Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Volvo_Penta

Rengöra gammal toastol

Rekommendera Poster

Ställer frågan till intelligensen eftersom min inte räcker till...🙂

 

Jag håller på med en äldre båt och försöker rengöra den skönaste stolen som finns, toastolen. Tji hopplöst, det är en cementliknande ljusbeige beläggning i kröken, liknar kalkbeläggning. Men kalken släpper inte med "dundermedlen" mot urinsten och inte heller med alla huskurer som en välfylld städskrubb kan prestera. Klorin, Kalkborttagningsmedel, Ättika, Jif? Nix, har provat.

 

Vad ska "lösningen" bestå av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades göra ren den gamla septiktanken med ogräsättika. (Funderade först på att försöka sälja den septiktanken).

Samma slags kalkbeläggning i den som du har i toalettstolen. Att det blev just ogräsättika berodde på att vi hade det ståendes hemma i källaren.

 

Jag byte ut min gamla toalettstol och sålde den gamla, den hade jag gjort ren med grovrengöringsmedel avsett för lastbilar och entreprenadmaskiner i högtryckstvätten, ja den stod då på garageuppfarten. Den toastolen blev skinande ren, och luktade inte illa alls. Och jag fick den såld på Blocket, i den var det bara kalkbeläggningar i sista rörbiten vid jokerventilen men den låg i koncentrerad rengöringsmedel i kanske tio minuter, det räckte. Dessvärre vet jag inte vad detta medel heter, men ogräsättika fungerar bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Ställer frågan till intelligensen eftersom min inte räcker till...🙂

 

Jag håller på med en äldre båt och försöker rengöra den skönaste stolen som finns, toastolen. Tji hopplöst, det är en cementliknande ljusbeige beläggning i kröken, liknar kalkbeläggning. Men kalken släpper inte med "dundermedlen" mot urinsten och inte heller med alla huskurer som en välfylld städskrubb kan prestera. Klorin, Kalkborttagningsmedel, Ättika, Jif? Nix, har provat.

 

Vad ska "lösningen" bestå av?

Du får varva. Först alkalie sen syra... alkalie syra osv.

Syran behöver verka längre än den fett mm. lösande allaliska. 

Du kan lägga nån textilie hushålls eller toapapper där syran ska "hänga" kvar. Håll pappret uppblött med syra på beläggningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Du får varva. Först alkalie sen syra... alkalie syra osv.

Syran behöver verka längre än den fett mm. lösande allaliska. 

Du kan lägga nån textilie hushålls eller toapapper där syran ska "hänga" kvar. Håll pappret uppblött med syra på beläggningen. 

Kiitos! Du har ju tillgång till raketforskarnas hyllor, men har Du något förslag på medel som  vi vanliga dödliga kan handla på öppen marknad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag lyckades göra ren den gamla septiktanken med ogräsättika. (Funderade först på att försöka sälja den septiktanken).

Samma slags kalkbeläggning i den som du har i toalettstolen. Att det blev just ogräsättika berodde på att vi hade det ståendes hemma i källaren.

 

Jag byte ut min gamla toalettstol och sålde den gamla, den hade jag gjort ren med grovrengöringsmedel avsett för lastbilar och entreprenadmaskiner i högtryckstvätten, ja den stod då på garageuppfarten. Den toastolen blev skinande ren, och luktade inte illa alls. Och jag fick den såld på Blocket, i den var det bara kalkbeläggningar i sista rörbiten vid jokerventilen men den låg i koncentrerad rengöringsmedel i kanske tio minuter, det räckte. Dessvärre vet jag inte vad detta medel heter, men ogräsättika fungerar bra!

Ogräsättika är provat, vanlig ättika likaså. Reslutat? Inte det minsta upplyftande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Kiitos! Du har ju tillgång till raketforskarnas hyllor, men har Du något förslag på medel som  vi vanliga dödliga kan handla på öppen marknad?

Det finns olika både sura och alkaliska medel i "vanliga" affärer som biltema m.fl.

Alkaliska medel.. du kan nog blanda kaustiksoda med vatten eller köpa något med ph 12-14

Syra medel ph 0-5 ju lägre desto surare.

Effektivt är ex salt å svavelsyra. Fosforsyra och oxalsyra är lindrigt mot ex alu å metaller.... vilket du inte behöver bry dig om när det är porslin e dyl du ska göra rent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Kiitos! Du har ju tillgång till raketforskarnas hyllor, men har Du något förslag på medel som  vi vanliga dödliga kan handla på öppen marknad?

Ps. Det kan vara så att du har en fet, tvål eller hud-beläggning om än ytterst liten.. ytterst. Då har syran ingen funktion. Därför måste du få bort detta först. Det gör du lämpligtvis med alkaliskt eler annat medel.. tex något lösningsmedel. När detta är gjort och avsköljt är det dags för syran. Stark syra hög temp=hög effekt och vicerversa. Du ser att det bildas skum. Då neutraliseras kalket/mineralet av syran

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Ogräsättika är provat, vanlig ättika likaså. Reslutat? Inte det minsta upplyftande.

När du säger att du prövat, hur länge har du låtit det verka..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog en kniv och tryckt lite lagom på ytan av belägningen. Den sprack i skärvor som bara var att ta bort. Resten gicka att tvätta bort med vanligt rengöringsmedel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

Jag tog en kniv och tryckt lite lagom på ytan av belägningen. Den sprack i skärvor som bara var att ta bort. Resten gicka att tvätta bort med vanligt rengöringsmedel.

Efter bad i ogräsättika lossade det bitar på samma sätt när jag petade med en skruvmejsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ättiksyra/ogräsättika funkar bra, men tar några dagar.

Saltsyra är effektivare, köp på vilket byggvaruhus som helst eller på Biltema.

 

Låt det ta lite tid och gör som LuminaL skriver.

Man kan skrapa med något i trä om man vill vara lite mera försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citronsyra brukar fixa sådant där. Koncentrerad blandning som får verka några dagar. Saltsyra är naturligtvis mer optimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också börjat använda citronsyra. Häll i vatten så att det täcker kröken och häll i en tesked citronsyra pulver. Lämna över natten. Fungerar det inte så gör det någon gång till innan du ger upp.

 

Annars tänker jag oxalsyra. Kaustiksoda tänker jag att man ska undvika.. 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

När du säger att du prövat, hur länge har du låtit det verka..?

Från en kväll till nästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Jag har också börjat använda citronsyra. Häll i vatten så att det täcker kröken och häll i en tesked citronsyra pulver. Lämna över natten. Fungerar det inte så gör det någon gång till innan du ger upp.

 

Annars tänker jag oxalsyra. Kaustiksoda tänker jag att man ska undvika.. 🤔

👏👏👏👏😎😎😂😂😂😂 hmmm om man vill ha så vit eller blek färg som möjligt är ju svart så långt bort från det önskade du kan komma.

Precis så är det med, i dethär fallet, syra. Motsatesen eller så långt ifrån du kan komma.. är något med så högt ph värde som möjligt... ett alkaliskt, badiskt ämne... som tex kaustik soda som nog är ett varumärke bland många ämnen som är alkaliska och innheller eller bygger på lut, vanligtvis natronlut.

Därför blur jämförelsen otrovärdig.

Det blir som att tävla i att frysa vatten.

"Har provat i den frysen i 4 timmar å det funkar inte"

"Har t.o.m. provat i mikrovågsugnen.. inte ens det funkar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Från en kväll till nästa.

OK, det är kanske lite kort. 
Syra löser kalk, svagare syror jobbar långsamt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...