Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jens_Sthlm

Köpa eftermarknads thermostat till volvo penta

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vill köpa nya thermostater till min VP kad 42, är det någon som har erfarenhet av att köpa detta från marinexpress eller annat ställe?

 

är rätt stor skillnad prismässigt om man väljer att inte köpa VP original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Hej

 

Jag vill köpa nya thermostater till min VP kad 42, är det någon som har erfarenhet av att köpa detta från marinexpress eller annat ställe?

 

är rätt stor skillnad prismässigt om man väljer att inte köpa VP original.

En termostat ska passa i hålet/termostathuset, öppna och stänga vid given temp. Kärnfysik? Aaa kanske men de som producerar manickerna har koll och förmodligen tillverkas den typen av termostater på några få fabriker därifrån alla, original, private label och "pirat" köper sina.

Så det är nog väldigt riskfritt som de flesta liknande delar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte lite reservdelar från UK, bla termostaten till min motor kostade 15 pund.
https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-parts/

 

Verkar som de inte har KAD42 delar, sorry

 

#

ebay och amazon verkar ha KAD42 delar

 

din vän google tipsar

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/motordelar/vasivomo-produkter/termostat-for-volvo-penta-md-31-41-kad-42-43-44-rec3831424/

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan enkelt prova om termostaten öppnar vid angiven temperatur genom att lägga den i en kastrull med vatten på spisen och mäta temperaturen med en bra termometer när temperaturen stiger. Termostaten ska börja öppna vid angiven temp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ska kolla vilken tempratur den ska öppna vid. Tänkte passa på att byta tätringarna men dom verkar svåra att få tag på, är förvisso felfri den jag har men tänkte byta det också när jag ändå är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Tack, ska kolla vilken tempratur den ska öppna vid. Tänkte passa på att byta tätringarna men dom verkar svåra att få tag på, är förvisso felfri den jag har men tänkte byta det också när jag ändå är igång.

Termostaterna ska börja öppna vid c:a 81° och vara helt öppna vid c:a 94°.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

2020-03-23 vid 15:09 skrev Jens_Sthlm:

Hej

 

Jag vill köpa nya thermostater till min VP kad 42, är det någon som har erfarenhet av att köpa detta från marinexpress eller annat ställe?

 

är rätt stor skillnad prismässigt om man väljer att inte köpa VP original.

Hej Jens, vi håller precis på att testar Beta versionen av vår nya webshop, vi säljer idag mycket Yanmar men kommer testa den nya shopen med Volvo Penta delar först. Det är lite rörigt då det är en Beta version, men den är helt fungerande . Vi kommer bjuda in personer som redan är kunder, de kommer få lite rabatt på delarna för att de är snälla och hjälper oss att testa shopen. Men du får jättegärna gå in och pröva och säga vad du tycker, rabatterna är för alla som har överseende med att den inte är fullt klar men kan tänka sig testa. Jag har kollat så att Termostat till KAD42 finns med, både som originaldel och eftermarknadsdel. Kan be om ursäkt så här i början, fattas mycket bilder och går lite segt, men vi jobbar på det :) du kan titta på https://butik.lidingomarin.se/

Nu är jag väldigt dålig på att kolla meddelande på sociala medier men maila på vår mailadress om det är något du undrar. Du kan även välja att hämta ut dina reservdelar hos oss. Trevlig kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om dina motorer funkat bra, nu eller tidigare, med avseende på arbetstemperatur, och du byter termostat (- er) oavsett till original eller annat, så kolla noga att utförandet är lika. 

 

Då menar jag att på vissa finns "läckhål" och annat, för att släppa förbi viss mängd vatten, även då inte termostaten öppnat. 

 

Har genom åren gjort bort mig, med diverse knepiga resultat som följd. 

 

I nån maskin gick det t o m att vända termostaten fel... Och själva bulben blev inte uppvärmd i tid. Motorn kokade. 

 

- Skrivet i all välmening och inte bara för skrivandets skull, denna Coronamorgon. 

 

Host, host o Tjolahopp... 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...