Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Svallet

Plasta köl

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Jag har några mindre sprickor i kölen på en ryds 485. Min teori är att det är frostsprängning innifrån.

Båten har nu legat torrt i garage sedan september och jag tänkte nu börja slipa och laga.

Tänkte använda mig av Biltemas saker och tänke kolla med er så att jag tänker rätt.

Båten ligger på trailer och jag tänkte laga den när den ligger på trailer.

 

1. Slipa en rejälbit utanför området med spricka

2. Tvätta med Aceton

3. Stryka på polyester med härdare och lägga på glasfibermatta, börja med mindre bitar och bygga mig ut (använd aluminiumroller)

4. Slipa 

5. Mer Polyester och glasfibermatta om det behövs

6. Slipa

7. Epoxiprimer med härdare i ett par lager

8. Gelcoat

9. Topcoat

 

Tänker jag rätt eller missar jag något eller blir något steg "kaka på kaka"

 

Mvh S

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Svallet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att din båt har en innermodul och det står vatten mellan skroven? I så fall räcker det nog inte att lufttorka i ett garage för att få ut vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jorgen01

 

Tack för svar, blev lite osäker på dit svar. 
Menar du att jag skall välja alternativ 8 och skippa 7 och 9?

 

Jag googlade själv runt lite och fick uppfattningen det var alternativ 8 gelcoaten jag kunde skippa eftersom den inte torkar tydligen använda mer när man gjuter. 
 

Du kanske glömde ett ”bort” framför 8:an

 

mvh S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det är inte så att din båt har en innermodul och det står vatten mellan skroven? I så fall räcker det nog inte att lufttorka i ett garage för att få ut vattnet. 

Hej Peter. 
 

Jo det är dubbelskrov och förra ägaren hade borrat hål i golvet så vattnet kunde rinna ner i skrovet och nu ser man en tydlig spricka i kölen  Det droppar vatten från sprickan när den står på trailer.  Så tyvärr räcker det inte med att tömma vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tänkte åttan, men det funkar ju med nian.

Skillnaden är paraffinen.

Sjuan kan du skippa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är inte så att din båt har en innermodul och det står vatten mellan skroven? I så fall räcker det nog inte att lufttorka i ett garage för att få ut vattnet. 

 

2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Nej jag tänkte åttan, men det funkar ju med nian.

Skillnaden är paraffinen.

Sjuan kan du skippa.

Aha ok, det var 7:an epoxiprimern som jag trodde var viktigast för att skydda polyestern mot fukt. 

Redigerad av Svallet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Svallet:

- - -

5. Mer Polyester och glasfibermatta om det behövs

6. Slipa

7. Epoxiprimer med härdare i ett par lager

8. Gelcoat

9. Topcoat

 

Tänker jag rätt eller missar jag något eller blir något steg "kaka på kaka"

 

Mvh S

Det går att lägga epoxy över polyester.

 

Det går inte att lägga polyester över epoxy (eller för att vara korrekt, polyestern har dålig vidhäftning mot epoxy).

 

Gelcoat och topcoat är polyesterprodukter.

 

Dessutom härdar inte gelcoat om den inte ligger mot en form. Topcoat är gelcoat med inblandad paraffin som efter påläggningen lägger sig på ytan av topcoaten. Paraffinet "fungerar som en form" och därför härdar det under paraffinet. Om du stryker på gelcoat så kommer den att bli klibbig på ytan, stryker du topcoat över så kommer topcoaten att binda samman med gelcoaten och du får en hård yta. (Jörgen01´s råd att avsluta med gelcoat är direkt felaktigt! Om du följer det rådet så kommer du att få en klibbig yta.)

 

Epoxy är som du insett tätare än polyester/gelcoat/topcoat. Om du vill ha maximal täthet så måla epoxyn som slutlager. De flesta båtar som byggts i form har gelcoat som slutlager. Under en period med glasfibermatta med någon sorts pulver i mattan (båtar byggda på 70-talet) så uppstod det ibland osmos under gelcoaten. Med dagens glasfibermatta och tätare gelcoat så är detta problem ovanligt (för att inte säga obefintligt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick mig tillsänt av en nordisk fabrikör vad de kallade gelcoat att lägga överst

vid en plastreparation. Skulle endast röra i medföljd härdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag fick mig tillsänt av en nordisk båtfabrikör vad de kallade gelcoat att lägga överst

vid en plastreparation. Skulle endast röra i medföljd härdare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Lintott:

Det går att lägga epoxy över polyester.

 

Det går inte att lägga polyester över epoxy (eller för att vara korrekt, polyestern har dålig vidhäftning mot epoxy).

 

Gelcoat och topcoat är polyesterprodukter.

 

Dessutom härdar inte gelcoat om den inte ligger mot en form. Topcoat är gelcoat med inblandad paraffin som efter påläggningen lägger sig på ytan av topcoaten. Paraffinet "fungerar som en form" och därför härdar det under paraffinet. Om du stryker på gelcoat så kommer den att bli klibbig på ytan, stryker du topcoat över så kommer topcoaten att binda samman med gelcoaten och du får en hård yta. (Jörgen01´s råd att avsluta med gelcoat är direkt felaktigt! Om du följer det rådet så kommer du att få en klibbig yta.)

 

Epoxy är som du insett tätare än polyester/gelcoat/topcoat. Om du vill ha maximal täthet så måla epoxyn som slutlager. De flesta båtar som byggts i form har gelcoat som slutlager. Under en period med glasfibermatta med någon sorts pulver i mattan (båtar byggda på 70-talet) så uppstod det ibland osmos under gelcoaten. Med dagens glasfibermatta och tätare gelcoat så är detta problem ovanligt (för att inte säga obefintligt).

Tack för svar.

När du skriver epoxyn som slutlager menar du att jag inte behöver lägga någon färg ovanpå?

Jag var helt inne på 1)  polyester och sen 2) epoxyprimer och därefter någon färg/topcoat

Nu när jag läst på lite mer så verkar det vara lång härdtid på polysester 5-15veckor?! 

Att lägga Epoxyprimer på polyster som inte är genomhärdat blir inte bra pga att epoxyn är för tät men att lägga topcoat på polystern funkar eftersom det andas lite me nblir det tillräckligt starkt?

 

Lagningen är på kölen så det skall hålla får att kasa båten upp och ner på en trailer.

Båten är bara i sjön under användning annars står den på trailer, gör det någon skillnad på villken lagningsmetod jag skall välja?

 

Jag börjar bli mer och mer förvirrad angående att göra detta själv.

 

En steg för steg guide hur man genomför detta hade varit bra men det har jag inte hittat någonstans, är det någon som vet var man kan hitta en sådan?

Redigerad av Svallet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får välja - polyester rakt igenom, elelr epoxy rakt igenom. Blandar du blir det krångligt. 

Om du kör laminering med epoxy får du ett tätt, färdigt laminat. Bara att bottenmåla och sjösätta. 
 

Kör du polyester och topcoat får du också en färdig reparation, bara att sjösätta. Nackdelen är att det inte är lika tätt som epoxy, men med tanke på att du verkar ha vatten mellan skrov och innermodul kan det kvitta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Du får välja - polyester rakt igenom, elelr epoxy rakt igenom. Blandar du blir det krångligt. 

Om du kör laminering med epoxy får du ett tätt, färdigt laminat. Bara att bottenmåla och sjösätta. 
 

Kör du polyester och topcoat får du också en färdig reparation, bara att sjösätta. Nackdelen är att det inte är lika tätt som epoxy, men med tanke på att du verkar ha vatten mellan skrov och innermodul kan det kvitta. 

Tanken är att jag inte skall ha något vatten i dubbelskrovet när jag är färdig. och jag har en dyvika som jag kan öppna om det behövs. När man säger att polyester och topcoat inte är lika tätt är det något man behöver oroa sig över? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Svallet:

Tanken är att jag inte skall ha något vatten i dubbelskrovet när jag är färdig. och jag har en dyvika som jag kan öppna om det behövs. När man säger att polyester och topcoat inte är lika tätt är det något man behöver oroa sig över? 

Alltså. Detta med att polyester inte är lika tät som epoxi stämmer men detsamma gäller tex plastpåsar vs aluminiumpåsar. Al-påsar är flera gånger tätare än plast men allmänt anses plast vara ”tätt”. Man kan ju tom kvävas av plasten. 
Mao. Den praktiska skillnaden i ditt fall är försumbar!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som att det får bli polyester och topcoat

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Jorgen01:

Jag fick mig tillsänt av en nordisk fabrikör vad de kallade gelcoat att lägga överst

vid en plastreparation. Skulle endast röra i medföljd härdare.

Alla brancher har sitt fikonspråk. För branchokunniga så kan det verka krångligt med branchens speciella begrepp. Det finns oftast skäl för att använda begrepp som är tydliga för branchfolk, Om amatörer ska göra något jobb/skaffa grejor inom genren så blir det enklast när de pratar med branchfolk om de kan enas om en gemensam begreppsapparat.

 

Jag har ringa förståelse för att en leverantör tror att denne underlättar för "amatörerna" genom att använda ett begrepp som inte är gängse. Den rekommendation som du gav, i all välmening och med bakgrund av vad en klantig leverantör "kallade" sin topcoat (för jag misstänker att du köpte gelcoat med färdiginblandad paraffin - vilket alla andra kallar topcoat), kunde blivit problematisk för TS.

 

Det är enkelt att själv göra topcoat av gelcoat genom att blanda in paraffin, men det är ännu enklare att köpa färdigblandat. Härdaren är densamma till båda produkterna (och till polyester..).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lintott:

Alla brancher har sitt fikonspråk. För branchokunniga så kan det verka krångligt med branchens speciella begrepp. Det finns oftast skäl för att använda begrepp som är tydliga för branchfolk, Om amatörer ska göra något jobb/skaffa grejor inom genren så blir det enklast när de pratar med branchfolk om de kan enas om en gemensam begreppsapparat.

 

Jag har ringa förståelse för att en leverantör tror att denne underlättar för "amatörerna" genom att använda ett begrepp som inte är gängse. Den rekommendation som du gav, i all välmening och med bakgrund av vad en klantig leverantör "kallade" sin topcoat (för jag misstänker att du köpte gelcoat med färdiginblandad paraffin - vilket alla andra kallar topcoat), kunde blivit problematisk för TS.

 

Det är enkelt att själv göra topcoat av gelcoat genom att blanda in paraffin, men det är ännu enklare att köpa färdigblandat. Härdaren är densamma till båda produkterna (och till polyester..).

Tack för ett bra inlägg

Jag har bestämt mig för att köra polyester och blanda egen topcoat. Det visade sig att jag hade ett riktigt plastproffs på jobbet som gav mig råd och som jag kan rådfråga under resan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...