Jump to content
Friday 10 April 2020
Sign in to follow this  
Hybro

Fel i G3 sjökort

Recommended Posts

 Har hittat ett allvarligt fel i Garmin G3 sjökort och samma även i Eniro på sjön. 

 

Har papperssjökort och G2 sedan tidigare. 

Där finns inte felet. 

 

Vart vänder jag mig för att rapportera felet i dag? 

 

Förr var det till Sjöfartsverket vill jag minnas att jag gjorde. 

 

Erfarna sjörävar på forumet ser felet. 

 

IMG_20200322_105205.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Hybro:

 Har hittat ett allvarligt fel i Garmin G3 sjökort och samma även i Eniro på sjön. 

 

Har papperssjökort och G2 sedan tidigare. 

Där finns inte felet. 

 

Vart vänder jag mig för att rapportera felet i dag? 

 

Förr var det till Sjöfartsverket vill jag minnas att jag gjorde. 

 

Erfarna sjörävar på forumet ser felet. 

 

IMG_20200322_105205.jpg

Om felet inte har funnits i tidigare utgåvor av digitala kort så ligger felet troligen hos kortutgivaren d.v.s. Garmin. Då är det dit du ska vända dig för att de ska rätta det.

 

En kille, jag tror att han var chef på Navionics, deltog tidigare här på forumet och var väldigt lyssnande när det var grava felaktigheter i deras kort. Garmin G3 är en blandning av G2 och Navionics men jag vet inte om Navionicschefen har något ansvar längre.

 

Jag är inte tillräckligt mycket sjöräv för att inse felet (det är rätt litet kortutsnitt så med större bild hade det kanske klarnat). Kan du ge lite ledtråd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

😚😉 Gröna prickens placering. 

Prickade linjen är typ mittmarkering av farled. 

 

Får inte återge större utsnitt utan medgivande från sjökortsleverantören, tror jag. 

 

Området ligger utanför Hydrographicas täckningsområde, som numer ingår i G3. 

 

 

Edited by Hybro
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Hybro:

Får inte återge större utsnitt utan medgivande från sjökortsleverantören, tror jag. 

Och var hittar man reglerverket för hur stora utsnitten får vara?

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, det var lite oklart för mig om den streckade linjen var en fyrenslinje eller liknande, de följer ju inte alltid farledsdragningen exakt. Det kan ofta finnas lite större frihetsgrader med hjälp av dagermärken.

 

Det kunde ha gått ett far ut åt höger i bilden och du kunde prickplaceringen ha varit logisk.

 

Utan att inkräkta på upphovsrätten så kan du nog ange positionen för pricken så andra forumdeltagare kan kolla om/att deras kort visar rätt/fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Hybro:

😚😉 Gröna prickens placering.

Var befinner sig pricken på riktigt då? Jag tänker, är du säker på att det är sjökortet som är fel eller ligger det en prick där?

 

/Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Försiktigt svar: Ja, jag vet att pricken i verkligheten är placerad utanför sten o skär. Går förbi där många gånger varje sommar, utan grundkänning. Och då navigerat med G2.

 

 

Nåväl, nu har jag varit i kontakt med Sjöfartsverket...

Den jag pratade med, nämnde att det kanske var som så att pricken kanske inte gick att lägga ut, med bra fäste... och kanske låg på annat ställe i verkligheten... ???

 

Förklarade att felet ligger i sjökortet (-en) och inte i verkligheten. Ärendet skickades vidare.

 

 

- Dessa koordinater är vad jag ser i sjökorten:

 

G2   

59 17.916,  13 19.420

 

G3 och Eniro på sjön 

59 16.987,   13 19.433

 

Givetvis med reservation att jag kan ha fel...

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Hybro:

Den jag pratade med, nämnde att det kanske var som så att pricken kanske inte gick att lägga ut, med bra fäste... och kanske låg på annat ställe i verkligheten... ???

Det var svårt att få fäste just där på sjökortet alltså? 😄

 

Tänker mig att sjökortet kanske är lite glattare på vissa ställen och att de nog har problem med att få fast saker där...

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Hybro:

- - -

Nåväl, nu har jag varit i kontakt med Sjöfartsverket...

Den jag pratade med, nämnde att det kanske var som så att pricken kanske inte gick att lägga ut, med bra fäste... och kanske låg på annat ställe i verkligheten... ???

 

Förklarade att felet ligger i sjökortet (-en) och inte i verkligheten. Ärendet skickades vidare.

- - -

G2   

59 17.916,  13 19.420

 

G3 och Eniro på sjön 

59 16.987,   13 19.433

- - -

Jag hade trott mer på Sjöfartsverkets förklaring om pricken legat närmre grynnan i verkligheten och längre ut i sjökortet. Men eftersom felet uppstått i en ny utgåva (inte bara versionsuppdatering) av det digitala sjökortet så tror jag snarare att felet är hos företaget som producerat det digitala sjökortet.

 

Det är väl fortfarande Seglationsstyrelsen som ansvarar för utmärkningen i Vänern. De har kanske bättre koll än Sjöfartsverket i detta fallet.

 

En flytt från 59.17.916 till 59.16.987 är ju inte obetydlig.....

 

Vänern är inte mina hemmavatten men de som befar dessa vatten på östsidan av Värmlandsnäs ska nog ta sig i akt och notera platsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Hybro:

Försiktigt svar: Ja, jag vet att pricken i verkligheten är placerad utanför sten o skär. Går förbi där många gånger varje sommar, utan grundkänning. Och då navigerat med G2.

 

 

Nåväl, nu har jag varit i kontakt med Sjöfartsverket...

Den jag pratade med, nämnde att det kanske var som så att pricken kanske inte gick att lägga ut, med bra fäste... och kanske låg på annat ställe i verkligheten... ???

 

Förklarade att felet ligger i sjökortet (-en) och inte i verkligheten. Ärendet skickades vidare.

 

 

- Dessa koordinater är vad jag ser i sjökorten:

 

G2   

59 17.916,  13 19.420

 

G3 och Eniro på sjön 

59 16.987,   13 19.433

 

Givetvis med reservation att jag kan ha fel...

 

 

 

 

 

Men har du verkligen skrivit rätt här? Jag kollade med mina G2 från 2017 och där ligger pricken på samma ställe som på dina G3 och i Eniro. På nyare sjökort från 2019 ligger den där också. Därför verkar positionen 59 17.916,  13 19.420 som du har i dina G2 väldigt konstig om du ni inte skrivit fel. Det är 1 NM norr om där pricken ligger idag. Det kan ju knappast vara samma prick i så fall.

 

Dock verkar pricken ha flyttats 60m SSO om man jämför med sjökort från 2013. Och varför den numera ligger innanför 3-meterslinjen och stenar kan man ju undra över, men där verkar den ha legat i flera år i alla fall.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Lintott:

Det är väl fortfarande Seglationsstyrelsen som ansvarar för utmärkningen i Vänern. De har kanske bättre koll än Sjöfartsverket i detta fallet.

Sedan 2004 är det Sjöfartsverket som sköter Vänern. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ju onekligen märkligt ut. 
Där skulle man få sätta ut pricken med helikopter isåfall. 
Lika illa i uppdaterade S57 kort. 
 

BB8CD404-B509-45AF-A19B-E79BA0B3C0B9.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Återkommer, kan ha trasslat med koordinaterna. 

 

Mina två G2 är från 2008. 

Papperssjökortet från 2014.

I dessa ligger gröna pricken rätt. 

 

Inte i mina G3 eller Eniro på sjön. 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev ABC:

Men har du verkligen skrivit rätt här? Jag kollade med mina G2 från 2017 och där ligger pricken på samma ställe som på dina G3 och i Eniro. På nyare sjökort från 2019 ligger den där också. Därför verkar positionen 59 17.916,  13 19.420 som du har i dina G2 väldigt konstig om du ni inte skrivit fel. Det är 1 NM norr om där pricken ligger idag. Det kan ju knappast vara samma prick i så fall.

 

Dock verkar pricken ha flyttats 60m SSO om man jämför med sjökort från 2013. Och varför den numera ligger innanför 3-meterslinjen och stenar kan man ju undra över, men där verkar den ha legat i flera år i alla fall.

 

- Oooops så klart att jag skrev fel koordinater uppe i allt detta.

Har displayfel på min gamla 292 plotter mm.

En av anledningarna till att jag köpte ny.

 

- Ber så mycket om ursäkt.

 

 

- OK, då börjar vi från början, men jag ändrar inget i tidigare skrivet i tråden, för då blir det än rörigare!

 

- Flyttade en gammal WP 0072 i gamla plottern, till gröna pricken i G2 från 2008, då kunde jag läsa av korrekta koordinater för WP i det digitala sjökortet.

 

D v s där pricken är placerad i verkligheten.

59 17.019,     13 19.419

 

G3 och Eniro på sjön.

59 16.987,      13 19.433

 

Och det är bara i de senare versionerna av G2 (enligt vad  ABC skrev ovan) samt G3 och Eniro på sjön, som gröna pricken flyttats. Inte alls i verkligheten på sjön.

 

Ringer givetvis Sjöfartsverket i morgon angående min blunder. 

 

- Tack ABC, för att Du gjorde mig uppmärksam på mina felaktiga uppgifter.

Känner mig som en hund, med svansen mellan benen.

 

Nån pratar ibland om att göra en pudel...

 

 

 

 

 

 

 

rps20200323_234338.jpg

rps20200323_234405.jpg

rps20200323_234641.jpg

rps20200323_234839.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

- - -

Och det är bara i de senare versionerna av G2 (enligt vad  ABC skrev ovan) samt G3 och Eniro på sjön, som gröna pricken flyttats. Inte alls i verkligheten på sjön.

Men det är illa nog, om man t ex inte har någon fungerande plotter ombord. 

 

 

Ringer givetvis Sjöfartsverket i morgon angående min blunder. 

 

- Tack ABC, för att Du gjorde mig uppmärksam på mina felaktiga uppgifter.

Känner mig som en hund, med svansen mellan benen.

 

Nån pratar ibland om att göra en pudel...

Det viktigaste är så klart att pricken står rätt i geografin för att inte gå på grund. Om jag hittar en prick som står längre ut i verkligheten än vad plottern visar så säger min självbevarelsedrift att gå utanför pricken.

 

Sen har även jag ett kvalitetskrav på mina digitala kort att de ska överensstämma med verkligheten så som Sjöfartsverket/Hydrographica uppfattat verkligheten. Det finns ju fortfarande många områden, inte minst i ytterskärgårdarna, där sjömätningarna är utförda med glesa handlodningar  och det får vi nog leva med tills de mätts med flygfotometod så att i alla fall grundare områden återfinns i sjökorten. Intill dess så ska vi nog inte gå alltför nära 3m-kurvan i de områdena.

 

Hedervärt att du rättar dina uppgifter till Sjöfartsverket så att de bibehåller tilltron till oss fritidsseglare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack tack... 

 

Om du nu de gör om senaste citatet, så får du med ändringarna jag postade innan du skickade...  T ex:

"Men det är illa nog, om man t ex inte har någon fungerande plotter ombord."

 

 Nattredigering...

 

 

Edited by Hybro
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Hybro:

- Flyttade en gammal WP 0072 i gamla plottern, till gröna pricken i G2 från 2008, då kunde jag läsa av korrekta koordinater för WP i det digitala sjökortet.

 

D v s där pricken är placerad i verkligheten.

59 17.019,     13 19.419

 

Intressant är att i mitt äldre papperssjökort (uppdaterat 2013-06-11) så ligger pricken faktiskt på den positionen, alltså där du säger att den ligger i verkligheten. Det verkar som att dom placerar ut pricken i den gamla positionen trots att sjökorten har begåvats med en ny position?!

 

Bild ur det äldre sjökortet med prickens position i nyare sjökort markerad:

 

bild.png.cde6500d27343018f17cb3660bed6ca0.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Rätta positionerna. Men nordpricken har jag missat i alla år. Bara en grön där. 

 

Ett svar jag fick från Sjöfartsverket senast i dag, var att man skulle kontakta "Prickbåten" för att få information. 

 

Ja, det rör sig... 

 

Pricken ligger på rätt plats, vad jag erfarit, men hamnat på fel plats i de senare sjökorten. 

 

Vilket kan vara måttligt irriterande. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

Rätta positionerna. Men nordpricken har jag missat i alla år. Bara en grön där. 

 

Ett svar jag fick från Sjöfartsverket senast i dag, var att man skulle kontakta "Prickbåten" för att få information. 

 

Ja, det rör sig... 

 

Pricken ligger på rätt plats, vad jag erfarit, men hamnat på fel plats i de senare sjökorten. 

 

Vilket kan vara måttligt irriterande. 

 

 

Ändå bra att det är fel åt "rätt" håll. Dvs, de som följer den verkliga pricken har gått på säkert djup. Och den som kollat i sjökortet och sett pricken där lär ju ha sett de andra markeringarna intill och inte försökt gå där...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy