Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olausson92

Vilken modell på båt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska renovera min kära båt jag köpte förra året. Enligt säljaren hette modellen Holiday Camping. Jag har letat ihjäl mig efter en bild på originalet för att kunna bygga om den rätt. 

 

Den är snarlik Lillskär, Electrolux Lux Camping utseendemässigt. Fick tips på FB att den kan vara byggd i Alvarsberg, Oskarström på 80-talet och heter Holiday 17 eller 19. Jag hittar dock inget om det heller. 

 

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Screenshot_20200318-174607_Gallery.jpg

Screenshot_20200318-174626_Gallery.jpg

Screenshot_20200318-174659_Gallery.jpg

Screenshot_20200318-174729_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, i det glada 60-talets inledning, när plast som båtmaterial var nytt så gjordes många kopior på äldre träbåtar.
[Man gjorde plastkopior genom att först skapa en form för tillverkning av många kopior, själva formens tillverkning gick till så att den plastades utanpå "originalbåtens" skrov. Träbåten blev f.ö. inte alls skadad av det förfarandet. Kan nog också vara värt att nämna att `original-båten` i dessa sammanhang kort o gott kallas "plugg".]

    Sedan blev väl skrovgjutnings-formarna nån sorts handelsvara bland plastbåtstillverkare.
(Förmodligen fanns nåt system med `copy-right´ som förhindrade kopiering hej vilt? I alla fall så kan man finna många plastbåtsskrov som tycks ha samma ursprung. Populära båtmodellers formar köptes o såldes, tillverkarnamn ändrades etc.)


I just ditt fall så nämner du ordet "camping" vilket får mig att tänka "Ryds Camping".
Sedan fick jag en idé, varför inte räkna antalet bordläggnings-plankor enligt bilden nedan?
(Borde göra ursprungs-spårning lite lättare, stämmer antalet plankor inte så är pluggen förmodligen inte samma. Lite typ fingeravtryck??)


För att äntligen komma till sak, har två tips...
1. Googla gärna på hembygdsföreningar, mejla förfrågan, kan ju vara så turligt att någon äldre person faktiskt jobbat på båtvarvet ifråga och kan svara?
2. Denna din förfrågan ser misstänkt lik ut som en tidigare i forumet (Tjorven 27).
Skulle i ditt läge PM:at, kanske kan ni båda `slå ihop era kunskapspåsar´ och hitta vidare vad gäller ursprunget??

Bara en fundering. Kan vara helt fel ute, men men? :)

plastbåtsformar.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade på Electrolux camping plast och de hette tydligen Holiday och de senare gjordes i plast. Rutorna är ju rätt speciella och verkar identiska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev chemaskbg:

Fick du reda på något mera om båten? 

 

Har köpt en exakt likadan. 

Vad sa din säljare om båten då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köpte just en likadan och tror jag har originalinredningen. Kommer dock att måla bänkarna vita pga av det fuktskadade träet. Bordet används som lucka akterut under motorbrunnen när det inte används. Under babords stol plats för ett spritkök. I övrigt stuvutrymme i bänkarna. Batteri i styrbords och lös tank i babords bänk.

Byggd av AB S. Johanssons båtbyggeri i Oskarshamn troligen med en Lux Campingbåt, eller liknande, av trä, som plugg.

Gillar att den är som en Ryds Camping men utan hardtop-taket så att man får en stor sittbrunn. Rolig att köra också med det rundade skrovet. Planar upp lätt och vänder på en femöring.

 

Fick med en liten skylt med följande text:

AB S. Johanssons båtbyggeri Oskarshamn

Lux Camping Holiday

Typ: HD 17 Nr. 7118

Gissar då att den är byggd 1971 med nr 18.

image.png.26666e2c9f6e0d95459c720d0a7edd9d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev s_y-Gerda:

Hej

Köpte just en likadan och tror jag har originalinredningen. Kommer dock att måla bänkarna vita pga av det fuktskadade träet. Bordet används som lucka akterut under motorbrunnen när det inte används. Under babords stol plats för ett spritkök. I övrigt stuvutrymme i bänkarna. Batteri i styrbords och lös tank i babords bänk.

Byggd av AB S. Johanssons båtbyggeri i Oskarshamn troligen med en Lux Campingbåt, eller liknande, av trä, som plugg.

Gillar att den är som en Ryds Camping men utan hardtop-taket så att man får en stor sittbrunn. Rolig att köra också med det rundade skrovet. Planar upp lätt och vänder på en femöring.

 

Fick med en liten skylt med följande text:

AB S. Johanssons båtbyggeri Oskarshamn

Lux Camping Holiday

Typ: HD 17 Nr. 7118

Gissar då att den är byggd 1971 med nr 18.

image.png.26666e2c9f6e0d95459c720d0a7edd9d.png

Coolt att du fick skylten med. 

 

Jag trodde min inredning va hemmasnickrad så jag byggde om den lite. Sydde nya dynor o grejade. Synd på orginal men nu är det försent. Hehe. Skickar upp ett par bilder snart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...