Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Varför går min kompressor sönder på samma sätt hela tiden?

Rekommendera Poster

Min Herkules tvåcylindriga verkstadskompressor har nu lagt av två gånger, samma fel.

Motorn är väl egentligen någon slags två- eller trefasmotor med en kondensator kopplad mellan faserna, den kodningen går sönder, senast idag lade den av.

Då låter kompressorn som det var ett lagernas eller att kolvringarna låg lösa i cylindrarna...

 

Bauhaus där jag Köpte den för många år sedan har inga reservdelar, men det har Clas Olsson...

 

Någon som känner igen det felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kondensator kan ge upp vid ofta upprepande till och frånslag.

Om det är den du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Jorgen01:

En kondensator kan ge upp vid ofta upprepande till och frånslag.

Om det är den du menar?

Ja kanske det, det är ju så kompressorn jobbar, den fyller tanken och stannar sedan tills trycket i tanken sjunker... det borde den ju vara konstruerad för att klara av, kan man ju tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går kondingen sönder?

Ändras kapacitansen eller smälter den sönder?

 

Jag vill nog påstå att det beror på kondingens kvalité.

 

Försök få tag på en motorkondensator med rätt kapacitans.

(Jag vet att det saluförs motorkondensatorer men vet inte vad som skiljer dessa från "en vanlig" kondensator)

 

Någon elektronikunnig här på forumet kan kanske förklara detta.

 

Lycka till

 

/Mathias

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja kanske det, det är ju så kompressorn jobbar, den fyller tanken och stannar sedan tills trycket i tanken sjunker... det borde den ju vara konstruerad för att klara av, kan man ju tycka.

Har en dränkbar djupvattenpump som uppvisar samma fenomen med havererande kondensator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är, om jag förstår rätt, en tvåfas motor?

Kondensatorn är ju där för att skapa en fasförskjutning så att motorn fås igång. Misstänker att du ersatt kondensatorn med en som inte fyller speksen eller att den "nya"  var en gammal uttorkad en som du hittat i allt i allo lådan... 

Redigerad av LonelyBird
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min pump är 220 och där vad jag förstår så hjälper kondensatorn till vid startögonblicket.

Istället för att det skulle varit en tre-fas motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Jorgen01:

Min pump är 220 och där vad jag förstår så hjälper kondensatorn till vid startögonblicket.

Istället för att det skulle varit en tre-fas motor.

Förlåt, menade en två-fas motor. Kondensatorn skapar den andra fasen. Kondensatorn hjälper vid starten och skapar därefter den andra fasen. Kondensatorn skall tåla minimi 470 VAC. Observera att det skall vara en AC-kondensator. Därutöver skall kapacitansen vara den rätta (normalt ca 10 mF/700 watt). Kan variera beroende på hur lindningarna genomförts.

Kondensatorn är nog den komponenten som vanligast pajar. Kolla att du ersatt den med rätta mF och att kondensatorn tål 470 VAC med god marginal...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev LonelyBird:

Det är, om jag förstår rätt, en tvåfas motor?

Kondensatorn är ju där för att skapa en fasförskjutning så att motorn fås igång. Misstänker att du ersatt kondensatorn med en som inte fyller speksen eller att den "nya"  var en gammal uttorkad en som du hittat i allt i allo lådan... 

 

2 minuter sedan skrev LonelyBird:

Förlåt, menade en två-fas motor. Kondensatorn skapar den andra fasen. Kondensatorn hjälper vid starten och skapar därefter den andra fasen. Kondensatorn skall tåla minimi 470 VAC. Observera att det skall vara en AC-kondensator. Därutöver skall kapacitansen vara den rätta (normalt ca 10 mF/700 watt). Kan variera beroende på hur lindningarna genomförts.

Kondensatorn är nog den komponenten som vanligast pajar. Kolla att du ersatt den med rätta mF och att kondensatorn tål 470 VAC med god marginal...

Nej, jag sparar på många saker, men denna kondingen  var inköpt som reservdel.

Ja det är en tvåfasmotor med fasförskjutning, när kondingen var dålig kom faserna i otakt och det lät som mekaniskt haveri, sedan när kondingen är helt kass kan man snurra igång motorn för hand och den går tills tryckströmbrytaren stänger av den, sedan samma sak igen. 
Jag köpte en exakt likadan kondingen som den gamla, samma märkningar, vill minnas att det var tre anslutningar.

 

Men jag kanske kan bygga en sådan kondensatorbrygga själv, men för trött i kväll för att skruva isär en massa saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Strosselhuset:

Hur går kondingen sönder?

Ändras kapacitansen eller smälter den sönder?

 

Jag vill nog påstå att det beror på kondingens kvalité.

 

Försök få tag på en motorkondensator med rätt kapacitans.

(Jag vet att det saluförs motorkondensatorer men vet inte vad som skiljer dessa från "en vanlig" kondensator)

 

Någon elektronikunnig här på forumet kan kanske förklara detta.

 

Lycka till

 

/Mathias

 

 

Jag har inte kollat den nyligen havererade, men den gamla hade smält.

Borde ju vara en standardkomponent, kollade på Classes sida finner inga sådana idag, men tar emot tips på var jag kan finna dessa motorkondensatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har inte kollat den nyligen havererade, men den gamla hade smält.

Borde ju vara en standardkomponent, kollade på Classes sida finner inga sådana idag, men tar emot tips på var jag kan finna dessa motorkondensatorer.

Ahlsell har men till helt fel pris tycker jag.

Elektroskandia kan beställa hem, finns inte på deras centrallager har jag för mig.

Elfa (Distrelec) har på lager.

 

Den lokala elektromekaniska verkstad som lindar motorer har också.

 

Den konding som smällt beror troligtvis på felaktig spänning som kodningen tålde (för låg spänning) eller på låg kvalité.

 

/Mathias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med Duabhuset i Mönsterås, där köpte jag min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar ventilen som släpper ut trycket ur cylindrarna när tryckströmbrytaren stänger av kompressorn? Om den inte gör det får motorn starta mot trycket i cylindrarna, och blir överbelastad.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Rollen:

Fungerar ventilen som släpper ut trycket ur cylindrarna när tryckströmbrytaren stänger av kompressorn? Om den inte gör det får motorn starta mot trycket i cylindrarna, och blir överbelastad.

Bra @Rollen Mycket klok misstanke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Rollen:

Fungerar ventilen som släpper ut trycket ur cylindrarna när tryckströmbrytaren stänger av kompressorn? Om den inte gör det får motorn starta mot trycket i cylindrarna, och blir överbelastad.

 

15 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Bra @Rollen Mycket klok misstanke.

 

Ja det gör den, men jag skall dubbelkolla. Tack för tipset.

(´Det säger "klick---pyyys" när kompressorn stängs av)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-18 vid 18:33 skrev Georg_Ohm:

Jag har inte kollat den nyligen havererade, men den gamla hade smält.

Borde ju vara en standardkomponent, kollade på Classes sida finner inga sådana idag, men tar emot tips på var jag kan finna dessa motorkondensatorer.

https://www.hitta.se/sök?vad=lindarverkstad,+göteborg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ja det gör den, men jag skall dubbelkolla. Tack för tipset.

(´Det säger "klick---pyyys" när kompressorn stängs av)

Om det pyser när kompressorn stängs av så fungerar ventilen troligen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dom tipsen! 
Jag funderade på att köpa en ny snarlik, och använda tanken på den gamla och koppla den i serie med den nya för att få mer volym, kollade på Jula för några timmar sedan men hejdade mig.

Får höra med lindarverkstaden.

54 minuter sedan skrev Lintott:

 

20 minuter sedan skrev Rollen:

Om det pyser när kompressorn stängs av så fungerar ventilen troligen!

 

20 minuter sedan skrev Rollen:

Om det pyser när kompressorn stängs av så fungerar ventilen troligen!

Javisst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte att snurra igång kompressorn, motoraxeln är stum, sitter fast, kylfläkten däremot sitter lös på axeln.

Tröttnade, såg att Jula hade extrapriser på kompressorer, sista dagen i söndags, så jag köpte en likadan fast annat fabrikat.

Bär mig egentligen emot då jag har för ovana att iallafall försöka laga saker och ting.

Det blev ju en sprillans ny generator också... (även den hade skurit).

 

Kommer att strippa kompressorn, har för avsikt att behålla trycktanken och koppla den i serie med den nya kompressorns tank. Får se hur det går, om jag finner rätt kopplingar och rörbitar hemma i ha att bra lådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför serie- och inte parallellkoppling? 

 

Borde kunna få större luftflöde med parallellkoppling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Faderullan:

Men det blir dubbelt högre tryck om man seriekopplar 😉

Man kan väl inte tillämpa de elektriska lagarna inom pneumatiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Faderullan:

Men det blir dubbelt högre tryck om man seriekopplar 😉

Ironi eller menar du det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Ironi eller menar du det?

Tja jag bifogade ingen smily.

Vet inte hur det är, kan inte lista ut det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att endast luftvolymen ökar, kompressorn startar inte lika ofta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tja jag bifogade ingen smily.

Vet inte hur det är, kan inte lista ut det.

Faderullan skojar med dig.

 

Du får inte högre tryck med två seriekopplade tankar.

Du får större luftvolym och alltså färre start och stopp men längre gångtid när kompressorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det blir parallellt.

Serie eller parallell spelar i praktiken ingen roll på så här små kompressorer skulle jag påstå trots att jag inte studerat ämnet på högskola.😉

 

Det som begränsar din kapacitet är ditt kompressorblock.

 

Koppla tankarna på enklast sätt och det brukar vara seriekoppling, är min erfarenhet.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Serie eller parallell spelar i praktiken ingen roll på så här små kompressorer skulle jag påstå trots att jag inte studerat ämnet på högskola.😉

 

Det som begränsar din kapacitet är ditt kompressorblock.

 

Koppla tankarna på enklast sätt och det brukar vara seriekoppling, är min erfarenhet.

 

/Mathias

Ja jag misstänkte det.

Nya kompressorn har två utgångar, tror inte det är några backventiler annat än ventilen i snabbkopplingen, så kan skulle kunna sätta en hane i gamla tanken och en slang från det ena uttaget i nya tanken. 
 

Såg nu att det.var oljeblandat vatten i den gamla tanken, har ju inte direkt underhållit den kompressorn, bara kollat oljan och kört den, har nog aldrig täppt ut kondensvattnet. Den nya har dränering i botten, det har inte den gamla.

 

Det blir dyrt att köpa billiga verktyg och sådant, iofs köpte jag en snarlik billigt Meec från Jula, men den ser litet gedignare ut. Det är ju också priset i relation till användandet... byta hjul två gånger om året, pumpa cyklar samt en del annat, slipmaskin, häftpistoler, har även en polermaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...