Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stan

Drev, byta bultar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Håller på att byta gummibälg på mitt Yanmar drev SD20

Yanmar gummibälg är 2-delat, en undre kraftig gummibälg liknande Volvos. Och en övre tunnare som extra säkerhet (tror jag).

Drevet sitter ihop med motorn med en stor tallriks liknande platta och 8 bultar, se bild. Vanliga 8 mm bultar med 13mm skalle.

De 2 understa bultarna sitter mycket olämpligt till och bultskallen skaver mot gummibälgen, den översta, säkerhetsbälgen.

Min tanke är att byta ut dessa 2 mot runda M8 med invändig insex skalle. Original bultarna är så vitt jag förstår vanligt järn, lite gulaktigt. Ska jag välja rostfritt eller galvat ? Priset är ju oväsentligt då det bara gäller 2 bultar.

DSC_1165.JPG

Redigerad av Stan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Stan:

Håller på att byta gummibälg på mitt Yanmar drev SD20

Yanmar gummibälg är 2-delat, en undre kraftig gummibälg liknande Volvos. Och en övre tunnare som extra säkerhet (tror jag).

Drevet sitter ihop med motorn med en stor tallriks liknande platta och 8 bultar, se bild. Vanliga 8 mm bultar med 13mm skalle.

De 2 understa bultarna sitter mycket olämpligt till och bultskallen skaver mot gummibälgen, den översta, säkerhetsbälgen.

Min tanke är att byta ut dessa 2 mot runda M8 med invändig insex skalle. Original bultarna är så vitt jag förstår vanligt järn, lite gulaktigt. Ska jag välja rostfritt eller galvat ? Priset är ju då det bara gäller 2 bultar.

Det var några år sedan jag gjorde det jobbet men jag tror att det är vanligt gulkromaterat bonnjärn i bultarna. De var i alla fall inte galvade.Det ska ju inte stå något vatten mot dem.

 

Bultarna ska inte skava i skyddsbälgen om det är rätt monterat. Du ska nog kolla hur höjdjusteringen är på motor- och drevfästena (två på motorn och ett bakom drevet). Om motorn är gammal så kan de ha sjunkit några mm och det kan räcka för att bultarna ska ta i. För en drevmotor har du inte samma uppriktningsproblem som med fast axel men du måste kolla så att du inte lyfter drevet för högt så propellern kommer för nära skrovet.Drevet får inte heller ligga an mot skrovet nere i hålet runt gummiflärpen på undersidan, då kommer det att bli rätt otrevliga slag när motorn vibrerar på tomgång.

 

Sen kan jag tipsa dig om att det är ett h- - -e att linjera motor och drev så att splinsen kommer rätt vid återmonteringen. Det är hopplöst att få den i linje när motorn hänger ner i sina fästen och drevet hänger löst i sitt enda fäste. Jag svettades och svor i åtskilliga timmar innan jag tog mig samman och använde insidan av huvudet. Jag for iväg och köpte ett par  uppsättningar bultar med rätt gängning. En sats med rejält långa så jag kunde montera dem genom drevskölden (eller vad fästet mot motorn heter) och få fast dem i motorn utan att splinsen stack in i sitt hål. Då fick jag uppriktningen rätt. Sedan skruvades de in så långt det gick utan att dra in så långt att något i backslaget skulle kunna komma i kläm. Därefter byttes bultarna en i taget mot något kortare som nätt o jämt fick grepp i motorn och så sköts det så sakteliga samman tills jag kunde återmontera orginalbultarna.

 

Orginalslangklämmorna till övre bälgen har guldpris. Det finns slangklämma "på metervara" som är betydligt billigare.

 

Det är många som tappat gummiflärpen under skrovet efter återmonteringen. Jag karvade o slipade ordentligt rent (allt gammalt kontaktlim ska bort) och ruggade gummit med grovt sandpapper. Kletade på vanligt Casco kontaktlim (lösningsmedelsbaserat) i ett tunt lager på båda ytorna. Väntade o väntade o väntade (vanligaste felet vid kontaktlimning är att inte låta limmet bli tillräckligt torrt innan det läggs samman) tills limmet var helt klibbfritt. Det närmar sig 10 år sedan monteringen och det uppvisar ännu inga som helst tendenser till att släppa någonstans. En del lär ha använt tätningsmedel (typ Sika eller liknande) med gott resultat, jag har aldrig testat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott 

Förstår att detta inte är ett stort problem i vår segelbåts värld.

 

Har frågat runt bland gubbarna på varvet. Några har bytt, men "ingen" har sett någon ålders skada.

på bälgen 

Skulle faktisk vara intressant om någon har överhuvudtaget har hört talas om detta problem.

Volvo säger 7 år ???

Har någon i detta land hört talas om bekymmer med bälgen ???

 

Men nu är det bytt och det håller väl 100 år eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...