Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kawa

Inställning regulator solcell

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en sån här regulator till min 100W solcell. Har försökt förstå bruksanvisningen men det går inget vidare.

Någon som har en likadan och kan förklara vad alla inställning är till?

Den är kopplad: solcell på 1:a kontakten, batteri på 2:a kontakten, inget på den sista för jag vet inte vad jag ska koppla där.

Jag kan läsa  av volten i batterierna men inte hur mycket solcellen ger. Man ska även kunna se ah men det kan inte jag.

Ska väl gå att ställa in hur mycket jag vill att den ska max ladda batterierna? Var/hur gör man det? Vad är den 3:de kontakten till

(den med lampan). Nu visar den 12.6 volt i fullt solsken, jag mätar batteripoler och på kontakten där solcellen är kopplad och får

samma värde, hur ser jag vad solcellen ger för den ska väl ge mer än så?

Blir som sagt inte klok på den. (är lite trög när det gäller sånt här så en utförlig instruktion uppskattas :-).

regulator2.jpg

Redigerad av kawa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror väl inte att andra skall förstå hur din regulator hanteras. Det är ju du som har dess bruksanvisning. 
Om du inte begriper bruksanvisningen så vänd dig dit där du köpt den och be dem att lyssna på vad du vill att den skall göra, och fråga dem hur den skall knappas för att ge det resultatet. 
Funkar inte det så utnyttja öppet köp och skaffa en anna i stället som du begriper instruktionerna för.

  • Förvirrad 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Seawolf:

Du tror väl inte att andra skall förstå hur din regulator hanteras. Det är ju du som har dess bruksanvisning. 
Om du inte begriper bruksanvisningen så vänd dig dit där du köpt den och be dem att lyssna på vad du vill att den skall göra, och fråga dem hur den skall knappas för att ge det resultatet. 
Funkar inte det så utnyttja öppet köp och skaffa en anna i stället som du begriper instruktionerna för.

Ojdå, har du käkat taggtråd idag?

Läs mitt inlägg så ser du att jag även ställde en fråga: "Någon som har en likadan och kan förklara vad alla inställning är till?"

 

Trodde forumet var till för att kunna ställa "dumma" och vettiga frågor samt ge tips/råd till de som behöver det men har väl missuppfattat det hela.

Får be om ursäkt då om jag störde dig, ska försöka undvika det i fortsättningen.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen själv så kan nog bara svara på vad 3e utgången är till för.

Den är till för förbrukade som kan tänkas användas när båten inte går för motor. Exempel är kylskåp.

Den 3e utgången brukar stängas av när batterispänningen blir för låg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade slut på min taggtråd idag.😉

 

Men det blir nästan omöjligt (alldeles för omfattande) att svara på dina önskningar, då är det faktiskt mycket enklare att du punkt för punkt tvingar dig igenom din bruksavisning.

Är den på engelska och har du svårt för det? Kanske från Kina, deras engelska lämnar ofta mycket i övrigt att önska.

Kanske du har någon mer kunnig kompis som kan hjälpa? Det tror jag vore det enklaste.

 

Men avseende spänningen (volten) så blir den samma som batteriet när det är inkopplat, kopplar du bort batteriet, så får du betydligt högre spänning på regulatorns utgång.

 

Tredje utgången (lampan) är till för förbrukare om du vill att regulatorn skall reglera någon sådan.

 

Med knappen till vänster stegar du dig genom de olika visningslägena, med + och - ändrar du de olika inställningarna.

 

 

 

Redigerad av Wingan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt enkelt.

Vänstra anslutningen från solpanelen.

Mittenanslutningen till batteriet. OBS, du skall alltid ansluta batteriet först.

Högra anslutningen är för alla förbrukare som du vill skall ingå i mätningen av strömförbrukning.

OBS du kan inte sätta startmotorkabeln igenom där t ex.

USB-uttagen kan du belasta med 0,5 till 1 A för laddning av t ex mobil.

Knapparna används för att stega igenom funktionerna, du kan välja frånslagsspänning o lite sånt.

 

Jag hade en liknande så jag hoppas jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bruksanvisning:

https://www.solorder.se/image/data/uploads/KLD1210.pdf

Den var inte så svår att finna.

I allmänhet skall man ansluta batteribanken först för att spänningsätta regulatorn innan panelerna kopplas in. Om du gjort det kanske du kan läsa av spänning och ström.

Det tredje uttaget är till förbrukare som kan försörjas direkt från solcellspanelerna utan att strömmen passerat batteriet, när det är ljust, på kvällen och natten brukar man få ut ström ändå som då kommer från batteribanken. Jag har anslutit USB-uttag till den anslutningen på min regulator, för att ladda telefoner och surfplattor.

Man brukar kunna göra inställningar för denna funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gundj:

Det är rätt enkelt.

Vänstra anslutningen från solpanelen.

Mittenanslutningen till batteriet. OBS, du skall alltid ansluta batteriet först.

Högra anslutningen är för alla förbrukare som du vill skall ingå i mätningen av strömförbrukning.

OBS du kan inte sätta startmotorkabeln igenom där t ex.

USB-uttagen kan du belasta med 0,5 till 1 A för laddning av t ex mobil.

Knapparna används för att stega igenom funktionerna, du kan välja frånslagsspänning o lite sånt.

 

Jag hade en liknande så jag hoppas jag minns rätt.

Tack för bra info, nu klarnar det i min tröga skalle 😃.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Här är en bruksanvisning:

https://www.solorder.se/image/data/uploads/KLD1210.pdf

Den var inte så svår att finna.

I allmänhet skall man ansluta batteribanken först för att spänningsätta regulatorn innan panelerna kopplas in. Om du gjort det kanske du kan läsa av spänning och ström.

Det tredje uttaget är till förbrukare som kan försörjas direkt från solcellspanelerna utan att strömmen passerat batteriet, när det är ljust, på kvällen och natten brukar man få ut ström ändå som då kommer från batteribanken. Jag har anslutit USB-uttag till den anslutningen på min regulator, för att ladda telefoner och surfplattor.

Man brukar kunna göra inställningar för denna funktion.

Tack för ytterligare info, nu fick jag reda på att förbrukaruttaget ger spänning från batterierna på kvällen/natten 😃.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för bra info, visste väl att jag skulle kunna få hjälp här 😃 😃.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev kawa:

Tack för ytterligare info, nu fick jag reda på att förbrukaruttaget ger spänning från batterierna på kvällen/natten 😃.

 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Här är en bruksanvisning:

https://www.solorder.se/image/data/uploads/KLD1210.pdf

Den var inte så svår att finna.

I allmänhet skall man ansluta batteribanken först för att spänningsätta regulatorn innan panelerna kopplas in. Om du gjort det kanske du kan läsa av spänning och ström.

Det tredje uttaget är till förbrukare som kan försörjas direkt från solcellspanelerna utan att strömmen passerat batteriet, när det är ljust, på kvällen och natten brukar man få ut ström ändå som då kommer från batteribanken. Jag har anslutit USB-uttag till den anslutningen på min regulator, för att ladda telefoner och surfplattor.

Man brukar kunna göra inställningar för denna funktion.

Har funderat lite och har en fråga till: Laddas batterierna ändå om man använder tex kylen på förbrukaruttaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog göra en el-budget för ditt behov.

Titta på hur mycket laddning du kan få in från solpanel, generator och ev andra energikällor.

Sedan räknar du på hur mycket varje förbrukare drar, och saker som går momentant t ex kylskåp får du gissa eller kolla om tillverkaren angett dygnsförbrukning i snitt.

När du vet in och ut så tittar du på din batteribank och räknar på hur mycket du kan ta ut.

Har du t ex 200Ah batterier av enklare sort så har du 100Ah att använda, detta ökar till närmare 190Ah om du har dyra lithiumbatterier och så allt däremellan.

En 100W-panel fyller på med 5-6A som bäst, snittet över dagen blir lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kawa:

 

Har funderat lite och har en fråga till: Laddas batterierna ändå om man använder tex kylen på förbrukaruttaget?

Du får ju kolla hur mycket ström du kan plocka ut ur förbrukaruttaget, inte säkert att det kan försörja kylen. Sedan vill du väl att kylen skall gå även nattetid?

 

Utan att hålla på med plågsamma matematiska experiment kan jag berätta att jag i förra båten hade 50w solcell, vanlig enkel regulator och 240 Ah batteribank. Med ungefär en timmas motorgång per dag klarade jag av att hålla ett 42 liters kompressorkylskåp igång utan att ta landström.

 

Idag har jag 250 W solceller, modernare regulator, 260Ah  batteribank, samma kylskåp samt en kylbox igång, samt övriga förbrukare och är inte beroende av varesig generator eller landström.

 

Så utan att ha räknat på det tror jag att 100 W solcell, och omkring 100Ah batteribank kan vara bra om man kör 42 liters standardkylskåp och även har igång motorn någon timma per dag. Så har du kapacitet över för tv, radio och diverse annat. Du kanske redan har bytt till strömsnåla LED-lampor ombord?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev kawa:

 

Har funderat lite och har en fråga till: Laddas batterierna ändå om man använder tex kylen på förbrukaruttaget?

Du kan ju aldrig få mer energi ut ur regulatorn än vad som stoppas in.

Det spelar alltså ingen roll för batteriladdningen om du har kylen kopplad på förbrukaruttaget eller direkt på batterierna - finns det energi över från panelen när kylen tagit sitt så laddas batterierna av detta överskott. Annars inte. Många knappar, displayer och funktioner ändrar inte fysikens lagar.

 

Ofta blir det istället förvirrande funktion när en del går via tillverkarnas "special features" och kanske bara gör som man tror ibland, så jag brukar rekommendera att hålla funktionerna "renodlade". Framförallt blir det lättare att felsöka i kritiska lägen. Och i ditt fall var det ju inte ens begripligt hur den ens skulle kopplas in....

 

Dvs låt regulatorn vara regulator för solpanelen och stanna vid det i en båtinstallation. Inte även jobba som en halvhjärtad "energidistributör", även om man råkar ha köpt och betalat för den funktionen i regulatorn. För energimätning finns andra/separata instrument som klarar hela uppgiften, med förutsägbar funktion.

 

I fast anläggning med begränsade förbrukare kan däremot denna typ av regulator med kombifunktioner spara in en del och definitivt ha sitt berättigande. T ex för en solcellsdriven väderstation med GSM-modem utefter en väg.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju klart att batterierna laddas ändå, om du har något anslutet till förbrukaruttaget.

Laddning blir det även om du förbrukar samtidigt. Ja alltså om solen ger tre ampere och du förbrukar fem ampere tas ju endast två ampere ur batteribanken, som ett enkelt räkneexempel.

Kylskåpets kompressor går ju inte kontinuerligt, den vilar när termostaten anser att kylan är tillräcklig i skåpet. Vilar gör däremot inte solcellspanelerna dagtid, dom laddar på även om solen går i moln eller om det blir litet mulet. Så dom lyckas nästan alltid fylla på i batteriet det som kylen och andra saker förbrukat. Solcellerna ser ju till att toppladda batteribanken, duttar in det lilla högst upp, kompenserar för de små uttagen och även för batteriernas självurladdning över tid.


En gång för många år sedan blev det mindre roligt att ligga i naturhamn, vinden vände och ankaret släppte. Så vi sökte oss in mot Tjörn, den enda platsen vi fann var i Stansviks industrihamn, klämde in båten mellan yrkesfartygen där och hade svårt att få det mörkt inne i båten då det var en hel del belysning på kajen, någon sådan där kraftig natriumbelysning precis ovanför på kajen. Men det ljuset laddade in någon ampere hela natten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 


En gång för många år sedan blev det mindre roligt att ligga i naturhamn, vinden vände och ankaret släppte. Så vi sökte oss in mot Tjörn, den enda platsen vi fann var i Stansviks industrihamn, klämde in båten mellan yrkesfartygen där och hade svårt att få det mörkt inne i båten då det var en hel del belysning på kajen, någon sådan där kraftig natriumbelysning precis ovanför på kajen. Men det ljuset laddade in någon ampere hela natten...

Än en gång tack för all info. Kul att läsa om dina eskapader 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Laddning blir det även om du förbrukar samtidigt. Ja alltså om solen ger tre ampere och du förbrukar fem ampere tas ju endast två ampere ur batteribanken, som ett enkelt räkneexempel.

Men minus två ampere är väl ändå urladdning, inte laddning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev IngemarE:

Men minus två ampere är väl ändå urladdning, inte laddning.

Om man ser det så, ja.

Man laddar ju in tre ampere, men tar ut fem, så trots laddning blir det ju ändå en förlust på slutet. Men ändå en liten vinst som skulle varit en större förlust utan solens hjälp.

Alltså delvis, helt och hållet, men ändå litet som inte blir mer!

 

Vad jag menade var ju att strömmarna flyter ju ändå, kylskåpet i detta fallet, bryr sig inte om om strömmen kommer från en solcell eller från ett batteri eller från båda dessa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trådkapar lite. 

Har en regulator som på bilden den säljs som lite olika märken tracer m, m

Tycker spänningen är lite hög men vet inte om den går att justera. 

Har  tyvärr inte manualen kvar och tror inte man kan ställa in värdena själv dock finns inställningar för olika batterier. Om jag inte minns fel fanns det 3 inställningar slutet, gelé, öppet. 

Vilken inställning ger lägst spänning. 

 

Jag har agm batterier och inställt på gelé 

TRACER_1206_RN_01.jpg

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev tugge:

Trådkapar lite. 

Har en regulator som på bilden den säljs som lite olika märken tracer m, m

Tycker spänningen är lite hög men vet inte om den går att justera. 

Har  tyvärr inte manualen kvar och tror inte man kan ställa in värdena själv dock finns inställningar för olika batterier. Om jag inte minns fel fanns det 3 inställningar slutet, gelé, öppet. 

Vilken inställning ger lägst spänning. 

 

Jag har agm batterier och inställt på gelé 

TRACER_1206_RN_01.jpg

Du kanske kan finna någonting här visserligen inte samma modell men snarlik, måhända är inställningarna likadana.

Jag har ju en likadan som din, har inte tillgång till manualen just nu. jag köpte min hos www.solarlab.se men jag finner inte den modeller eller efterföljaren på deras sida idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...