Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
RichardN

Varför läcker förgasaren?

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har en Yamaha F40 (40kh) 4-takt utombordare från 2004. Den har körts vid 1 tillfälle och då noterade jag att det droppade bensin från förgasarna, det rann absolut inte utan jämna droppar. Tog isär alla förgasare och gjorde rent dem grundligt, såg inget som var uppenbart fel utan lite guck här och var och smått med skit i Jetsen vilket jag gjort rent. Satte ihop alltihopa och drog igång motorn. Märkte att det fortfarande blev "blött" av bensin på förgasare nr2 och tror jag har identifierat vilket område det kommer ifrån. Lagt med lite bilder här och hoppas någon kan hjälpa mig identifiera vad som kan vara problemet! Det blir blött runt gymmiskyddet och lägger sig lite utanför också och tror på något sätt att det är i detta område det kommer ifrån. 

 

 

IMG_0820.jpg

IMG_0819.jpg

IMG_0771.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl bälgen som läcker. 16 år gammalt gummi kan nog bli rätt sprött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, raol said:

Ja, det är väl bälgen som läcker. 16 år gammalt gummi kan nog bli rätt sprött.

Bälgen, är det då den gummihylsa som vi ser här eller är det en del inne i förgasaren?

Ingen av de andra gummihylsorna sitter speciellt "tight" och för mig ser de mer ut som ett smutsskydd?

Är jag helt ute och cyklar nu?

Redigerad av RichardN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den kanske bara är ett skydd.

Tolkar jag det rätt, så är det primerpumpen som bälgen sitter på. Förmodligen nåt membran inne i pumpen. Kanske det som läcker?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En inte osannolik orsak är att nålventilen inte stänger ordentligt så att nivån i flottörhuset blir för hög. Ett sätt att testa detta är att klämma på blåsan på slangen under en längre tid. Om blåsan ger ger efter och/eller det flödar från förgasaren så läcker nålventilen. Blåsan kan också ge efter om den i blåsan inbyggda backventilen läcker. Så för att säkert bestämma orsaken bör det rinna från den felaktiga förgasare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkat ut flera gånger för att nålventilen tätar dåligt, eller i mitt fall dåligt flöde genom förgasares nålventil, på flera maskiner. Nåventiler som påverkas av förgasarflottörer, för rätt flottörhusnivå. 

 

Felet har då varit att skräp samlats ovanför nålventilsäte, eller också i kanten på sätet, som då läcker. 

 

Sätet kan vara av typ silicone, och ligger löst innanför flottörnålen. 

Det försvinner all världens väg, om du plockar dän nålen och blåser med tryckluft. 

Så därför, plocka ur ev siliconsäte innan du blåser. 

 

Själva nålen, kan även ha en spets av gummiliknande material, men det sitter fast. 

 

Innan du lossar nålen, så ta bilder på hur den sitter monterad och låst på plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minutes ago, guestsson said:

En inte osannolik orsak är att nålventilen inte stänger ordentligt så att nivån i flottörhuset blir för hög. Ett sätt att testa detta är att klämma på blåsan på slangen under en längre tid. Om blåsan ger ger efter och/eller det flödar från förgasaren så läcker nålventilen. Blåsan kan också ge efter om den i blåsan inbyggda backventilen läcker. Så för att säkert bestämma orsaken bör det rinna från den felaktiga förgasare.

 

När du säger "blåsan", menar du då den pump som sitter på bränsleslangen mellan motor/bränsletank? 

Stort tack för hjälpen. Vi tänkte sjösätta på fredag i hopp om att detta löste sig själv, eller rättare sagt, satte på förgasarna igen efter att ha gått igenom de men märkte att det fortfarande blev blött med bensin på förgasare 2. Då borde vi helt enkelt ta av de igen innan den åker i sjön och se över nålventilen. 

 

Vet ni om det finns några bra sprängskissar på förgasarna? Svårt att hitta bra bilder eller förklaringar på vad som exakt nålventilen eller bälg. 

 

Stort tack för all support nu! Helt ny på området och försöker suga i mig all information och kunskap jag kommer över! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minutes ago, Hybro said:

Råkat ut flera gånger för att nålventilen tätar dåligt, eller i mitt fall dåligt flöde genom förgasares nålventil, på flera maskiner. Nåventiler som påverkas av förgasarflottörer, för rätt flottörhusnivå. ...

Tyckte jag gjorde rent och inspekterade alla nålventiler och hittade inget avvikande direkt. Dock så var det svårt att se ner och komma åt i mynningen där den sitter. Funderingen där är att det känns som att det läcker på övre delen av förgasaren vid det där gummiskyddet och borde det inte läcka ut så fort baljan fylls över en viss gräns? Så tänkte jag och då att det inte borde vara nålventilerna som jag verkligen hade hoppats på då det känns som ett vanligt problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ett sätt att testa detta är att klämma på blåsan på slangen"

 

Notera att för att få justa lågfartsegenskaper efter en demontering måste förgasarna synkas med vacuummätare och blandningen justeras. Synkinstrumentet kopplas till hålen under skruvarna på insugningsrören. 

 

image.png.d6dc57d10eec846c23f0e85687a74222.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, guestsson said:

"Ett sätt att testa detta är att klämma på blåsan på slangen"

 

Notera att för att få justa lågfartsegenskaper efter en demontering måste förgasarna synkas med vacuummätare och blandningen justeras. Synkinstrumentet kopplas till hålen under skruvarna på insugningsrören. 

 

image.png.d6dc57d10eec846c23f0e85687a74222.png

Jag har sett lite hur man gör detta men saknar självaste verktyget för det. Har varit försiktig med att inte skruva på några reglage utan bara rengjort inne i förgasaren samt gjort rent olika inspurskanaler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, guestsson said:

En inte osannolik orsak är att nålventilen inte stänger ordentligt så att nivån i flottörhuset blir för hög. Ett sätt att testa detta är att klämma på blåsan på slangen under en längre tid. Om blåsan ger ger efter och/eller det flödar från förgasaren så läcker nålventilen. Blåsan kan också ge efter om den i blåsan inbyggda backventilen läcker. Så för att säkert bestämma orsaken bör det rinna från den felaktiga förgasare.

 

Finns det en packning under den del som bränsleinsprutet trycker ner, dvs den silvriga "ringen" som är trycks upp med en fjäder och stoppas av den lilla skruven. Jag testade så att denna rörde sig fritt men tog inte ut denna. Är det en packning mellan förgasarväggen och den "cylindern"? Kan det var adet som bråkar? Ursäkta min otroligt stora brist om vetskap vad alla delar heter. Jag tror det är bälg jag syftar på här.

 

image.png.b4f12f589139ddf199174d55b3ae954c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På boats.net kan du hitta sprängskisser/reservdelslistor till din motor. 

Yam F40 verkar vara känd för förgasarproblem. Finns flera filmer på youtube där du borde kunna se vad som ev. fattas. Ett vanlig åtgärd verkar vara att bestycka om förgasarna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bestycka... d v s byta munstycken lär ju knappast inverka på TS problem. 

 

Eller hur tänker du där? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Hybro:

Bestycka... d v s byta munstycken lär ju knappast inverka på TS problem. 

 

Eller hur tänker du där? 

Nej, men det finns ganska mycket info om just detta med bilder/filmer som TS kan kolla på för att utröna om t.ex. någon packning saknas.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svaren! Har beställt ett packningskit för en förgasare och får helt enkelt plocka av det igen och gå igenom det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...