Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dadid

Förbättra rostskyddet på järnköl

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Båten har en järnköl med en exemplariskt uppspacklad profil. Tyvärr var detta längesedan och rostskyddet är numera inge vidare.....

föar försökt med lokal friläggning, rostomvandlare och därpå följande Epoxybehandling, men det vill sig inte. Tiden för åtgärd är knapp och båten måste sjösättas innan temperaturen för epoxyarbete är uppnådd.

 

Hur ser era erfarenheter ut? Är VC-tar mer förlåtande än Inter Project etc?

Jag vill gärna behålla profilen så länge som möjligt, så total friläggning är inte aktuellt.

83516023-4CF6-47B8-80FA-849CB4C4CE2B.jpeg

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rosten gräver djupa kratrar i järnkölen. Att lägga epoxy eller VC-Tar över rosten kapslar in den. "Förfallet" fortsätter under behandlingen och problemet återkommer (vilket du verkar ha noterat). Med blästring tas även rosten djupt i kratrarna bort och då fungerar det bättre med epoxybehandling.

 

För att bli av med djuprosten så behöver du stryka på något som angriper rosten.

Jag brukar rekommendera järnmönja.

Jag har även sett rekommendation på Brunox epoxy som verkar jobba kemiskt på likartat sätt.

 

Ett par exempel på leverantörer:

https://ottossonfarg.com/product/linoljefarg-jarnmonja-rostskydd/

https://www.lindqvist-msk.se/p/27504/brunox-epoxy-400ml/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Det var Brunox (4 lager) jag använde förra säsongen under den vita epoxygrundfärgen. Detta efter att ha slipat bort allt åtkomligt. Funderar alltjämt på om temperaturen spökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt Biltemas rostätare som jag tror fungerar som brunox, men det vill sig inte riktigt. Funderar på om jag var för ambitiös med att ta bort rosten så det inte fanns något för medlet att reagera med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken har slagit även mig. Dock konstaterades tydlig färgförändring.

Den därpå följande epoxybehandlingen borde ha förseglat med eller utan Brunoxens fullständiga verkan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har testat den här färgen ? ,Rust-Oleum 9100 High Performance Epoxi, det verkar vara en zinkbaserad hard core grundfärg 2 komponent epoxi som man drar på som första lager innan resten 5 lager. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...