet ej, men vi chansar på ”Winston Churchill” skulle man kanske sagt i en frågesports tävling för femteklassare.

 

3, just det slipa bort gamla lacken, lämna obehandlat, eller prova teakolja eller annan olja.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teaken kan du tvätta med Yes diskmedel som är kraftigt fettlösande och tar bort smutsen på djupet, sedan använder du klorin för att återfå den naturligt senapsgula färgen, sedan kan du lägga på Kina-olja eller liknande. Att slipa teaken ska man vara försiktig med då nåten blir högre än träet du slipar bort, ska man slipa så ska man veta hur och med vad. En bandslip med finare korn men man får inte slinta ut på gelcoaten. Och man ska slipa diagonalt, aldrig tvärs eller längs med anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Teaken kan du tvätta med Yes diskmedel som är kraftigt fettlösande och tar bort smutsen på djupet, sedan använder du klorin för att återfå den naturligt senapsgula färgen, sedan kan du lägga på Kina-olja eller liknande. Att slipa teaken ska man vara försiktig med då nåten blir högre än träet du slipar bort, ska man slipa så ska man veta hur och med vad. En bandslip med finare korn men man får inte slinta ut på gelcoaten. Och man ska slipa diagonalt, aldrig tvärs eller längs med anser jag.

Tack! Jag vågar mig nog inte på slipning av teak i år, men bra tips. Testar att borsta lite aggressivt och lägga på teakolja som nämns ovan. Får utvärdera efteråt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev tobelg:

Tack! Jag vågar mig nog inte på slipning av teak i år, men bra tips. Testar att borsta lite aggressivt och lägga på teakolja som nämns ovan. Får utvärdera efteråt :)

OM du skall borsta aggressivt, gör det TVÄRS fibrerna. Annars blir teaken fårig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tobelg:

Gällande bottenfärg, räcker det gott att köpa "kopparoxidbaserad" från Biltema och rulla på den?

Det beror ju på VAR båten ligger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Det beror ju på VAR båten ligger. 

Göteborg!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev tobelg:

Göteborg!

På rätt sida landet heter det!😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tobelg:

2. Det är en utombordare, Yamaha. Tolkar ditt svar ändå som att det inte är några problem att köra såhär i sommar och att jag får leva med att tilt-mätaren troligtvis står helt still. Får kika lite på motorn ibland och inbilla mig att jag tiltar korrekt.

 

 

Det är bättre du tittar framåt och som i flyget håll horisonten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en yamaha så kolla två saker. Det ena är givarens mothåll så det är helt. Mitt gick av och fixk byta, enkelt och billigt. Är det helt kolla om givaren rör sig, är en liten hävarm som tar emot mothållet. Ett år fastnade min givare. Efter att ha kollat vad den kostar så tänkte jag låta den vara sönder men lite 5-56  och motionerande kom den igång. Sen oljade jag in den med grafitolja. Sprayar den numera varje år och fungerat i sju åtta år sen den hängde sig. Givaren hittar du med motorn uppfälld ovanför axeln motorn vrider sig runt vid höjning. I alla fall på min yamaha. Mothållet sitter på axeln motorn vrider sig runt. Lättast se bakifrån. 

 

Jag borstar inte teaken hårt, teakrengöring och borsta , skölj, olja när tort. Får du olja på gelcoaten så blir det mörkt när det torkar in, man får gnugga hårt så undvik det. Eller ta en trasa med vax och torka bort innan det torkar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev M__G:

Om det är en yamaha så kolla två saker. Det ena är givarens mothåll så det är helt. Mitt gick av och fixk byta, enkelt och billigt. Är det helt kolla om givaren rör sig, är en liten hävarm som tar emot mothållet. Ett år fastnade min givare. Efter att ha kollat vad den kostar så tänkte jag låta den vara sönder men lite 5-56  och motionerande kom den igång. Sen oljade jag in den med grafitolja. Sprayar den numera varje år och fungerat i sju åtta år sen den hängde sig. Givaren hittar du med motorn uppfälld ovanför axeln motorn vrider sig runt vid höjning. I alla fall på min yamaha. Mothållet sitter på axeln motorn vrider sig runt. Lättast se bakifrån. 

 

Jag borstar inte teaken hårt, teakrengöring och borsta , skölj, olja när tort. Får du olja på gelcoaten så blir det mörkt när det torkar in, man får gnugga hårt så undvik det. Eller ta en trasa med vax och torka bort innan det torkar. 

Grymt tips, tack! Ska nog kunna lista ut placeringen. Det är en Yamaha F80 BETL.

 

Japp, får försöka med någon form av maskering tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borsta inte teaken! 
 

Den kommer bli som ny med lite teakrengöring och blekning. 
 

jag har kört med respect teakrens (seasea) steg 1 (rengöring) samt steg 2 (blekning).

 

Man kan även som steg 3 skydda den, som fler skrivit ovan med teakolja, men då får man hålla på varje år. Så har jag gjort men det är lite pill. Som skydd finns flera olika oljor. Den jag gillar bäst är Hövelings golden teak. Finns på bland annat hjertmans.
 

Man kan alternativt köra boracol så blir den istället silverfin men dock inte så skyddad mot smuts. Smaksak.

 

kör lite grön såpa och vatten med jämna mellanrum under säsongen så håller sig teaken fin och ren.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mikaels_:

Borsta inte teaken! 
 

Den kommer bli som ny med lite teakrengöring och blekning. 
 

jag har kört med respect teakrens (seasea) steg 1 (rengöring) samt steg 2 (blekning).

 

Man kan även som steg 3 skydda den, som fler skrivit ovan med teakolja, men då får man hålla på varje år. Så har jag gjort men det är lite pill. Som skydd finns flera olika oljor. Den jag gillar bäst är Hövelings golden teak. Finns på bland annat hjertmans.
 

Man kan alternativt köra boracol så blir den istället silverfin men dock inte så skyddad mot smuts. Smaksak.

 

kör lite grön såpa och vatten med jämna mellanrum under säsongen så håller sig teaken fin och ren.

 

Okej! Bra att få lite olika synvinklar. Jag vet inte hur väl det syns på bilden men teaken är lite grönfärgad och jag tänker att det är det man vill få bort med hjälp av rengöringen?

 

Skulle du säga att valet mellan teakolja vs. blekning beror på om du vill ha teaken mörkare eller ljusare eller finns det även andra aspekter?

 

Idag har jag skrapat båten. Det tog ett par timmar att få bort det lösa. Sen är det ju en definitionsfråga om vad som sitter löst och vad som inte gör det.. Hur som helst så gick jag efteråt över allt med lite sandpapper och tänkte torka bort lite slipdamm innan jag rullar på ett nytt lager färg i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående teaken, så kan olika rengöringsmedel ta hårdare än mekanisk rengöring.

Jag hade nog slipat med fint sandpapper(240 korn) för hand och sedan på med olja. Maskera runt så slipper du kladda ner gelcoaten med olja. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, tobelg said:

Okej! Bra att få lite olika synvinklar. Jag vet inte hur väl det syns på bilden men teaken är lite grönfärgad och jag tänker att det är det man vill få bort med hjälp av rengöringen?

 

Skulle du säga att valet mellan teakolja vs. blekning beror på om du vill ha teaken mörkare eller ljusare eller finns det även andra aspekter?

 

Idag har jag skrapat båten. Det tog ett par timmar att få bort det lösa. Sen är det ju en definitionsfråga om vad som sitter löst och vad som inte gör det.. Hur som helst så gick jag efteråt över allt med lite sandpapper och tänkte torka bort lite slipdamm innan jag rullar på ett nytt lager färg i veckan.

Blekning är ett valfritt steg två i den trestegsprocess jag brukar köra. Själva cleanern (steg1) gör att trät kan mörkna och lite blekning (steg2) gör att du får tillbaka samma ljushet som när teaken var ny. Finns en hel del om detta på norska baatplassen.no också. Där läste jag och så gjorde jag likadant och är jättenöjd med resultatet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målat och klart. Blev riktigt bra! Nu börjar det närma sig sjösättning och jag måste fortfarande måla två små partier där båten stått på bockarna. Enligt burken är torktiden 24h men går det att göra avkall på det och måla det sista precis innan sjösättning när båten ändå är på lyft? Erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev tobelg:

Målat och klart. Blev riktigt bra! Nu börjar det närma sig sjösättning och jag måste fortfarande måla två små partier där båten stått på bockarna. Enligt burken är torktiden 24h men går det att göra avkall på det och måla det sista precis innan sjösättning när båten ändå är på lyft? Erfarenheter?

En kompis gör så varje år, målar när den lyfts och det tycks fungera märkligt nog. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa alla målar det sista under bockar och stöttor precis innan sjösättningen. Det går till och med att måla under vattnet om det kniper. Jag har provat då Grefab lyckades skrapa bort en bit färg när de sjösatte för några år sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ”alla” gör väl så, kladdar i litet färg när båten hänger i slingen.
Förra våren skruvade jag ned stödplattorna en i taget litet och kom emellan med en elementpensel. Jag har Tyresöbockar så det går bra om man lättare på en i taget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak i sig är ett fett träslag. Det behöver ingen olja för att inte torka och spricka. Det är därför man använder det till båtdäck. Det tål att vara obehandlat i sol vind och vatten. Obehandlad yta eller nyslipad yta blir lite, ytterst tunt luddig. Det är denna ludd som blir silvergrå efter någon månad i solen. Det silvergrå fungerar som ett skydd i någon mån.

 

Tvättar man med såpa och mjuk borste så tvättar man bort en del av luddet, som återbildas efter några veckor. Brunsåpa blir bäst tycker jag. Grönsåpa om man vill ha en grönton på teaken. Snyggt tycker vissa.

För mycket tvättning gör teaken fårig med åren, då kanske det är dags att ta fram slippappret och slipa av 1 mm. Högst vart 10:e år eller nåt.

 

Jag oljar aldrig. Det måste upprepas efter en tid. En oljad yta drar åt sig smuts, man måste tvätta oftare, och teaken blir fortare fårig. Gå runt i hamnen och titta hur många vackert ljusa oljade teakdäck du ser. Jämför med hur många mörka trötta du hittar.

 

Brunsåpa och sen klorin är ett billigt och bra tips. Tröttnar du på det så går det ju alltid att gå över till mirakel medel i 3-stegs modell eller snappy hit och dit. Kostar som en fin whiskey.

Jag vet ju vad jag skulle välja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ang. Trallen.

Slipa den ren, spola av, klart.

Hoppa över allt vad olja heter, det blir bara smutsigt med tiden och mycket arbete för att få den snygg igen.

Om du inte har trallen oljad behöver du bara en borste för att skrubba den ren om den blivit smutsig av ankare eller annat.

Den gråa silverfärgade teaken är snyggast tycker jag.

Men som du ser här av svaren att döma finns det lika många lösningar som det finns båtägare, det är ju det här som är roligt med båtliv. Du får prova dig fram inget är speciellt fel.

Redigerad av vega1959
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag håller med, för mig är det skönt att veta att det inte bara finns ett sätt som är rätt. Spontant låter brunsåpa bättre än grönsåpa.

Jag har teak både innanför och utanför kapellet. Det är ganska tydligt att vädret tar hårdare på teaken utanför så jag tänker att jag rengör allt och bestämmer mig sedan för om jag ska olja eller inte. Oljan är redan inköpt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...