Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LennartNordic

Beställa båtkapell utlandet

Rekommendera Poster

Hej

Behöver ett nytt kapell till min Nordic 79.

Är det någon som har beställt ett från utlandet och skulle det bli billigare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev LennartNordic:

Hej

Behöver ett nytt kapell till min Nordic 79.

Är det någon som har beställt ett från utlandet och skulle det bli billigare?

Jag har bekanta som beställt dynor från utlandet. Tror det var ett polskt företag. Det kom en representant och mätte innan de sydde, sedan kom de med skåpbil och levererade. Beställarna var väldigt nöjda med både utförandet och priset.

 

Om du ska låta sy kapell utomlands så ska du nog leta upp en firma som gör på liknande sätt. Gamla slitna kapell brukar inte bli helt bra att använda som mall när det ska sys nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Lintott:

Det kom en representant och mätte innan de sydde, sedan kom de med skåpbil och levererade..

 

Det låter dyrt :)

 

De hade kanske mycket tid över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev LennartNordic:

Hej

Behöver ett nytt kapell till min Nordic 79.

Är det någon som har beställt ett från utlandet och skulle det bli billigare?

 

Hur kommer du att göra med eventuella reklamationer?

Det kan nog bli dyrt i slutänden om det inte passar första gången.

Vilken kvalitet på kapellväven får du?

En svensk kapellmakare som skall sy om ett importerat kapell tar nog rejält betalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

 

Det låter dyrt :)

 

De hade kanske mycket tid över...

 

2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Hur kommer du att göra med eventuella reklamationer?

Det kan nog bli dyrt i slutänden om det inte passar första gången.

Vilken kvalitet på kapellväven får du?

En svensk kapellmakare som skall sy om ett importerat kapell tar nog rejält betalt.

Om det hade varit dyrare än att låta sy dem i Sverige så hade det nog inte blivit någon beställning.

 

Avseende mätning o leverans så hade tillverkaren säkert bokat in ett antal kunder vid båda tillfällena. I vår hamn var det t.ex. två båtar som mättes och senare levererades samtidigt.

 

Avseende kvalitén på jobb från Svensk kapellmakare så ger jag generellt inte mycket för den numera. Det finns nog bättre o sämre kapellmakare inom landet. Att en kapellmakare haft hög kvalitét tidigare innebär inte nödvändigtvis att den kvalitén fortfarande upprätthålls. Till min förra båt fanns det en leverantör som sytt mängder av sprayhood mm till båttypen. Jag kompletteringsbeställde (utan uppmätning) ny sprayhood där som "satt som en smäck". Till nuvarande båt levererades bl.a. sittbrunnstält från samme leverantör. Trots flera reklamationer så fick båtsäljaren till slut gå till en annan sömmare för att kapellet skulle bli någotsånär användbart. Så svensk kvalitét är inte vad den varit förr. (Kapellmakaren lär ha lagt ut tillverkningen utomlands och klarar inte att sköta reklamationerna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Menade inte att en svensk kapellmakare gör det bättre, utan vad jag menade är att det är krabbigt och dyrt att skicka tillbaks för eventuell justering.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hem ett nytt kapell till vår båt häromveckan, det har blivit uppsytt hos en Svensk kapelltillverkare.

Nu har jag inte kunnat prova det på båten ännu men har granskat det i sömmarna ;) och tycker det ser bra ut med förstärkningar och liknande där det frestas. 

Fick offert i höstas och vid beställning bestämdes leveransdatum och det har fungerat perfekt vi har även bestämt att höras av efter det är monterat på båten.

Hittills smidig och förtroendegivande kontakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev syd-:

Fick hem ett nytt kapell till vår båt häromveckan, det har blivit uppsytt hos en Svensk kapelltillverkare.

Nu har jag inte kunnat prova det på båten ännu men har granskat det i sömmarna ;) och tycker det ser bra ut med förstärkningar och liknande där det frestas. 

Fick offert i höstas och vid beställning bestämdes leveransdatum och det har fungerat perfekt vi har även bestämt att höras av efter det är monterat på båten.

Hittills smidig och förtroendegivande kontakt. 

Vem/vart?

Har kastat iväg lite offertförfrågningar lite överallt till våran båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ner tältet och monterade nya kapellet idag, det passade perfekt.

DSC04920.jpg

DSC04922.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...