Jump to content
Friday 10 April 2020
Sign in to follow this  
sy_Alice

Kap o gersåg

Recommended Posts

Har tänkt på det här jättelänge och nu har jag råd och är motiverad till att köpa mig en kap o gersåg.

Men som med allting annat som det finns mycket av så ser jag inte skogen för alla träden... ;)

Så vad skall man titta efter när man skall köpa en sån här såg?

Vad har ni för sågar? Hurpass nöjda är ni med den?

Jag sneglar lite på denna - https://www.bauhaus.se/kap-gersag-metabo-kgs-254-m-klinga

Kommer köpa ett bord till maskinen också!

Har en sådan fungerar ypperligt för mig som är hobbysnickare ibland.

Köp en klinga med många tänder så får du finare snitt.

• Like 1

När vi pratar om sågar vill jag slå ett slag för de sk japansågarna, eller dragsågar som de också heter. Köpte en på impuls för några år sedan på båtmässan och har använt den betydligt mer än jag trodde. God investering!

Jag håller med Jorgen01, klingan är viktig. Med grov tandning flisar kapsågen virket mer än t ex en klyvsåg eftersom ”attackvinkeln” är annorlunda. Går att tejpa träet eller lägga på en bit för att minska problemet. 

8 timmar sedan skrev nossnahoj:

Jag håller med Jorgen01, klingan är viktig. Med grov tandning flisar kapsågen virket mer än t ex en klyvsåg eftersom ”attackvinkeln” är annorlunda. Går att tejpa träet eller lägga på en bit för att minska problemet. 

Det bästa är ju att ha ett par olika klingor att byta mellan. Åtminstone en riktigt fintandad för när man sågar lackerade lister och så en annan när man sågar trall till uteplatsen.

Är väl kanske värt att notera att det ju förstås är viktigt vilket håll man lägger stycket åt också, det flisar ju mer på ovansidan.

Att kunna luta klingan åt både hö och vänster utöver att kunna vinkla den hö och vänster är bra. Det saknar jag på min gamla dewalt. I övrigt tycker jag att man skall köpa en maskin med så hög kvalitet som plånboken tillåter då kap och gersågen är nog det som används oftast efter skruvdragaren i alla fall hos mig. 

4 timmar sedan skrev deka_erik:

I övrigt tycker jag att man skall köpa en maskin med så hög kvalitet som plånboken tillåter då kap och gersågen är nog det som används oftast efter skruvdragaren

Är en Metabo en gersåg i bra kvalite? Eller vilken är marknadens bästa gersåg ? I prisbilden kring 4-5000 kronor...

Jag har byggt ett hus och ett par altaner och är mycket nöjd med min Dewalt DW777

Det som spelar mest roll är vad du ska ha sågen till.

Jag har ett par olika klingor jag byter mellan beroende på vad jag sågar.

Eftersom huset har mycket virke i grova dimensioner så var 1800w motor viktig för mig. Ska du bara såga till båten kan du säkert spara en slant på att ha en såg med mindre motor.

Klingan i en Kap o gersåg är mycket viktig för resultatet.

Man brukar generellt säga att många tänder ger fina snitt och det stämmer men att köpa en klinga med många tänder är tyvärr inte bara bra.

Klinga måste vara gjord för att kapa fiber och till den sågtyp du tittar på måste klinga ha negativ tandvinkel.

Till en cirkelsåg (bord eller handhållen) är tandvinkel positiv.

Vilken vinkel på tänderna det skall vara beror på sågens konstruktion och klingans sätt att bearbeta trät.

Om du väljer en klinga med ca 10-20 grader negativ vinkel behövs inte så många tänder för fina snitt.

Det är viktigare att klingans tänder har en god kvalité på skärstålet.

Många tänder blir dyrt så välj hellre ett bättre stål än många tänder.

Varför inte många tänder?

När klingan skär i materialet bildas värme som både förstör skärpan i tänderna och bränner trät du kapar i.

Spånavgången (tanden kastar iväg spånet) kyler klingan så detta fenomen inte uppstår.

Har du få tänder så blir kylningen tillräckligt vid normal matningshastighet.

Har du många tänder så måste matningshastigheten ökas för att få tillräcklig spånavgång vilket gör det svårt att såga eftersom man inte riktigt hinner med när man måste mata snabbt.

Kontrollera att klingan som följer med sågen har negativ tandvinkel annars bör klingan bytas.

Typiska mått för en gersåg är ca 250 mm och då kan ca 25-40 tänder vara fullt tillräckligt.

Klingor är en djungel och inte helt enkelt.

Lycka till!

/Mathias

• Like 1

2020-04-02 vid 17:12 skrev Jorgen01:

Vad blev det för såg och antal tänder?

Det blev en sådan såg jag länkade till i mitt första inlägg.

Dock så glömde jag av när jag stod där i butiken en annan sågklinga, så jag får åka ner någon dag och fixa det...

En jättebra maskin, har sågat lite bara för att testa olika vinklar. Har just nu ingenting planerat som jag måste såga, men mina testbitar blev exakt så som jag tänkte mig... :) 

• Like 1