Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hysteria

Yamaha 4-t 9,9

Rekommendera Poster

Har en Yamaha  9,9 fmhs 4-t från -08, kan man skrämma upp den till 15hk? Jag har läst så mycket olika om strypningar i gasreglage osv och att det bara gäller vissa modeller. Det ska även skilja mellan 2-t och 4-t. Nån som vet med säkerhet? 

2A183905-5C79-4253-A3DA-E75596FDF5C7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En snabb koll är ju att se om trotteln öppnar fullt i förgasaren. Annars är det troligen någon begränsning via programmeringen i elektronikboxen. En kompis 200 hk Yama går att få ut 275 om man byter boxen. Det är precis samma motor 200, 225, 250, 275. Enbart programmeringen skiljer. Kostar typ 8000:-
Googla på det

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

 

ja det är ju sant, det skulle man kunna göra. Jag har läst om några olika alternativ med spärr vid handtaget, reedventiler och ny förgasare så jag tänkte bara om det var nån som visste säkert :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gå till boats.net och kolla själv vad som skiljer din motor från 15 hk av samma årsmodell.

Ökning av effekten genom att modifiera den elektroniska motorstyrningen (ECU:n) är ingen framkomlig väg, då du har förgasare och därmed saknar ECU. På vissa motorer är just förgasaren/na det som skiljer, men det kan också vara ytterligare skillnader. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det där med strypningar att enkelt öppna är grejer som fanns på gamla motorer, men troligtvis ingen som tillverkats de senaste 40+ åren. Men gamla saker lever kvar orimligt länge inom många områden, och båtvärlden är inget undantag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...