Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dava

Skonsam laddning med solcell?

Rekommendera Poster

Vad ska jag ha för värden på mpptn för att få så skonsam laddning som möjligt av mina antika blysyra batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka värden kan du ställa in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dom regulatorerna jag kommit i kontakt med kan man bland annat välja mellan olika batterityper. Gel, slutna, öppna och kanske något mer alternativ.  Dessa styr laddningsspänningen och hur laddningens olika perioder ser ut.

Sedan brukar det finnas diverse inställningar för förbrukningsuttaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Vad ska jag ha för värden på mpptn för att få så skonsam laddning som möjligt av mina antika blysyra batterier?

Välj ”flooded” om det alternativet finns, alltså äldre öppna syra/blybatterier, kolla sedan syranivån minst två gånger per säsong, men det kollar du ju iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Vad ska jag ha för värden på mpptn för att få så skonsam laddning som möjligt av mina antika blysyra batterier?

Vad kan du välja?

I min kinnaregulator kan man välja en massa värden eller lita på det man får när man väljer batterityp.

 

Vilken regulator har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Victron 75/10. Jag kan ställa in gränsvärde och laddningsvärde för flera olika laddningssekvenser.

 

Testar lite utanför garaget just nu. Har ju inte speciellt stort behov av ström just nu 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Dava:

Det är en Victron 75/10.

Ingen bra koll på Victron, men...

Jag skrev detta om en EP Ever-regulatorn i en annan tråd, kanske kan hjälpa dig...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

Vad ska jag ha för värden på mpptn för att få så skonsam laddning som möjligt av mina antika blysyra batterier?

Jag lade in en potentiometer i serie med temperatursensorn. Med lite experiment på labbänken med kyla och värme på tempsensorn kunde man ställa in en snällare eller mer aggresiv laddning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-03-22 vid 11:55 skrev Dava:

Det är en Victron 75/10. Jag kan ställa in gränsvärde och laddningsvärde för flera olika laddningssekvenser.

 

Testar lite utanför garaget just nu. Har ju inte speciellt stort behov av ström just nu 😁

Du kan ju göra sjukt mycket (har samma men 75/15).

# Ställa in max/min VOLT

# Ställa in max AMP

# Auto equalization under en vis period

# Temp kontroll (jag har extern givare) om du har en... Bifogar en video:

# Ställa in max VOLT Absorb och Float (kolla med batteritillverkaren vad du ska ha), jag har AGM, lite lägre för dig med våta batterier än vad jag kör.

 

Lycka till.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du med antika menar batterier som du kan fylla på vatten i, så skall de inte laddas skonsamt. Ser man inte till att de kokar ibland så skiktar sig syran och batteriet tappar ork. Så du skall se till att dra upp spänningen med jämna mellanrum så syran rörs om. Du måste då också se till att inte glömma att kolla syranivån ibland och fylla på. Jag laddade 3 batterier med strax över 14 V kontinuerligt från en 50 W solcell. Fick då fylla på med upp mot 1 l vatten om året. Jag använde dem i 11 år innan jag bytte. Och då fungerade de fortfarande helt ok.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev peterseglare:

Om du med antika menar batterier som du kan fylla på vatten i, så skall de inte laddas skonsamt. Ser man inte till att de kokar ibland så skiktar sig syran och batteriet tappar ork. Så du skall se till att dra upp spänningen med jämna mellanrum så syran rörs om. Du måste då också se till att inte glömma att kolla syranivån ibland och fylla på. Jag laddade 3 batterier med strax över 14 V kontinuerligt från en 50 W solcell. Fick då fylla på med upp mot 1 l vatten om året. Jag använde dem i 11 år innan jag bytte. Och då fungerade de fortfarande helt ok.

Det kanske fungerar för @peterseglare men jag skulle nog inte rekommendera det.
Jag ser till att spänningen aldrig överstiger 14 volt, jag har en föreställning om att 13,9-14,1V skall vara optimalt, måhända är det en gammal felinlärd gymnasiekunskap jag bär på, men jag aktar mig väldigt noga från att gasa batterier medvetet, då jag har lärt mig att man skadar batterierna och producerar vätgas som kan ge hörselskador... Det skrivs att gasningen börjar vid 14,4V men jag har sett och hört att den i vissa batterier kommer i gång redan vid 14,2V.

Men det kanske är bra att röra om i grytan ibland? De där programmen i modernare laddare som kan rekonditionera  lägger väl på en pulsad litet högre spänning under ganska korta perioder?


Förra båten hade också en 50W panel, jag hade permanent kopplat två panelinstrument till denna, en amperemeter i serie och en voltmeter parallellt, så jag kunde följa spänning och ström. Jag skulle kunna tänka mig att den gamla panelen jag hade gav 14 volt mitt på dagen nära ekvatorn... jo visst kunde spänningen stiga med då regulatorn släppte på strömmen sjunk spänningen, det är nån elektrisk eller fysisk lag som styr det, tror jag....😇

-Smörj in barna med hög solskyddsfaktor, vi laddar nu med tre ampere!

 

Men mina batterier håller ju sällan mer än tio-tolv säsonger, så jag laddar kanske på fel sätt?

 

Hursomhelst så fyller nu solcellsladdningen på ”högst upp” alltså laddar i de sista procenten de som geanratorn sällan får tillfälle att göra. Solcellerna kompenserar ju även batteribankens självurladdning och det medverkar ju till en ökad batterilivslängd.

 

Sedan är det ju helt korrekt att man skall hålla kolla på syranivån och vid behov fylla på med dess.vatten så nivån ligger litet ovanför plattornas överkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finliret med inställning av solcellsregulatorer har främst tillkommit för att hantera modernare batterityper. De batterier som inte kan efterfyllas med destillerat vatten (om vi pratar blybatterier så handlar det om AGM o GEL-batterier) måste ha en försiktigare laddning så att de inte torkas ur.

 

"Gamla hederliga våta blybatterier" mår, som peterseglare skriver, bra av att det bubblar i batterivätskan emellanåt så att vätskan inte skiktas. Bubblandet medför att en del vätska dunstar ur battericellerna och behöver ersättas. De olika cellerna står inte i förbindelse med varandra så samtliga celler måste nivåkontrolleras och fyllas separat. Inom batteriladdningsfikonspråket så kallas laddarens funktion för detta equalization. Equalization är no-no för moderna batterier men ett måste (eller i alla fall bör, om batteriet ska må bra) för "våta blybatterier". Equalization innebär en förhöjd laddningsspänning ibland begränsad i hur länge denna förhöjda laddspänning ska hålla på.

 

TS laddare har garanterat ett standardläge för "wet battery". Om du inte har ingående kunskaper om ditt batteri så tror jag att ditt bästa val är att använda denna standardinställning. "Wet battery-inställningen" innefattar att laddaren ibland automatiskt går över i equalization-läget. Om du i framtiden byter batteriteknologi så glöm inte att läsa på i manualen för din laddare och välj ett laddningsläge som är anpassat för de batterier du skaffar dig.

 

Ovanstående gäller för alla laddare som är anslutna under längre tid för laddning av batterierna. Om du har 240V-laddare så ska du även kolla den för lämplig inställning.

 

Motorns generator har oftast en enklare regulator som styr laddspänningen från generatorn. Motorn körs oftast inte så långa tider så den regulatorn klarar att hantera blandade typer av batterier (dock inte alltid LiFePO4). Sen går det att kräma ur mer laddeffekt ur generatorn med tilläggsprodukter som Sterling´s och Cetek´s laddförstärkare men med måttliga elförbrukningsbehov så blir det "överkurs".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...