Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pamaguso

Elektrisk och manuell länspump på samma slang?

Rekommendera Poster

Håller på och ska montera elektrisk länspump (Whale Supersub) i kölsvinet. Där finns sedan tidigare slangen till den manuella länspumpen av typ Amazon Thrudeck.

1) Är det möjligt att koppla in sig på den befintliga slangen eller kommer den manuella pumpen (som sitter i sittbrunnen) göra så att det inte fungerar?

2) Om det inte är möjligt, hur brukar man göra? Blir det en ny skrovgenomföring till den nya pumpen?

3) Brukar man limma fast fästplattan till pumpen i kölsvinet? Vad för typ av lim i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sätt en T-koppling mellan handpumpen och skrovgenomföringen.

Eventuellt en kran mellan handpumpen och T-kopplingen att stänga

när elpumpen skall brukas. Elpumpen kan limmas eller skruvas men med tätmassa i skruvhålen.

Alltså elpumpen förbinds med egen slang till T-kopplingen.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker inte jag att det är så lyckat att använda samma sugslang till två pumpar.

När jag monterade ny elektrisk länspump anslöt jag den till befintlig genomföring för den manuella länspumpen. Johnson pump har en fiffig y-koppling 38x38x25mm för just detta. https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tillbehor-lanspumpar/y-anslutning-38x38x25.html

Jag kompletterade även med en backventil på slangen från den elektriska pumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amazon thrudeck är en membranpump, den andra är en impellerpump.

Förutsatt att sugslangens dimension är densamma för båda pumparna och att backventiler/erna i den förstnämnda fungerar kan du koppla impellerpumpen i serie på samma slang. Jag har nu och har även haft liknande lösningar i olika båtar, nu rör det sig om tömningspumpar till septiktanken, men i förra båten även till länspumpar.

 

Att ta T-kopplingar kan ju fungera, men trots backventiler finns ändå risken att man liksom bara pumpar runt vattnet i båten utan att få ut det på utsidan.

 

Lämpligtvis sätter du fast fästplattan med någon halvbra marintätningsmassa så att du vid behov kan ta bort den om det skulle behövas.

 

Jag planerar att montera en extra elektrisk länspump på en bit rostfri plåt så att den kan skjutas in under motorn, ha en lös slang som stoppas ned i självlänsen samt en elkontakt eller krokodilklämmor att anslutas till ett batteri.

 

Bäst är ju att varje pump har var sin skrovgenomföring, men man vill ju sällan borra hål i bordläggningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för tipsen!

 

Ja, slangen från kölsvinet upp till den manuella pumpen i sittbrunnen måste ju vara sugslang förstås. 
Däremot kommer den elektriska pumpen sitta på plats i kölsvinet och inte ha någon sugslang utan bara en "tryckslang" (heter det så?).

 

Jag får satsa på att dra en ny slang från den elektriska pumpen och sedan sätta en Y-koppling enligt PeltO:s förslag. Den hamnar då mellan den manuella pumpen och skrovgenomföringen, alltså på "trycksidan" på båda pumparna.

Frågan är då om backventil är nödvändig, eller i alla fall att rekommendera? Och ska det i så fall vara mot båda pumparna?

 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev pamaguso:

Stort tack för tipsen!

 

Ja, slangen från kölsvinet upp till den manuella pumpen i sittbrunnen måste ju vara sugslang förstås. 
Däremot kommer den elektriska pumpen sitta på plats i kölsvinet och inte ha någon sugslang utan bara en "tryckslang" (heter det så?).

 

Jag får satsa på att dra en ny slang från den elektriska pumpen och sedan sätta en Y-koppling enligt PeltO:s förslag. Den hamnar då mellan den manuella pumpen och skrovgenomföringen, alltså på "trycksidan" på båda pumparna.

Frågan är då om backventil är nödvändig, eller i alla fall att rekommendera? Och ska det i så fall vara mot båda pumparna?

 
 

Pumpar har en trycksida och en sugsida.

En sugslang är utförd på det viset att den inte skrynklar ihop sig vid undertryck. En tryckslang har ju i princip samma egenskaper, den skall inte svälla när man lägger på ett tryck. Men övertrycket från länspumpar är sällan så kraftigt att en vanlig armerad PVC-slang som är vanlig ombord i fritidsbåtar inte skulle duga. Men visst du kan koppla din impellerpump på sugsidan av membranpumpen, på dess sugslang.

Då får man tillse att membranpumpens pumphandtag inte är spärrat eller går emot någonting eftersom membranet kommer att bukta utåt när den elektriska pumpen jobbar.

 

Men du tänker annars rätt, om du kopplad förgreningsröret på membranpumpens trycksida som @PeltOföreslagit!

Det blir ju mer slangdragning, men det kan ju vara bra med parallella utfartsvägar då det lätt kan fastna skräp i framförallt pumparna, dess backventiler men även i slangarna.

 

Små bitar av avisolerad kabelisolerning har jag slarvat med och låtit falla ned i kölsvinet, men sådana små bitar fastnar lätt i pumparna eller i dess backventiler med utebliven pumpverkan som följd, somliga straffar Gud genast....

Jag har experimenterat med en bit myggnät som lagts runt sugslangen och satt fast med buntband, det fungerar bra. 

Nu förra året blev det en sil av mässing med backventil från Julas VVS-avdelning, men den är litet för lång, börjar suga luft när det är några liter kvar i kölsvinet, annars funkar den bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två elektriska pumpar, en manuellt startad och en med flottör samt en nivåvarnare vid sidan om.

Båda pumparna går till var sin backventil som sedan går till en Y-skarv och sedan vidare med en lite grövre slang genom skrovet.

I normalfallet så räcker en pump räknar jag med, två är bara för utifall att.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Gundj:

I normalfallet så räcker en pump räknar jag med, två är bara för utifall att.

Hmmmm. Vad är normalfallet för dig? Bara lite läck?

(Kunde inte låta bli - sorry!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riskanalysen i min båt är att genomföring för kylvatten går sönder.

Då räknar jag med att med det som finns ombord för att klara en sådan skada så hinner inte båten sjunka.

Sedan är det bara frågan om hur lång tid det tar att länsa ur vattnet, därav två pumpar, hyfsat med batteri och ett elsystem som klarar vatten i den nivån.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...