Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Motorguide strömförbrukning?

Rekommendera Poster

Kopplade in min motorguide till en ampermeter för att kolla hur mycket ström den drar. Kör den torrt i luften i garaget.

 

I alla lägen framåt drar den mellan 2,5 och 3,5 A på 12V

 

Men redan första läget bakåt smäller automatsäkringen på 10A. Ampermetern visar 13A innan allt blir tyst.

 

Hur kan detta komma sig? Har sett film på Youtube där de mäter upp ca 18A vid steg 4 av 5.

 

Jag hör tydligt på varvtalet att motorn jobbar mer på högre "växel"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågor:
När du säger "min motorguide" så antar jag att du menar en elektrisk trollingmotor av fabrikatet Motorguide. För resten, vilken av dem?

När du säger "en amperemeter" så blir jag nyfiken på vilken sorts?
Kanske kan du ange dess fabrikat/modell, går ju ofta att googla upp multimetrars - och andra mätinstruments - specifikationer.

När du säger "smäller automatsäkringen på 10A" så gissar jag att du menar hos själva amperemetern/multimetern!?


Tills dessa frågor utretts bättre så är jag benägen att tro att du gjort nåt mätfel. (Speciellt ifall motorn hittills har funkat bra i praktiken?)
        Billiga multimetrar har ofta särskilt `10 amp-uttag´ samt en snabb automatsäkring för att skydda dess inre - och rätt klena - shuntmotstånd. När så sker bryts kontakten och din elmotor tystnar.)

       Fast det där med själva skillnaden, alltså skillnaden att motorn drar så litet ampere i olika effektlägen framåt, för att sedan `då backen läggs i´ plötsligt dra så mycket mera ampere?
Ja, just den skillnaden... vete katten?? Kan jag fundera.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trollingmotor av märket motorguide. Thruster 30 max effekt runt 360w.

 

Multimeter Biltema, kopplad via en automatsäkring på sladden eftersom jag inte vill förstöra multimetern.

 

Efter mätningen kopplade jag även direkt till output-porten på Victron smartsolar 75/10 MPPT och den bekräftade mätvärdena. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motståndet i luft är ju inte så stort så det blir inte så mycket större effektivtbehov bara för att propellern snurrar fortare. Ner med propellern i en hink/tunna så får du rätt förutsättningar.

 

360 W borde ju bli 360/12 = 30 A, men då krävs det att propellern får jobba, inte bara snurra lite fortare i luft.

 

Däremot är det märkligt att säkringen ryker när du backar. Utan att ha tänkt något vidare på det så kan man gissa att det blir någon strömspik när man polvänder. En ren killgissning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att det blir någon spik. Jag hade ändå inte kunnat mäta högre ström med min ampermeter.

 

Var mest nyfiken. Motorn är ju kopplad via relä till MPPTn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Motorguide R3 45 lbs och i manualen står det att man skall säkra av med en automat 50-60A säkring.

Är du säker på att 10A är rätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Motorguide på 45 lbs på gummibåten, med en person och 30 kg hund ombord vid ringa motvind drar den 42 A på fullt pådrag.

Med endast en person 32 A på fullt pådrag vid vindstilla/lä. Detta är mätt med dels en tångamperemeter dels med ett fast monterat instrument A+V-meter i batterilådan, det skiljer bara några mA mellan dessa.

Jag hart säkrat av med en 50A automatsäkring.

Motorn har helt elektromekanisk reglering av varvtalet, det vill säga ingen reglering alls, troligtvis olika uttag på motorn för de olika körlägena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...