Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Bottenfärg på ren gelcoat.

Rekommendera Poster

Har renskrapat min båt och den är nästan som en spegel i gelcoaten, ingen epoxi innan och inga problem med böldpest.

 

Var inne hos Hjertmans och köpte Trilux Hard Antifouling, dom frågade hur botten är idag, jag beskrev vad jag hade gjort och då sa dom att jag MÅSTE ha en grundfärg innan, dom rekommenderade Gelshield 200, annars fäster inte bottenfärgen.

Köpte Gelshield 200 Epoxi också, men när jag kom hem Googlade jag lite, många trådar tycker det är onödigt att måla med epoxi om ytan är fin på gelcoaten.

Båten är 25 år gammal och är mycket fin under.

 

Vad tycker ni? 

Måla ett lager bottenfärg direkt på gelcoaten?

Måla 3 lager epoxi (kommer inte att kunna komma åt rakt under båten, kölen) och sedan bottenfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå en signat till International så får du nog råd. De brukar, i normala fall, vara bra på att svara på frågor. 
Om botten är som en spegel lär flera färger få svårt att fästa. Du måste nog räkna med att behöva matta ner ytan och acetontvätta åtminstone. Men som sagt så ta ett snack med International. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Slå en signat till International så får du nog råd. De brukar, i normala fall, vara bra på att svara på frågor. 
Om botten är som en spegel lär flera färger få svårt att fästa. Du måste nog räkna med att behöva matta ner ytan och acetontvätta åtminstone. Men som sagt så ta ett snack med International. 

Spegel och spegel kanske var att ta i överallt, men blank och glatt på 70%. Slänger upp ett klipp strax.

Läste på deras hemsida, Gelshield är för att motverka plastpest som jag inte har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser den ut, bara skrapat, ska slipa lite lätt och tvätta också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Står i databladet att du skall förbehandla med Gelshield 200 eller Primocon, Trilux

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Kane:

Står i databladet att du skall förbehandla med Gelshield 200 eller Primocon, Trilux

PRIMOCON skulle jag ha isåfall, inte GELSHIELD 200 om jag fattar det rätt.

Känns som om Hjermans inte vet vad dom pratar om...

 

Förtydligande: Har inte problem med plastpest, böldpest, osmos ect.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev patrikflink:

För plastpestskydd om du läser, inte grundfärg eller vidhäftning osv.

 

Förtydligande: Har inte problem med plastpest, böldpest, osmos ect.

Du måste läsa hela meningen och interpunktionen.

"BAR GELCOAT Grunda med Gelshield 200 för plastpestskydd, eller Primocon"

 

Grunda med Gelshield för plastpestskydd,   

eller Primocon  (tolkar jag som om du inte behöver plastpestskydd)

 

Bottenfärgen (Trilux) har nog sämre bett i en hård yta och behöver något "mellanlager" för att fästa ordentligt. Det mellanlagret kan vara Gelchield eller Primocom beroende på om du vill få någon extrafunktion (plastpestskydd) med mellanlagret.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev patrikflink:

För plastpestskydd om du läser, inte grundfärg eller vidhäftning osv.

 

Förtydligande: Har inte problem med plastpest, böldpest, osmos ect.

 

Förydligande: läs databladet en gång till. Primocon är inte pestskyddande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kane:

 

Förydligande: läs databladet en gång till. Primocon är inte pestskyddande.

Fattade fel, har ändrat inlägg, sorry.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Du måste läsa hela meningen och interpunktionen.

"BAR GELCOAT Grunda med Gelshield 200 för plastpestskydd, eller Primocon"

 

Grunda med Gelshield för plastpestskydd,   

eller Primocon  (tolkar jag som om du inte behöver plastpestskydd)

Fattade fel, har ändrat inlägg, sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lintott:

Du måste läsa hela meningen och interpunktionen.

"BAR GELCOAT Grunda med Gelshield 200 för plastpestskydd, eller Primocon"

 

Grunda med Gelshield för plastpestskydd,   

eller Primocon  (tolkar jag som om du inte behöver plastpestskydd)

 

Bottenfärgen (Trilux) har nog sämre bett i en hård yta och behöver något "mellanlager" för att fästa ordentligt. Det mellanlagret kan vara Gelchield eller Primocom beroende på om du vill få någon extrafunktion (plastpestskydd) med mellanlagret.

Läste lite snabbt, har ändrat mitt inlägg.

 

Att måla med epoxi känns overkill plus att jag inte kommer att kunna komma åt överallt, känns då som att det inte blir 100% rätt gjort då. 

Man måst få 100% rent, vill inte bygga in gammal färg osv.

Tycker att Hjertmans uttalande inte var helt proffsigt... Dom kunde ha rekommenderat grundfärgen som jag tydligen behöver i detta fall.

 

Ska ringa International imorgon och ev. åka tillbaka med mina 5 liter till Hjertmans.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Har renskrapat min båt och den är nästan som en spegel i gelcoaten, ingen epoxi innan och inga problem med böldpest.

 

Var inne hos Hjertmans och köpte Trilux Hard Antifouling, dom frågade hur botten är idag, jag beskrev vad jag hade gjort och då sa dom att jag MÅSTE ha en grundfärg innan, dom rekommenderade Gelshield 200, annars fäster inte bottenfärgen.

Köpte Gelshield 200 Epoxi också, men när jag kom hem Googlade jag lite, många trådar tycker det är onödigt att måla med epoxi om ytan är fin på gelcoaten.

Båten är 25 år gammal och är mycket fin under.

 

Vad tycker ni? 

Måla ett lager bottenfärg direkt på gelcoaten?

Måla 3 lager epoxi (kommer inte att kunna komma åt rakt under båten, kölen) och sedan bottenfärg?

 

Jag gjorde som Du på en av våra båtar på våren 2004. Skrapade och slipade eftersom den gamla fartygsfärgen hade släppt i stora sjok och botten såg anskrämlig ut. När all (nåja...) färg var borta kontaktade jag en bekant som då jobbade på International och frågade vad jag skulle använda för att få en bra och hållbar bottenmålning. Jodå, det som gällde var 3 lager Primocon och därefter redigt med Micron. Sagt och gjort, jag gjorde som kompisen sa, rollade på 3 lager Primocon och därefter 4 lager Micron.

 

Jag bättrade bottenmålningen fläckvis, främst i vattenlinjen, år 2012 och behöver inte göra om det jobbet förrän om kanske ett par år. Och då tänkte jag eventuellt ta bort bottenfärgen helt och epoxibehandla i stället, om inte alla berörda "experter" samstämmigt har kommit fram till något annat.

 

Våra andra båtar har inte fått den grundliga behandlingen och ser därför lite tråkiga ut under vattenlinjen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Jag gjorde som Du på en av våra båtar på våren 2004. Skrapade och slipade eftersom den gamla fartygsfärgen hade släppt i stora sjok och botten såg anskrämlig ut. När all (nåja...) färg var borta kontaktade jag en bekant som då jobbade på International och frågade vad jag skulle använda för att få en bra och hållbar bottenmålning. Jodå, det som gällde var 3 lager Primocon och därefter redigt med Micron. Sagt och gjort, jag gjorde som kompisen sa, rollade på 3 lager Primocon och därefter 4 lager Micron.

 

Jag bättrade bottenmålningen fläckvis, främst i vattenlinjen, år 2012 och behöver inte göra om det jobbet förrän om kanske ett par år. Och då tänkte jag eventuellt ta bort bottenfärgen helt och epoxibehandla i stället, om inte alla berörda "experter" samstämmigt har kommit fram till något annat.

 

Våra andra båtar har inte fått den grundliga behandlingen och ser därför lite tråkiga ut under vattenlinjen.

Färgen satt, men jag är inte den enda ägaren som har målat lager på lager, såg ut som fläcktyfus och stora sjok hade släppt på några ställen. Köpte båten 2018, var då redan målad med typ Biltemas färg, vart svart bara man tittade på den... inget fel på BT färgen, men vill ha en hårdare.

Var inte mening att renskrapa helt i år, men började pilla och kunde inte sluta.

Vill jag göra ett bra underarbete när jag har slitit i som en galärslav under båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev patrikflink:

Var inte mening att renskrapa helt i år, men började pilla och kunde inte sluta.

Känner igen det där. Man börjar lite försiktigt och tror att det blir ett litet jobb. Sen sliter man hårt i flera dagar, kanske med fel verktyg för det stora jobbet, och landar i ett större jobb än man trodde från början. Men lite nöjd känner man sig efteråt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

kanske med fel verktyg för det stora jobbet

He he. Man skulle kunna tro att du såg mig!

Hade ingen skrapa/sandpapper/maskin ect. Började pilla med min kniv, efter 30 minuter gick jag till marinans butik Seasea och köpte en skrapa 50mm... kom hem efter 4 timmar och såg ut som en sotarmurre enligt min fru.

Såklart inte rätta kläder eller skyddsutrustning...

Men imorgon kommer all utrustning med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset är ändå att måla med fem lager epoxy, gelshield som skydd mot plastpest. Har du inte så vill du inte ha. Massa jobb men spår tid och pengar framöver. Skrapa och slipa. Fem lager gelshield, finns två olika färger så du kan värva och se så du målar allt. Sen bottenfärg, ge akt på övermålningstiden mellan gelshield och bottenfärg. Flytta båten en bit på stöden så du kommer åt därunder så allt bli målat. En kompis gjorde jobbet för något år sedan. Han köpte ett medel att pensla på på färgen så den löste upp sig så gick det skrapa bort med skrapa. Den metoden tänker jag använda när det blir dags för mig att snygga till botten. Då slipper man att få plastpest, det känns alltid bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev M__G:

Tipset är ändå att måla med fem lager epoxy, gelshield som skydd mot plastpest. Har du inte så vill du inte ha. Massa jobb men spår tid och pengar framöver. Skrapa och slipa. Fem lager gelshield, finns två olika färger så du kan värva och se så du målar allt. Sen bottenfärg, ge akt på övermålningstiden mellan gelshield och bottenfärg. Flytta båten en bit på stöden så du kommer åt därunder så allt bli målat. En kompis gjorde jobbet för något år sedan. Han köpte ett medel att pensla på på färgen så den löste upp sig så gick det skrapa bort med skrapa. Den metoden tänker jag använda när det blir dags för mig att snygga till botten. Då slipper man att få plastpest, det känns alltid bra.

Jag kan inte flytta båten, ligger på en kärra utan rullar. Båten väger 4500+.

Kan som sagt inte slipa/skrapa under på några ställen, därför blir det svårt att måla med epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En del besiktningsmän anser att just nedmattande av gelcoaten innan påförande av färg var en av orsakerna till att så många 70/80-talsbåtar fick böldpest. Om man väljer att tro på detta så blir valet självklart ett antal lager med epoxi om man mattar ner gecoaten. Det är upp till var och en givetvis.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Böldpest är något som många båtägare fruktar.
Men ytterst få sådana fall har historiskt varit uppe på detta forum?

Minns inte detaljerna längre men visst kännetecknas väl böldpest (blisters) av att det luktar ättika om man petar i bölderna? Sådant problem sägs bero på vatteninträngning samt att gelcoat opraktiskt nog inte är vattentätt. Fast förmodligen har nog viss produktutveckling skett sedan plastbåtarna introducerades på 50-talet.
   Vete katten, plasters egenskaper är inte min grej.

Själv har jag en segelbåt från 1972 (Amigo23) i västkustvatten. Har i forntiden  genomfört Internationals program med 5 lager 2-komp Gelshield och märker inte tillstymmelse till nån plastpest. :- ) Fast båtgrannen - med samma båttyp, troligen en 76:a - hade en annan bekvämare strategi. Han pillade bara loss lösa flagor, prickade i med nån enkomponents grundfärg, målade sedan på ny giftig bottenfärg av samma slag som jag. (Denna `lata´strategi gav med åren fläckvis rejält tjocka färglager kombinerat med fläckvis tunna. Knappast optimalt med skrovlig båtbotten redan då båten sjösätts, men om toppfarten bara är ca 5 knop så kanske det kan accepteras ifall man inte tävlar?)
    I alla fall så får min poäng av denna berättelse här bli...
Den late jäkeln fick inte heller plastpest! Bra strategi av honom kan man då i efterklokhetens namn tycka!? ;)

 

Nå, googlade "boat gel coat water tightness history". Hittade bl.a. detta sökresultat hos google books - som jag inte ids fördjupa mej i. Fast kanske är det dags att avdramatisera detta med risken för böldpest?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böldpest kunde uppkomma förr när man hade sämre plast.

Gelcoaten kanske inte härdade fullt.

Luftfickor i mellan gelcoat och polyester.

För kallt under härdningsprocessen.

Detta är några orsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ”böldpest” på två båtar - men so what? Det där är ju bara fiskarna som ser - som en gammal gubbe på varvet sa en gång. 
Tror att namnet avskräcker. Inte är det så farligt. Har aldrig hört talas om en båt som sjunker pga böldpest. Vi hade ju en medlem här på MG som gjorde ett intressant försök med vatteninträngning i en plastbit (vem det nu var - men cred ska denne ha!) och det visar ju på att det inte ens tränger in mer än några droppar genom oskyddad gelcoat.

Äh! Måla på och ut på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag slipat av hel botten och även kollat upp lite vad som gäller.

Kommer att lägga 3 lager epoxi och sedan på med bottenfärg.

Hela helgen är räddad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu är det målat. Fick låna lite bockar, med domkraft så lyckades jag måla epoxi överallt och bottenfärg.

Riktigt nöjd med resultatet!

Målade epoxi vått i vått. När sista lagret nästan var torrt (lite klibbig) så pangade jag på första lagret bottenfärg (enligt tillverkaren så binder bottenfärgen bäst så).

Slänger upp en video på resultatet.

Kommer aldrig att göra detta hästjobb igen.

3 dagar totalt tog det, skrapa, slipa, acetontvätta, måla måla måla ect.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...