Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Tips att välja oljetryck- och kylvattentemp-givare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag planerar att installera instrument för övervakning av oljetryck och kylvattentemperatur.

Anledningen är att jag vill ha olika källor för att bedöma om ett motorlarm är akut eller falskt, samt att över tid kunna se eventuella förändringar innan det blir akut.

 

I somras larmade motorpanelen och jag stängde snabbt av motorn innan jag han kolla om det var temperatur eller oljetryckslarmet som triggat summern.

Kollade visuellt att impellern var hel, remmen var hel, mätte temperatur mha IR termometer, kollade oljenivån och allt såg bra ut

Ringde servicekille som föreslog en start för att snabbt kolla vilken larmlampa som lyste.

Inget larm triggades så vi körde sakta mot natthamn och det återkom inte under resten av säsongen.

 

Eftersom jag inte vill köpa Volvo Penta original pga överpris är utmaningen att finna rätt givare och rätt instrument för VP är inte duktiga på att ge måttuppgifter i sina manualer eller broschyrer.

 

I instruktionsboken för D2-55 fann jag info om normala värden (för de motorer som har extra instrument utöver standard varvtalsinstrument)

Oljetrycksmätaren skall under körning (varm motor) normalt visa mellan 150–500 kPa (21-71 psi). Vid tomgång är det normalt med ett lägre värde.

Instrumentet på bild i instruktionmanual visar max 1000 kPa (150 psi).

 

Då blir normal drift att nålen står rakt upp på instrumentet, bra eller dåligt?

 

VP reservdelskatalog för D2-55 anger

Tryckgivare 

Artikelnr: 366906

VP Pris 1 320 kr

 

Goggling ger

Oljetrycksgivare passande 2000-serien, 2010-2040B/C/D, D2-55

Tryck [bar]: 10 bar 

Gängmått: 1/8''-27 nptf  (27 varv per tum)

Motstånd tom: 10 Ohm 

Motstånd full: 180 Ohm (viktigt för det finns EU och US standard på givare och instrument)

Varningstryck: 0,5 bar 

 

# # #

 

Temperaturmätaren skall under körning normalt visa mellan 75-90 grad C.

 

VP reservdelskatalog för D2-55 anger

Temperatursensor

Artikelnr: 827151

VP Pris 739 kr

 

Googling

Gänga M18x1.5mm gänga.
Förklaring gänga: Gängtopp 17.9mm, stigning 1.5mm/gängvarv

40-120 grader.

Kopparbricka för tätning

 

Instrumentet på bild i instruktionmanual visar max 120 grad C.

 

# # #
Nu går det att kolla SVB, SeaSea mfl web-sidor för att köpa givare och instrument.

 

En fråga är om det skiljer på vattentåligheten mellan VDO och KUS/Wema, någon som vet?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Började kolla var befintlig oljetryckvakt sitter och var ny oljetryckgivare skall sitta och inser att till givaren krävs det:

  • 1/8" adapter med hålskruv för ca 2 000 kr vid köp av VP
    eller
  • 1/8" adapter och hålskruv avsedd för bilmotor till ett lägre pris???
    eller
  • givare med 2 funktioner i hålet för befintlig tryckvakt (VP D2-75 ...)
    eller
  • nytt T-rör som sätts i hålet för tryckvakten, sedan monteras befintlig tryckvakt och ny trycksensor T-röret, lite halvklumpig lösning

 

Adapter oljetrycksgivare - ca 2 000 sek.PNG

 

 

Oljetrycksvakt och oljetrycksgivare.PNG

 

2 000 kr för adapter och hålskruv känns lite svettigt, kilopriset blir enormt

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter som ett sätt att lösa problemet symtomatiskt.

Men det är ju bra att ha koll och diagnostisera som du beskriver.

 

Men ok, jag har god erfarenhet av VDOs givare och instrument.

Volvo-Penta använde i alla fall förr i tiden VDOs produkter men satte sitt eget namn på dessa.

VDO har ju en instrumentserie för båtar, finns hos Båtaccenten med fler, något billigare är grejerna till bil, säljes av "rallyfirmorna" Dalhems brukar vara bra att handla av.

Det kan vara så att givarna för bil är enpoliga, alltså jordade i motorblocket, och det kan även vara så att maringrejerna har egen isolerad jord, men det är inte självklart.

VDO tillhör ju liksom inte alls lågprissegnmentet, men det är Tysk kvalitet (troligtvis Made in China, som allt annat) rakt igenom.

 

En firma som dyker upp vid googling ar Trodo.se, dom verkar ha ett bra VDO-sortiment.

 

Jag brukar leta upp VDO instrument och givare till mina gamla volkwagnar, då jag vill ha koll på oljetempen och oljetrycket, varav det ena stiger och det andra sjunker oroväckande då man kört dess slitna luftkylda boxermotorer  hårt i motorvägsfart varma sommardagar.

Även Biltema har instrument, både marina och till landsvägsfordon, som går att använda, det gäller ju inga precisionsmätningar, utan bara att ha koll på att tryck och temperatur håller sig inom rimliga gränser.

 

Det brukar även finnas olika adaptrar, "Y-" eller "T-stycken så att man kan ansluta fler givare" Det finns även kombinerade givare för oljetrycksmätare samt oljetryckslampa. Billigare än VP.

Det finns även givare för kylvattnet som man monterar på någon kylvattenslang, men det kanske inte funkar på båtmotor.

(Jag använder en sond istället för oljesticka som mäter oljetemperaturen i sumpen, synnerligen effektivt på luftkylda motorer, kylvattentempmätare är ju där helt värdelösa...)

 

Annars är ju en avgastempmätare effektiv, den varnar ju tidigt då avgaserna (tillsammans med utgående kylvatten) blir för varma, Vetus med fler har sådana för marint bruk.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...