Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Comfort4

Batteri övervakning

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte höra med er om batteriövervakning.

Förra sommaren gick min laddare sönder ,det var nån krets som mätte potential skillnad i laddaren, den är på 40 amp och överintelligent.

Problemet som uppstod var att den av och till laddade för mycket ca 16 volt, kom ner i båten en dag och överspänningslarmet tjöt, batterierna som var ganska nya kokade, de blev inte sig själva efter detta.

Detta fick mig att tänka på varför man inte övervakar min o max värde i blybatterier, då det är detta som knäcker dem.

Batterybrain finns ju ,men den övervakar väl bara urladdning,vore fint att övervaka överladdning med. Nu går väl inte laddare sönder så ofta men det kan ju bevisligen ske.Harr ni nån ide om denna typ av övervakning

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till rent allmän battreriövervakning, laddningskontroll och förbrukning pratar vi ofta om NASA BM-1

Den finns även i en kompaktmodell och en modell för stora strömmar.

Det finns även andra liknande batteriövervakningsinstrument i tillbehörsbutikernas hyllor.

Men dessa har ju ingen automatik som startar eller stänger av laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gardera sig med både hängslen och livrem verkar lite i överkant. Jag har också haft en kraftig laddare som gick sönder men den bara kortslöt matningen utan att skada batterierna. Ditt fall att en laddare ska både gå sönder och skada batterierna är ungefär som att vinna en större mängd pengar på Lotto. Visst kan du gardera dig men det kostar mer än att köpa nya batterier.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Visst kan du gardera dig men det kostar mer än att köpa nya batterier.

Men en manick som begränsar spänningen borde inte kosta till närmelsevis lika mycket som en (okänt stor) batteribank. Visst finns det säkert en sådan i laddaren men en separat borde inte kosta en förmögenhet. Detta borde finnas till LiFePO batterier och kostar säkert inte massor. 
Men alla prylar går iofs förr eller senare sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ChristerN:

en manick som begränsar spänningen

Jo, jag skulle enkelt kunna konstruera en sådan makapär. Då har vi:

  1. En laddare
  2. En batteribank
  3. En makapär

Laddaren har redan en inbyggd sådan makapär. Ska inte krävas någon extra!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Laddaren har redan en inbyggd sådan makapär. Ska inte krävas någon extra!

 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Visst finns det säkert en sådan i laddaren

Som sagt var...
Grejen var ju att dubblera funktionen för att vara säkrare.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja,hängslen o livrem är det inte fråga om, men har man 400 amp förbrukning 

100 amp start och 200 amp bog, blir det lite tråkigt när sånt här händer

borde vara gansk enkel elektronik för att få detta att fungera, En batteri mätare typ nasa med inställbara larmgränser som styr ett relä som ligger i serie med batteri matningen.Borde gå att få till för mindre pengar, samtidigt som man förlänger livslängden på batterierna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta bland grejor för LiFePO4-batterier. Där går det säkert att hitta både reläer o styrelektronik som det går att ställa in spänningsnivåerna på. bhemac  visade i något inlägg ett sådant system som han installerat.

 

Vet någon förresten varför bhemac verkar ha försvunnit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Lintott:

Vet någon förresten varför bhemac verkar ha försvunnit?

Jag har också funderat på det, men konstaterat att det bara är två veckor sedan han skrev senast. Vissa märks lite extra när de "försvinner".

 

Dessvärre minns jag att det var någon som tafsade med honom rätt nyligen, kanske ruttnade han och övergav MG.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för tillverkare och modell på den felande laddaren?
Inte för att det löser problemet men jag är bara nyfiken, jag har själv en gammal men för tillfället välfungergerande "smart" laddare men har en annan nyare liggande som jag har funderat på att byta till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att just en nätdriven laddare skulle gå sönder är nog inte lätt att skydda sig mot. Visst kan du bygga något själv men hur kan du vara säker på att den inte går sönder och skapar andra problem.

 

Tanken är att en produkt som är CE-märkt är certifierad enligt Lågspänningsdirektivet. 
Då skall ett testföretag, (Rise, Intertek) analysera produkten för felmoder pga av trasiga komponenter. Om tex man ser att om en viss komponenter kan skapa okontrollerad utspänning och brand, då kräver de förbyggande åtgärder som säkringar eller annat.

 

Men i verkligheten kan nog en och annan dålig konstruktion slinka igenom. 
 

Jag blev själv lite paranoid i min egna båt och fick in temperatursensorer på varje batteri. Det fanns tillgängligt i min Cetek/Cristec-kombo. Så om mina laddare skulle överladda hoppas jag att spänningen reglerar ner. 
Men det bygger på att laddarna inte går sönder. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag upplysa om att det var en Christer laddare, men ingen skugga över Den modellen. Att prylar är CE märkta innebär inte att de inte kan gå sönder, beroende på vad som går sönder blir utfallet olika. I detta fall var det någon krets

som kände av potential skillnader, så laddaren trodde nog den gav rätt spänning

men min eltablå har överordnad under spännings varning 

Hade det bara varit en utgång som föll när larmet går hade man kunnat sätta en kontaktor i serie, i teorin ganska enkelt. Framförallt är underspänningsskydf bra ,det råkar de flesta ut för nån gång. Tar styggt på batterierna.

 

synd om bhemac slutat skriva ,hade många kluriga idéer, man behöver ju inte vara överens om allt ,men hålla en god ton i forumet är ju en förutsättning

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har också funderat på det, men konstaterat att det bara är två veckor sedan han skrev senast. Vissa märks lite extra när de "försvinner".

 

Dessvärre minns jag att det var någon som tafsade med honom rätt nyligen, kanske ruttnade han och övergav MG.

 

2 timmar sedan skrev Comfort4:

- - -

synd om bhemac slutat skriva ,hade många kluriga idéer, man behöver ju inte vara överens om allt ,men hålla en god ton i forumet är ju en förutsättning

 

mvh Johan

Det finns ett gammalt ordspråk att "man saknar inte hästen förrän spiltan är tom" och så känner jag i det här fallet. bhemacs kunskaper inom el o elektronikområdet har gett mig mycket kunskaper som jag är honom ytterst tacksam. Sen hände det såklart att även han spårade ur ibland men "den som är utan skuld - kasta första stenen" som ett annat ordspråk säger.

 

Hoppas han får abstinens och hittar tillbaka.

 

Thalatta råkade ut för samma tjafsande och ruttnade men har vid enstaka tillfällen dykt upp igen. Så det finns kanske hopp om att återse fler avhoppade forumdeltagare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni ger verkligen inte upp. ;)

Det är inga som helst problem att bygga ett skydd mot över och underspänning. Det finns flera kretsar som löser det problemet. Här är ett exempel,

https://www.aliexpress.com/item/32809219760.html

 

Li-ion-batterier har ofta detta inbyggt då konsekvensen av överspänning kan leda till brand.

Men om man lägger brytande kretsar i serie med ett startbatteri måste den klara flera 100A vid start och andra höga laster som ankarspel och bogpropeller.

 

Frågan är mer om det är ett lämpligt sätt att skydda vanliga blysyrabatterier. I de flesta fallen det just laddaren som är skyddet mot över- och underladdning. Har den också har en tempsensor så är skyddet ännu bättre.

 

Om laddaren är undermålig så är mitt tips att byta laddaren till en som har ett fungerande skydd istället för att köpa en dålig laddare som kräver ett externt skydd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ditt resonemang är fel, gar man som i mitt fall en batteribank för ca 10000 kr,finns det i mitt tycke envist med att skydda den,vad gäller brytningen finns ju batterybrain o liknande produkter, visst finns det saker att köpa från diverse tillverkare men borde finnas en färdig produkt , för tekniken i sig är inte komplicerad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår victron bmv712 batterimätare med ett victron cyrix relä. Batterimätare har larm för hög och låg spänning som kan styra en larm utgång. Cyrix finns bi stabil så det inte drar extra ström

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom amatörradio är det ganska vanligt att man skyddar den dyra utrustningen mot fel i stabiliseringen i nätaggregaten. Och på många andra utrustningar också, för den delen. Det har heller inte så mycket med CE att göra - allt kan gå sönder förr eller senare.

 

Vanligt är att bara sätta en kraftig zenerdiod (alt. zenerdiod och transistor) på  t ex 15V parallellt över utgången, och se till att laddaren/aggregatet har en lämplig säkring. Om spänningen skulle sticka uppåt 15V börjar zenern leda och kortsluta till jord så att säkringen går innan spänningen blir farligt hög över prylarna. Fördelen med zenerdioder över ett par tre watt är också att de brinner till kortslutning och inte avbrott när de överbelastas genom att ha fått svälja mer än de tål (=säkringen går definitivt).

 

Nu får man kanske tänka till lite extra innan man sätter denna enkla lösning i en båt tvärsöver 12V-matningen, då man inte vill ha okontrollerad tvärkortis i dioden då matningen kan ske från flera håll än bara laddaren (batterierna t ex). Men dels kan man lösa det genom en mycket kraftig serietransistor alternativt en säkring i serie med dioden som är på flera ggr mer än den i serie med laddaren. T ex 25A till laddaren och 100A till dioden. Om de har lika karakteristik kommer laddarens säkring att gå först vid överspänning.

 

Som sagt, inte idiotsäkert i en båt med flera spänningskällor, men i alla fall....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev snilsson:

Jag föreslår victron bmv712 batterimätare med ett victron cyrix relä. Batterimätare har larm för hög och låg spänning som kan styra en larm utgång. Cyrix finns bi stabil så det inte drar extra ström

Tackar

Var just ett sånt förslag jag hoppades på, har just den i båten, visste inte om cyrix relät bara, enkel o bra lösning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har varit uppe i trådar om Lithium batterier. Lågspänningsvakt och övervakning av förbrukad energi är viktigt för att ha koll på läget i sin batteribank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-21 vid 06:11 skrev Mackey:

Dessvärre minns jag att det var någon som tafsade med honom rätt nyligen, kanske ruttnade han och övergav MG.

Tafsa med bhemac får du stå för själv!
Jag anser att bhemac är otroligt kunnig. Tyvärr överskuggas hans kompetens av hans behov av att skryta om det. En psykolog skulle säkert säga att han är en narcissist, dvs en person som (bland annat) behöver extrem uppmärksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Baxlaget:

Jag anser att bhemac är otroligt kunnig. Tyvärr överskuggas hans kompetens av hans behov av att skryta om det. En psykolog skulle säkert säga att han är en narcissist, dvs en person som (bland annat) behöver extrem uppmärksamhet.

Har inte upplevt detta. Han skriver när det killgissas hejvilt, att påpeka felaktigheter är inte narcisstiskt, även om det kan uppfattas så av den som inte är van att få sina åsikter ifrågasatta.

Alla människor är olika och uttrycker sig på olika sätt, både i skrift och "live", tråkigt vore väl annars. Bhemac är en av de större anledningarna till att forumet är så bra!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...