Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Petter10

Impellerbyte - luckan kärvar

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Tänkte byta impeller och upptäckte att locket sitter bergfast trots att alla skruvar är demonterade. Har provat 5-56, men fortfarande sitter det fast. Man vill ju gå varligt tillväga så att det inte blir otätt efter omild behandling! Har någon ett tips? Knacka runt med golvhammare/gummiklubba?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Petter10:

Hej båtvänner!

Tänkte byta impeller och upptäckte att locket sitter bergfast trots att alla skruvar är demonterade. Har provat 5-56, men fortfarande sitter det fast. Man vill ju gå varligt tillväga så att det inte blir otätt efter omild behandling! Har någon ett tips? Knacka runt med golvhammare/gummiklubba?

Under impellerlocket sitter det oftast en papperspackning. Den kan såklart ha "beckat fast" så hårt att locket sitter fast. Jag tror inte att 5-56 hjälper mot det problemet (det är mer för att lösa rost o andra oxider).

 

Knacka med en mjuk hammare eller använd mellanlägg och en hård hammare. Försök slå på kanten av plattan så du får den att släppa i sida.

 

Sen måste du nog ha en ny packning för den gamla kommer garanterat att gå sönder om locket sitter så hårt fast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vass morakniv och knacka mycket försiktigt mellan lock och hus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen problemet!

1 körde motorn utan skruvar, efter ganska lång stund lossade locket. (Detta var på en MD2 i en liten snipa på 80-talet)

2 fick in bladet till en brytbladskniv mellan locket och impellerhuset, då lossade locket efter att ha liksom skurit runt periferin i papperspackningen, detta var på en större motor, TAMD31.

 

Förr ingick det ju alltid papperspackning och glycerin att smörja impellern med, men det kanske beror på att jag idag har en större motor med större pump som det ser annorlunda ut? Nuvarande KAD43 har ingen papperspackning och inget spår för O-ring heller...? Skall det vara så?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag känner igen problemet!

1 körde motorn utan skruvar, efter ganska lång stund lossade locket. (Detta var på en MD2 i en liten snipa på 80-talet)

2 fick in bladet till en brytbladskniv mellan locket och impellerhuset, då lossade locket efter att ha liksom skurit runt periferin i papperspackningen, detta var på en större motor, TAMD31.

 

Förr ingick det ju alltid papperspackning och glycerin att smörja impellern med, men det kanske beror på att jag idag har en större motor med större pump som det ser annorlunda ut? Nuvarande KAD43 har ingen papperspackning och inget spår för O-ring heller...? Skall det vara så?

När det gäller vad som ingår i förpackningen kanske det är så enkelt att någon har kommit på att det går att få in mer pengar om man säljer var grej för sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Rascal:

När det gäller vad som ingår i förpackningen kanske det är så enkelt att någon har kommit på att det går att få in mer pengar om man säljer var grej för sig.

Det är säkert så, sedan ser nog pumparna litet olika ut också.

Jag minns att jag med varierad framgång haft pappslöjd och klippt till egna packningar av smörpapper.

Bara inte sjövattenpumpen börjar läcka och sölar ned generatorn... 

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är säkert så, sedan ser nog pumparna litet olika ut också.

Jag minns att jag med varierad framgång haft pappslöjd och klippt till egna packningar av smörpapper.

Bara inte sjövattenpumpen börjar läcka och sölar ned generatorn... 

 

 

Smörpapper låter tunt. Förr gjorde man packningar av pärmen till telefonkatalogen (Stockholms delen) eller det vaxade papperet i mjölktetran. Det går att köpa packningsmaterial i ark.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är säkert så, sedan ser nog pumparna litet olika ut också.

Jag minns att jag med varierad framgång haft pappslöjd och klippt till egna packningar av smörpapper.

Bara inte sjövattenpumpen börjar läcka och sölar ned generatorn... 

 

 

Kolla med hjälp av sprängskiss om det skall vara någon packning i din pump. Du kan förutom vattenläckage riskera att pumpen suger luft och du får kylproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Kolla med hjälp av sprängskiss om det skall vara någon packning i din pump. Du kan förutom vattenläckage riskera att pumpen suger luft och du får kylproblem.

 

12 minuter sedan skrev Rascal:

Smörpapper låter tunt. Förr gjorde man packningar av pärmen till telefonkatalogen (Stockholms delen) eller det vaxade papperet i mjölktetran. Det går att köpa packningsmaterial i ark.

Det är breda flänsar.

Men jag får väl kolla Slatterviks sprängskisser.

 

08-delen är totalt värdelös här, och Eniro likaså när det gäller att tillverka packningar.

Däremot talas det här emellanåt om Stockholmare som navigerade efter kartorna i telefonkatalogen, dom visste inte hur djupt det var, men hade full koll på riktnummerområdena.

Nu i den digitala tidsåldern har ju Eniro sjökort så saker och ting blir ju trots att mycket bättre.

 

Litet of tonic, men det gäller iallafall kylvatten och nödrepararion till sjöss, eller i hamn med lösgodisaffär, ett tips:

Volvo-Pentas sjövattenfilter är inga höjdare. Dom har ett yttre gängat lock och ett inre helt slätt lock. Om det inre locket är ojämnt suger filtret luft, och motorn går varm. Så kan man klippa runda plastskivor av locken till de där plastlådorna som lösgodis levereras till butikerna i. Två-tre sådana lock brukar bli lagom för att man med det gängade yttre locket skall kunna skruva ihop det hela för ett det skall bli tätt. Så samla på er några sådana där godislådor, lösgodishandlarna brukar skänka bort dem, passa på snart blir väl plastförpackningar väldigt förbjudna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du talar med en Stockholmare så passa dej! 

Dessutom gick det bra att få hem första båten på 70-talet med hjälp av telekatalogens karta. Jag har varit där senare med riktiga sjökort, mycket krångligare massor med grynnor.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har slutat med packning i vattenpumpen, packningssilikon är enklare och alltid tillgängligt och gratis (om man har en tub) och passar alltid. Öppnar locket med ett knivblad

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är säkert så, sedan ser nog pumparna litet olika ut också.

Jag minns att jag med varierad framgång haft pappslöjd och klippt till egna packningar av smörpapper.

Bara inte sjövattenpumpen börjar läcka och sölar ned generatorn... 

 

 

Här kanske det passar med smetet som omnämns i en annan tråd här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag känner igen problemet!

1 körde motorn utan skruvar, efter ganska lång stund lossade locket. (Detta var på en MD2 i en liten snipa på 80-talet)

2 fick in bladet till en brytbladskniv mellan locket och impellerhuset, då lossade locket efter att ha liksom skurit runt periferin i papperspackningen, detta var på en större motor, TAMD31.

 

Förr ingick det ju alltid papperspackning och glycerin att smörja impellern med, men det kanske beror på att jag idag har en större motor med större pump som det ser annorlunda ut? Nuvarande KAD43 har ingen papperspackning och inget spår för O-ring heller...? Skall det vara så?

Hej

Jag har samma motor som dig o köpte VP original impeller och där ingår både o-rings packning, vanlig packning och glycerin. I mina impellerlock så är det spår för att trycka i en o-ring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Janne1:

Hej

Jag har samma motor som dig o köpte VP original impeller och där ingår både o-rings packning, vanlig packning och glycerin. I mina impellerlock så är det spår för att trycka i en o-ring.

Min pump är utbytt minst en gång. Den har inget spår för O-ring. Men jag har en alldeles ny pump liggandes, minns inte varför jag har den, kanske skickade förre ägaren med den i köpet, skall kanske passa på att byta när jag ändå håller på och skruvar på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Min pump är utbytt minst en gång. Den har inget spår för O-ring. Men jag har en alldeles ny pump liggandes, minns inte varför jag har den, kanske skickade förre ägaren med den i köpet, skall kanske passa på att byta när jag ändå håller på och skruvar på motorn.

 

Papperspackningen har nog aldrig funnits på KAD-modellerna. Såväl 42, 43, 44 och 300 har en tunn o-ring i stället. "Impellersatsen" innehåller dock bara impeller, o-ringen får Du nog köpa lös, kostar c:a 20:-. Till 41:orna tror jag både versionen med papperspackning och den med o-ring existerar hos vissa leverantörer. Så ser det ut på de staketmotorer jag har nöjet att hålla vid liv. Men jag brukar ju ha fel... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...