Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gonil

Larm / GPSTracker till båten

Rekommendera Poster

Tänkte köpa ett larm till båten och undrar vad ni har för erfarenhet kring larm till båten.

Man får ju rabatt på försäkringen om man har larm och det känns ju bra att ha någon form av larm i båten.

Geosafe verkar ju vara ett billigt larm. Är det bra?

 

Kom gärna med synpunkter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Geosafe är klart prisvärt. Stora möjligheter att bygga ut systemet efter egna önskemål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nöjd med Geosafe ända till senaste uppdateringen då det inte längre gick att få kontakt med larmet via appen då uppdateringen uppenbarligen inte gick rätt.

Jag har mailat Geosafe om detta men inte fått något svar, inte ens bekräftelse på att mailet gick fram.

Jag kan fortfarande använda larmet men måste skicka SMS för att slå av eller på.

Det gick från att varit ett bra larm till en skitprodukt med obefintlig support.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt geosafe  och även ir till. 

Har någon koll på vilket kontantkort som är mest prisvärt. 

Önskar ett som man kan fylla på med en pott och inte behöva fylla på varje månad. 

Vad har ni för prisplan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör Telenor kontantkort och laddar via appen Telenor Ladda när potten närmar sig noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Geosafe här med Och jag är mycket nöjd, har enligt mig bra support och hjälper gärna till. Det enda jag saknar (om det inte kommit på senare år)? Är dekaler att sätta på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med Redknows av en gammal variant som inte kostar i abonnemang. Förstår varför de var tvungna att sluta med det (😉). Men god service från dåvarande Axtech (som väl nu gått ihop med något annat företag i branschen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Kör med Redknows av en gammal variant som inte kostar i abonnemang. Förstår varför de var tvungna att sluta med det (😉). Men god service från dåvarande Axtech (som väl nu gått ihop med något annat företag i branschen).

Jag har en sådan också, funkar väldigt bra.

Dock skulle jag behöva ett nytt skal till fjärrkontrollen, undrar var man kan finna sådant? har sett likadana i "Kinna" men med innehåll och text på annat språk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Geosafe i ett antal år och är nöjd. Ett Telia Refill som jag matar på med 50 spänn varje år är enda löpande kostnaden.

 

Jag har varit i kontakt med deras support då det var strul med min senaste enhet, fick diverse felsökningsförslag och när det inte funkade fick jag skicka in den och fick en ny. Bra service utan några som helst problem.

 

En sak värd att notera med Geosafe är att det inte räknas som giltig tracker av alla försäkringsbolag. Jag hade förut min båtförsäkring hos Länsförsäkringar och fick där rabatt, men flyttade sedan till Svedea och de godkänner inte Geosafe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också Geosafe, med Telia refill. Helnöjd!  ”Torrtestade” för några dagar sedan, och appen funkade. Fick bra support för något år sedan, då den inte ville som jag ville. Men det felet visade sej bero på ’skit-bakom-spakarna’...

Men jag använder den bara för att ha koll på att båten inte tar in vatten, när jag inte är där. Jag har kopplat nivågivare i kölsvinet, till givaringången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Geosafe i 6 år och är helnöjd än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är min geosafe installerad och klar. 

Köpte även Ir-sensor, så om någon går in under kapellet så larmar den samt skickar sms.

Har även nivåsensor i botten. 

 

Helt nöjd. 

Det blev ett comviq kontantkort med standard prisplan giltigt 365dagar 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med geosafe, har funkat ok, får lite fellarm ibland från geofence, dvs den tror att båten flyttat sig, men skickar jag en förfrågan så ser jag att den är på rätt plats, men kan vara värt att ha i åtanke, första gången det hände kl 02.00 på natten satte jag mig i bilen och for iväg, men den låg precis där den skulle, nu skickar jag en förfrågan till den innan jag kör..

Försökte även koppla in en magnetsensor till det dock, men omöjligt att få det att funka så jag gav upp. och som sagt, Svedea ger inte längre någon rabatt för detta märke.

men annars är jag nöjd med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som är kunnig om ir-detektorer. 

Får falsklarm dagligen ofta så är det vid samma tid. Verkar som den reagerar på solljus eller  värme. Har försökt flytta runt den samt tejpa för att avskärma men larmen återkommer. 

Några idéer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev tugge:

Någon som är kunnig om ir-detektorer. 

Får falsklarm dagligen ofta så är det vid samma tid. Verkar som den reagerar på solljus eller  värme. Har försökt flytta runt den samt tejpa för att avskärma men larmen återkommer. 

Några idéer? 

Sannolikt sol eller skugga, eftersom det återkommer samma tid varje dag. Prova att dra för gardinerna. Värme skall inte rörelse deckarna reagera på.

Jag hade en jättestor spindel en gång som satte igång larmet, ja inte en tarantella men en vanlig inhemsk, med tonvikt på "hemsk" spindel, nätansluten var den också.

En annan gång var det en stor fendert som låg på durken som kom i rullning när det började blåsa.

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

...nätansluten var den också.

Helt underbart! Det blev ett gott skratt. Tack för den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Helt underbart! Det blev ett gott skratt. Tack för den!

Jag har ju även ett larm som larmar om båten flytas mer än sju meter, och det har ju fått mig att kasta mig i bilen och åka ut till hamnen, ok, jag kan ju kolla på en inlänkad karta, och ser då att båten står på land på näset mellan hamnarna, mitt i elvans vändslinga, vid varmbadhuset. 

Ja alltså det förekommer ju ordentliga GPS-fel ibland särskilt som det är mulet, av någon anledning.

Nä, jag skojar inte om spindeln, den hängde precis framför rörelsedetektorn, sedan ställde jag ned känsligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju även ett larm som larmar om båten flytas mer än sju meter, och det har ju fått mig att kasta mig i bilen och åka ut till hamnen, ok, jag kan ju kolla på en inlänkad karta, och ser då att båten står på land

Mitt larmar inte på så korta avstånd men jag minns en dag för länge sen när jag fick larm om att båten hade flyttat sig. Kollade på kartan och såg att den var precis vid närmsta båtramp. Visserligen är båten i största laget (alldeles för stor) att ta upp med bil på en sån ramp men då blev jag nervös. Kunde ju varit någon som snott grannens traktor. Efter några minuter med ständigt kollande låg så båten på plats igen. GPS är inte alltid klockrent!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan passa på att slänga in en relaterad fråga här... Jag har kört GeoSafe i några år utan problem. Har i år bytt båt och flyttat över min GeoSafe och passade då även på att komplettera med magnetbrytare så jag får larm om man öppnar stuvfacket under aktertoften (där huvudströmbrytare med mera sitter). Så igår fick jag plötsligt ett "Input 2 Alarm", dvs ett larm om att magnetbrytaren öppnats. Befann mig på jobbet fem mil från båten och blev mer än lovligt nervös, men det verkar ha varit rent falsklarm.

 

Någon som har varit med om detta? Jag antar att det inte är mycket att göra åt det, men är lite rädd för en "vargen kommer"-effekt den dag någon väl är där för att knycka båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Geosafe på förra båten med 3 magnetbrytare (NC-kopplade). Fick aldrig falsklarm på grund av dessa. Däremot någon gång på positionering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är lösningen enklare än man skulle kunna tro. Kommer ut till båten och så visar det sig att det helt enkelt är klistret i sensorn som har släppt, så den har ramlat ner. Får bli att ta med en rulle gaffatejp nästa gång jag ska till båten.

 

(Nu kommer ju någon att påpeka att man ALLTID ska ha tejp tillhands i båten. Och så kommer säkert någon annan att tycka att någon annan sorts tejp är bättre. Jaja, ska se till att ha tejp i båten i fortsättningen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev peter-skane:

Önskar tips på bra IR- detektor att koppla till mitt GeoSafe. 

Deras egen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev får jag dagliga falsklarm av deras egen skulle ta någon som går att ändra mer inställningar om det finns. 

Deras egen har bara 3 olika  lägen för känslighet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Som jag skrev får jag dagliga falsklarm av deras egen skulle ta någon som går att ändra mer inställningar om det finns. 

Deras egen har bara 3 olika  lägen för känslighet. 

I förra båten tejpade jag ungefär en tredjedel av sensorns "öga" då fungerade den bättre, löste ut för personer men inte för spindlar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev peter-skane:

Önskar tips på bra IR- detektor att koppla till mitt GeoSafe. 

Jag kör med samma larm och en billig IR från Kjell o company, fungerar felfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...