Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tirill

Fungerar saltvatten till Högtryckstvätt??

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter den synnerligen regniga vintern här på Västkusten så är bryggans tryckimpregnerade brädor fulla av gröna alger, som blir såphala vid regn etc. Funderar på att högtryckstvätta bryggan men problemet är att det är mer än 100 meter till Ström o Vatten.  Strömmen kan jag fixa mha ett generatoraggregat, men vattnet....?

Kan man köra en högtryckstvätt på saltvatten? Förutsatt att man mater den med rätt tryck etc  Dessutom sköljer ut den noga efteråt med färskvatten.

Kan egentligen inte se vilka delar som skulle fara mer illa av det än vanligt färskvatten, de delar som kommer i kontakt med vattnet måste ju vara av nåt rostfritt material ändå gissar jag.

Det handlat ju då om saltvatten i Skagerrak med 2-3% salthalt och inte det som man kallar "saltsjön" i Östersjön.

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du kör saltvatten under nån arbetsdag och sen omedelbart avslutar med sötvatten på minst sådär fem liter så är det säkeligen inga problem.

Jag har kört ostkustvatten i en Kärcher i flera år, men utan att efterspola med sötvatten. Den dog till slut men det är oklart om det berodde på detta. 
Sköljer du direkt efteråt så kan inte mycket hinna hända....

 

Vad gäller Kärcher så är det NoNo för mig nu. Munstycket i det vanligaste medlevererade handtaget är av plast. Det slits fort ut. Förr kunde man köpa ett nytt litet munstycke av mässing för några hundra. Numera måste man köpa en komplett spollans för bortåt tusenlappen (identiskt med det medlevererade men med mässingsmunstycke) .  Typiskt fall av uppskörtning av kunderna.
Vem tror de att de lurar? Sådana företag som Kärcher förtjänar totalbojkott.
För nästan samma pris kan man köpa en komplett tvätt på t.ex. Jula....

 

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genrellt skall man inte spruta med högtryck på trä. Man tycker in skiten i trät och luckrar upp fibrerna. Såpa, saltvatten och en borste så får du bästa resultat - även bra motion :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tunna med sötvatten och en säckkärra. Lite avbrott för påfyllning av tunnan då och då, men det bör funka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

En tunna med sötvatten och en säckkärra. Lite avbrott för påfyllning av tunnan då och då, men det bör funka.

 

Fast för att högtrycken ska fungera krävs väl i allmänhet ett tryck i inkommande vatten?

Vet att jag hade ett i mitt tycke konstigt fel på högtryckstvätten på landet. Den liksom slog av då och då. Testade grannens maskin och den uppförde sig exakt likadant hos mig men gick perfekt hos honom. Det visade sig senare att det var pga dåligt tryck i inkommande vatten (som kommer från en sommarvattensanläggning vilket grannen inte har).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Fast för att högtrycken ska fungera krävs väl i allmänhet ett tryck i inkommande vatten?

 

Ja, det beror på modell. Vissa har tillräcklig pump, andra kräver tryck i vattnet. Man kan ju, om möjligt, placera tunnan nån meter upp för att få lite tryck på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ombordbruk köpte jag för ett antal år sedan Julas minsta billigaste högtryckstvätt (ville ha en med lågt tryck för att inte spruta sönder tätningar och billig för jag visste inte hur långlivad den skulle bli). Vid ombordanvändning fyller jag en sugslang med vatten så det inte finns luftbubblor kvar i den. Sedan läggs slangen i vattnet och med pumpen stående uppe på däck så klarar den att själv suga upp vatten ur havet (är väl drygt en meters sughöjd). Före sjösättning skickar jag en rätt klen dränkbar pump i havet, kopplar på ett par trädgårdsslangar och drar upp på däck. Det är knappt dränkpumpen orkar få upp vattnet till båten men med dränkpumpens lilla tryck och högtryckets sug så fungerar det oklanderligt att spola av o tvätta båten före polering o vaxning.

 

Efter användningen i Östersjöns låga salthalt så spolar jag alltid igenom pumparna med färskvatten när jag kommer hem. Har använd grejorna på det viset i över 10 år och de fungerar fortfarande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...