Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Dra av plastpropeller på bogpropeller?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

För att ta av plastpropellern har jag lossat 1 st M6 insex skruv med taggig låsbricka som sitter i centrum.

Sedan såg jag ytterligare 2 insexskruvar som satt i sidan på propellern, någon har lyckats pilla in röd massa så insexnyckeln gick inte in.

Pillade med liten skruvmejsel, droppade i thinner mha tesked (tinner löser upp plastskedar...).

Till slut fick jag bort det röda (Loctite ???) och kunde få in insexnyckeln och ytterligare 2 skruv togs bort.

image.png.237f0f26c50db608477287571271fbf1.png

 

Nu trodde jag att det skulle gå att med milt våld få loss plastpropellern, vågade inte bruka för mycket våld.

 

Några stalltips att få loss propellern hel?

 

Funderar på att köpa avdragare med 3 klor, har ingen erfarenhet så hur kan jag använda en avdragare?
Skall jag skruva in M6 skruven i centrum till botten och sedan skruva ur den några varv och använda skruvskallen som mothåll till avdragaren?

 

(Tagg VP QL BP600 )

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt, det såg lite annorlunda ut. Ytterst en insex skruv som höll fast en anod. Under var det en 17 mutter som höll fast själva propellern, sen var det bara att rycka till. 
Titta på tillverkaren av bogpropellern om det finns monteringsanvisning innan du börjar med avdragare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mejlade Sleipner (VP QL är ju egentligen en Engbo produkt) och frågade om bra metod:

* avdragare

eller

* knacka

 

Svaret blev knacka försiktigt med en träbit mot plastpropellern.

Slog med en hammare lite försiktigt efter att ha sprayat igen och den kom loss.

Underbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...