Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ulfie81

Behöver tips, slippa beväxning.

Rekommendera Poster

Tjenare

 

Har motorbåt(ligger strax söder om Göteborg) som är bottenmålad och allt funkar fint, lite tulpaner här och där och lite sjögräs/alger när båten legat still för länge men annars ok.

 

Dock, lite problem med typ de delar av utombordaren som alltid hänger under vattnet, samt givare till knopmätare. dessa får beväxning och i slutet av säsongen snurrade knappt hjulet till knopmätaren.

 

Så....finns det nåt bra sätt att preppa rörliga delar och annat som man inte kan bottenmåla så man slipper allt "ogräs"

 

Tack för hjälpen

 

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns drevfärg som du kan måla de delar av utombordaren som ligger under vattnet, så gör jag med drevet på min inombordare.

Knopmätare, om det är bara hastigheten du behöver så funkar en enkel gps navigator, men om du behöver veta exakt hastighet gentemot vatten, t.ex vid trollingfiske, så finns inget annat än att borsta bort tulpanerna. Det gör jag själv på min ekolodgivare, är vattnet för kallt så får man ta en våtdräkt på om man inte kommer åt på något annat sätt. Tulpanerna växer främst under den varma årstiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målar propellrar, logggivare och trimplan (interceprorer) med Hempels Silic One, en silikonfärg  som tulpanerna inte fastnar på. Men man måste vara noggrann med underarbetet och den speciella grundfärgen, men det fungerar väldigt bra, utom på en av givarna där färgen blir litet för tjock och hindrar paddelhjuletbatt rotera, men givaren är lätt att nå om man kliver i vattnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag målar propellrar, logggivare och trimplan (interceprorer) med Hempels Silic One, en silikonfärg  som tulpanerna inte fastnar på. Men man måste vara noggrann med underarbetet och den speciella grundfärgen, men det fungerar väldigt bra, utom på en av givarna där färgen blir litet för tjock och hindrar paddelhjuletbatt rotera, men givaren är lätt att nå om man kliver i vattnet...

Kan man även måla ekolodsgivare med Hempels Silic One utan att det stör funktionen på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Robinjaha:

Kan man även måla ekolodsgivare med Hempels Silic One utan att det stör funktionen på den?

Absolut!

Olika färg är nog inga problem om man nu inte får alldeles för tjocka lager.

Jag hade en ekolodsgivare inombords i förra båten, satt i förskeppet, så bytte jag från en stävskena i aluminium till en i rostfritt stål, DÅ slutade ekolodet att fungera som det skulle. När jag sedan flyttade givaren fungerade ekolodet igen, men inte lika bra som innan.

Vad jag vill ha sagt med det är att några färglager på givaren spelar ingen roll då givarna kan sända genom glasfiberarmerade glasfiberkaross, men inte om det är luft eller distansmaterial emellan, så litet färg är ”no problemas”. Lika illa om det skärmas av med någonting av stål, aluminium är väl egentligen inte bra det heller även om det gamla lodet jag då hade funkade.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målar min ekolodsgivare varje vår med ett lager bottenfärg. Inga problem. Slipar lite försiktigt innan så det dels är slätt dels inte blir allt för tjockt med färg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Råkade läsa tillverkarens manual för ekolodet full med varningar bla att bottenfärgen inte får innehålla lösningsmedel. Vilka vattenbaserade bottenfärger finns?

 

Airmar:
Surfaces exposed to salt water must be coated with anti-fouling paint. Use water-based antifouling paint only. Never use ketone-based paint since ketones can attack many plastics possibly damaging the sensor.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-22 vid 21:38 skrev ulfie81:

Så....finns det nåt bra sätt att preppa rörliga delar och annat som man inte kan bottenmåla så man slipper allt "ogräs"

Det bästa sättet är väl att bada med en borste och skrubba rörliga delar typ två gånger i månaden under sommarsäsongen. Om du använder båten på vintern så lär det inte växa mycket då.
Du slipper då alla frågetecken om ett visst medel påverkar funktionen osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-24 vid 17:10 skrev Baxlaget:

Det bästa sättet är väl att bada med en borste och skrubba rörliga delar typ två gånger i månaden under sommarsäsongen. Om du använder båten på vintern så lär det inte växa mycket då.
Du slipper då alla frågetecken om ett visst medel påverkar funktionen osv.

 

Kanske får bli den varianten ändå

 

Tack för alla svar, uppskattas mycket :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäll upp utombordaren, känns som den enklaste lösningen. De är nog inte gjorda för att vara nerfällda hela tiden...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev raol:

Fäll upp utombordaren, känns som den enklaste lösningen. De är nog inte gjorda för att vara nerfällda hela tiden...

 

Den är nog inte nedfälld hela tiden skulle jag tro. Har han en Mercury 80 och kanske en låg motorbrunn går det oftast inte att lyfta riggen helt ur vattnet utan propeller och skäddan blir liggande under ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...