Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Flaggstyrman

Stänga ute båttjuvar med grind i vattnet?

Rekommendera Poster

Jag är med i en liten båtklubb i Stockholmsområdet som förra året drabbades av flera båtstölder. Alla stölder skedde genom att tjuvarna kom sjövägen, klippte kedjorna och bogserade bort båtarna. Tyvärr är vi för få för att kunna hålla igång ett vaktschema i hamnen. Nu har idén kommit upp att stänga igen hamninloppet med en elektrisk grind. Vi har pratat med några företag som installerar skydd och grindar men ingen har någon lösning som funkar i vatten. Antagligen behöver grinden stå på ett betongfundament en bit ut i vattnet. Är det någon som känner till någon båtklubb som testat någon sådan här lösning eller har tips på något företag som ni tror skulle vara intresserade att presentera en lösning och lämna offert?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När dansken härjade som bäst i Göteborg byggdes det bommar och sänkverk.

Submersibla anordningar som kraftfullt begränsade vattendjupet eller skadade båtarna så de sjunk.

Sådana funkar inte idag.

 

Men jag har sett lösningar med väldigt låga broar som öppnas med antingen nyckeströmbrytare eller kodad fjärrkontroll. säkerligen väldigt dyra och i viss mån underhållskrävande. Den mest eleganta lösningen är en skjutbro som ligger omkring 30 cm ovanför vattenytan. Om man kompletterar den med ett staket kan man inte heller dra mindre båtar över bron.

Denna bromspedalen jag i en mindre båthamn i Holland, dessvärre fotograferade jag den inte, och den var nog i första hand inte avsedd som stöldskydd utan som just en gång och cykelbro.

 

Kameraatrapper med blinkade lysdioder har även dom viss verkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni måste vara medvetna att de flesta båtjuvarna kommer från 2a sidan Östersjön och har riktigt professionell utrustning, oftast sånt som används av Röda Arméns (heter den fortfarande så ?) ingenjörstrupper. Så skall lösningen hålla dem borta så måste det vara ordentliga (=dyra) grejer.

 

Har tyvärr samma problem, sommarstugeföreningens bryggor utan intresse för nattvakt. Själv har jag löst det med en inombordarbåt, tyvärr värdelös  vid fisket, men bra vid badturer på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Ni måste vara medvetna att de flesta båtjuvarna kommer från 2a sidan Östersjön och har riktigt professionell utrustning, oftast sånt som används av Röda Arméns (heter den fortfarande så ?) ingenjörstrupper. Så skall lösningen hålla dem borta så måste det vara ordentliga (=dyra) grejer.

 

Har tyvärr samma problem, sommarstugeföreningens bryggor utan intresse för nattvakt. Själv har jag löst det med en inombordarbåt, tyvärr värdelös  vid fisket, men bra vid badturer på sommaren.

Dessvärre är det ju såväl olagligt som opraktiskt att minera farvattnen utanför hamnen, men man kan ju sätta upp varningsskyltar med varningstext på olika språk.

 

Finns det el framdraget i hamnen? finns det belysningsstolpar? Olika sorters belysningar med rörelsedetektorer kan vara ett tips, klart kan ju vara partiskt för tjuvarna att få arbetsbelysning förstås...

Om nu dessa individer tillhört Röda Arméns ingenjörstrupper räds dom väl inte någonting...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon sorts yttäckandelarm borde ju funka kan man tycka, men då måste det ju finnas någon som uppmärksammar det också.

 

Lampor som tänds, saftblandare och sirener som ljuder stör ju en del.

Risken är att detta blir urkopplat inför nästa angrepp, så då måste man ha sabotagelarm också.

 

Ett tyst larm till några personer som bor nära är kanske bättre.

 

Kontakta ett företag som säljer larm så kan du få professionell hjälp.

 

Olika former av märkning (DNA tex.) hjälper också en del i kombination med tydlig skyltning på flera språk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns något som heter linjedeckare, som fungerar över längre avstånd. När den osynliga strålen bryts, går larmet. 

 

Men om folk inte är snabbt på plats så hjälper inte larm. Aktivering av övervakningskamera kan hjälpa till att se vad som sker ( behöver förmodligen tillstånd från länstyrelsen).

 

Även jag skulle rådfråga Securitas om hjälp med teknisk lösning.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

El finns i hamnen och vi har undersökt olika larmalternativet med stora säkerhetsbolag men problemet är att hamnen ligger avsides och när ett vaktbolag hunnit ta sig dit på ett larm är tjuvarna redan långt borta. Att de blir filmade tror vi inte har någon direkt avskräckande effekt. En skjutbro låter ju intressant men var hittar man ett företag som kan tänka sig lämna offert på en sådan? Visst det skulle kosta men föreningen kanske kan ta ett lån. 

Redigerad av Flaggstyrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter dyrt att behöva reparera bron efter varje angrepp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är fullt möjligt att en bro eller en grind inte förhindrar fortsatta stölder men tanken är att om vi gör det lite svårare och krångligare än idag så kanske tjuvarna avstår. Att undersöka möjliga lösningar och begära in offerter är det åtminstone ingen kostnad med och då får vi i alla fall ingångsvärden för om detta är något att jobba vidare med eller om idén inte håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skjutgrind med fjärrkontroll. Jag har sett galvade sådana med elmanövrering och fjärrkontroll vid sommarstugeområden där man vill hålla inkräktare borta.

 

Endast grinden kommer inte att lösa problemen. Den måste kompletteras med larm och "insatsstyrka" så att tjuvarna inte bara demonterar vital del ur grinden och åker in.

 

Problematiken med larm är att ge säkert larm och inte falsklarma. Vid för många falsklarm tröttnar insatsstyrkan på att åka dit. Två olika typer av larm med hög detektionsförmåga där båda larmen behöver utlösas för att insatsstyrkan ska åka kan nog krävas för få en långvarig tilltro till intrångsskyddet.

 

En sådan här lösning kommer att bli dyr men någonstans finns det en gräns för att betala upprepade självrisker...

 

bild.png.0dadf1f0ce340c16571f5315504badc1.png

Hittade ett exempel på  https://www.stangselbutiken.se/sv/skjutgrindar-Industrigrindar/skjutgrind-viking-strong-pi95-manuell.php 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Flaggstyrman:

El finns i hamnen och vi har undersökt olika larmalternativet med stora säkerhetsbolag men problemet är att hamnen ligger avsides och när ett vaktbolag hunnit ta sig dit på ett larm är tjuvarna redan långt borta. Att de blir filmade tror vi inte har någon direkt avskräckande effekt. En skjutbro låter ju intressant men var hittar man ett företag som kan tänka sig lämna offert på en sådan? Visst det skulle kosta men föreningen kanske kan ta ett lån. 

Om ni har båtar i hamnen borde ju någon av er båtägare kunna ta sig dit vid ett larm, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur din hamn ser ut men antar att det finns en ytter/brytbrygga. Även om ni fixar en grind så kan väl buset lägga till från andra sidan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev SkeppOhoy:

Vet inte hur din hamn ser ut men antar att det finns en ytter/brytbrygga. Även om ni fixar en grind så kan väl buset lägga till från andra sidan? 

De vill försvåra borttransporterandet av båtar vattenvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man lägga till vid ytterbryggan men inga motorer har stulits i hamnen, alla stölder har skett genom att båtar bogserats bort, sedan har båtarna slaktats på annan plats och återfunnits utan motorer. Stänger vi igen inloppet till hamnen kan inga båtar bogseras bort (såvida det inte går att forcera den grind eller bro vi tänker oss men vi vill i alla fall undersöka denna idé). Att ta sig dit på larm? Ja det här är en hamn till ett sommarstugeområde så de flesta bor 5 mil därifrån, någon kanske tre mil, så det är åtminstone svårt att snabbt få flera personer på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att man inte får ha sin båt i fred numera utan ständig bevakning. I USA verkar det vara vanligt med ramper och båtägarna har sin båt på trailer som ställs upp vid bostaden när den inte används. Kanske inte en lösning som passar alla. En bekant i södra Sverige blev dock av med både båt och trailer när den stod uppställd på tomten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En liten historia som kanske kan fungera. Vid ett tillfälle så hade vi extra bevakning av Egyptens residens. De hade grindar som öppnades med hydraldrift. Vid ett tillfälle när Säpo lämnat vip, så sa jag åt dem att tänka på grindarna, som fortfarande stod öppna. Lagom när de närmar sig grindarna så börjar de gå igen. I ett desperat försök accelererar bilen, men för sent. Halvägs igenom grindhålet så pressar grindarna ihop plåten på Säpobilen så gnistorna sprutar.

 

Om man skyddar hydraldriften så blir grinden omöjlig att få upp.

 

Sätter man linjedeckare utanför grinden så får man dessutom en tidigt förvarning om vad som är på gång.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-20 vid 23:12 skrev Mackey:

Om ni har båtar i hamnen borde ju någon av er båtägare kunna ta sig dit vid ett larm, eller?

Hamnen ligger avsides, de flesta båtägare bor fem mil därifrån eller ännu längre, så om vi åker på ett larm är tjuvarna nog borta sedan länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommaren 2013 stod jag i valet att köpa en lättare begagnad båt. Denna modell var med utombordare. Bor i Stockholm och har båten i detta område. 
modellen hade sålts med 4 takts verado samt 2 takts Optimax (med insprutning)

Valde modellen med 2 takt, till viss del för att jag ansåg den vara mindre stöldbegärliga (sett till statistik som fanns då) min motor har nu ännu tills idag, fått varit i fred. 
 

där båten ligger nu på sommaren, så har vi en populär ”skärgårdskrog” på en lite ö brevid. Alla som skall dit passerar båtarna. Det verkar göra susen, då det sällan/aldrig skett stölder när båtarna ligger i vattnet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Niklas-L:

Sommaren 2013 stod jag i valet att köpa en lättare begagnad båt. Denna modell var med utombordare. Bor i Stockholm och har båten i detta område. 
modellen hade sålts med 4 takts verado samt 2 takts Optimax (med insprutning)

Valde modellen med 2 takt, till viss del för att jag ansåg den vara mindre stöldbegärliga (sett till statistik som fanns då) min motor har nu ännu tills idag, fått varit i fred. 
 

där båten ligger nu på sommaren, så har vi en populär ”skärgårdskrog” på en lite ö brevid. Alla som skall dit passerar båtarna. Det verkar göra susen, då det sällan/aldrig skett stölder när båtarna ligger i vattnet.  

Så...  tipset är att de inte skall skaffa en grind, utan anlägga en populär skärgårdskrog bredvid hamnen istället..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Flaggstyrman:

Hamnen ligger avsides, de flesta båtägare bor fem mil därifrån eller ännu längre, så om vi åker på ett larm är tjuvarna nog borta sedan länge.

Det försämrar ju läget.

Finns det ingen människa som bor i närheten som kan tänka sig att hjälpa till? Det behöver ju inte vara någon av de som har båt i hamnen. Om ni i inte anlägger en grind blir det mycket pengar över för att ersätta en närboende för dennes tjänster.

 

Kanske någon av er med båt i hamnen bor närmare?

 

Ledsen om jag tjatar, men jag är övertygad om att mänsklig närvaro är effektivare än fysiska hinder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-21 vid 11:54 skrev Flaggstyrman:

Visst kan man lägga till vid ytterbryggan men inga motorer har stulits i hamnen, alla stölder har skett genom att båtar bogserats bort, sedan har båtarna slaktats på annan plats och återfunnits utan motorer. Stänger vi igen inloppet till hamnen kan inga båtar bogseras bort (såvida det inte går att forcera den grind eller bro vi tänker oss men vi vill i alla fall undersöka denna idé). Att ta sig dit på larm? Ja det här är en hamn till ett sommarstugeområde så de flesta bor 5 mil därifrån, någon kanske tre mil, så det är åtminstone svårt att snabbt få flera personer på plats.

Om nu ingen bor/finns i närheten av hamnen kommer tjuvarnas nya strategi bli att ta bort motorerna på plats. Grindarna och söndersågade båtar är det enda som sedan finns kvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Det försämrar ju läget.

Finns det ingen människa som bor i närheten som kan tänka sig att hjälpa till? Det behöver ju inte vara någon av de som har båt i hamnen. Om ni i inte anlägger en grind blir det mycket pengar över för att ersätta en närboende för dennes tjänster.

 

Kanske någon av er med båt i hamnen bor närmare?

 

Ledsen om jag tjatar, men jag är övertygad om att mänsklig närvaro är effektivare än fysiska hinder.

Prescis!

Det finns ju olika typer av grannsamverkan som polisen kan hjälpa till med, denna samverkan kan anpassas till sådana här småbåtshamnar.

Om det finns någon granne eller båtägare med större hund, såsom tysk schäferhund, rottweiler eller liknande (chihuahua funkar inte lika bra) så sponsra denne hundägare med reflexväst både till hundföraren och hunden och be dem ta kvälls och tidiga morgonpromenader i hamnen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det blir svårt rent juridiskt att spärra av ett vattenområde, hur litet det nu än må vara. 
 

Hur tänker ni med access för sjöräddningsenheter vid exempelvis en båtbrand eller ett oljeutsläpp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...