Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KristianM

Tips och trix

Rekommendera Poster

Hej!

 

En väldigt vid fråga.

Men skall ge mig på att sortera/reda ut ellablaget kring batterierna. Det är något av en myrstack just nu.

 

Har inga direkta funderingar just nu. Det lär visa sig med tiden.

 

Men om ni har gett er på en äldre båt med ett elsystem som inte ser ut att ha något gemensamt. Lämna gärna era råd och tips/trix.

IMG_20191222_122143.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser inte så illa ut. Måste vara lätt att fixa. Lite omdragning/sortering/märkning av kablarna och kompletterat med säkringsboxar och några plintar kanske.

Dumt dock att en röd kabel går till minus på övre vänstra svarta batteriet och att man använt brun kabel till plus på det batteriet (brun är ofta minus i tyska bilar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga av en översiktsbild. 

 

Man kan ju säkert dra kabelstammen längs kanten och bunta fast den - bara där ser det trevligare ut. Sen kan man börja med att gå igenom om det sitter bra kabelskor/ om dom sitter rätt - ev byta det som är dåligt. Ta bort eventuella tjuvkoppling. 

 

Vill man göra det lite bättre så sätter man en tjock kabel från batteriet till en kopplingsplint och kopplar på det som skall på den kopplingsplinten - det gör allt mycket enklare. Då kan man kapa ner dom långa kablarna som sidag sitter som ett råttbo på batteriet, ser snyggare ut och då kan man bli av med eventuellt ärgade kablar. En huvudsäkring & huvudströmbryatre mellan batteriet och kopplingsplinten hade jag satt. 

 

Vill man gå ett steg längre så river man ut allt och gör om från början. 

 

Hur som så hade jag iinte haft en massa kablar kopplade direkt på batteriet som det är i detta fall. Då är det risk för en lång radda elfel & kryptrömmar. 

 

En Röd kabel ska aldrig gå till minus.. En svart kan man ha till plus med röd markering på. Men aldrig tvärt om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev KristianM:

Hej!

 

En väldigt vid fråga.

Men skall ge mig på att sortera/reda ut ellablaget kring batterierna. Det är något av en myrstack just nu.

 

Har inga direkta funderingar just nu. Det lär visa sig med tiden.

 

Men om ni har gett er på en äldre båt med ett elsystem som inte ser ut att ha något gemensamt. Lämna gärna era råd och tips/trix.

IMG_20191222_122143.jpg

Det ser ju välordnat ut jämfört hur det ser ut hos mig, iofs inte så många kablar vid mina batterier, men senare, längre in i elsystemet... 

Jag ser i alla fall en röd kabel på minussidan på ett av batterierna, det kan ställa till det någon gång... Även en brun på plussidan, i Bosch elsystem brukar brun vara minus eller anslutning till chassijord.

Är det någon form av bränsle i den vita dunken med slangarna på? inte bra att ha sådan i såfall i batteriutrymmet.

 

Myrstack, nej det håller jag inte med om, "ormbo" är en bättre liknelse i djurens bostadsvärld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ormbo.jpg.cbb9bd98a9e996f714129b43a58127b0.jpg

Man blir rätt så trött när man ser sådant här.

Detta är i min båt efter den första saneringen, sedan har jag varit i farten med sekatören en gång till. Men det har även tillkommit några kablar. Sedan visar bilden bara halva elcentralen, det finns mera till vänster utanför bilden.

Nu vet jag i alla fall var nästan av alla kablar och säkringar är kopplade till, men det finns några "???" kvar. Båda de tidigare ägarna var elektriker... om nu det var till någon fördel...🔌

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för era inputs. Jag har påbörjat arbetet nu får se vart de landar.

 

Jag håller med om era synpunkter om bränsletank brevid batteri. Förstår inte hur det kan vara original.

Men den lilla detaljen skall fixas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsletanken innehåller nog fotogen till en Wallasvärmare. Om du flyttar den se till att slangarna hamnar med med rätt lutning mellan värmare och tank annars funkar det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-26 vid 12:03 skrev Georg_Ohm:

Båda de tidigare ägarna var elektriker... om nu det var till någon fördel...🔌

Tyvärr inte.  Behöver bara säga 2 ord. 

Skomakarens barn 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rascal:

Bränsletanken innehåller nog fotogen till en Wallasvärmare. Om du flyttar den se till att slangarna hamnar med med rätt lutning mellan värmare och tank annars funkar det inte.

Ja det stämmer att det är till en wallas värmare.

 

Tack för tipset om lutningen, vi har bytt tank till en mindre 5L dunk och bytt plats på den.

 

Något förvånad att pumpen i värmaren orkar suga upp bränslen så högt som den gör.

 

Får funktionstesta nya positionen innan tanken fixeras ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev KristianM:

Ja det stämmer att det är till en wallas värmare.

 

Tack för tipset om lutningen, vi har bytt tank till en mindre 5L dunk och bytt plats på den.

 

Något förvånad att pumpen i värmaren orkar suga upp bränslen så högt som den gör.

 

Får funktionstesta nya positionen innan tanken fixeras ordentligt.

Det är framförallt returslangen som måste ha fall hela vägen tillbaka till tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...