Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
richardd222

Hur mycket kan min båt vara värd?

Rekommendera Poster

Precis som titeln säger, hur mycket kan min båt vara värd? 

 

jag äger en liten men mycket rolig båt, Linder 400 sportsman. som jag har byggt om helt och hållet till en fiskebåt. Då intresset för sportfiskebåtar har blivit allt större tänkte jag höra mig för vad den kan vara värd och vad folk skulle uppskatta priset till?

 

Det är en Linder 400 sportsman 2003, med en 2006 års modell Suzuki 15HK långrigg på.

Det jag har gjort på båten:

Flyttat mitten sittbänken längre fram. (för att behålla flyt elelementet i båten)

Byggt kasstdäck över främre och mitten sittbänk.

kasstdäck bak, över bakre sittbänk 

klätt hela båten med matta

monterat på en minn kota terrova 55 i pilot i fronten

byggt stuvfack.

satt på lampor framåt, bakåt, runt om, och i sittbrunnen

dragit all el i kanaler som går igenom hela båten.

säkringsskåp fram

byggt en panel för strömbrytare

satt i länspump (bara att slå på knappen)

stor sittbrunn för hantering av fisk,

satt på 2 stycken humminbird ekolod, ett fram och ett bak med tillhörande ekolodsgivare. bak sitter ett Hummingbird 678c HD ekolod och fram ett Hummingbird Helix5 med sidescan (se bild.) 

släpet är en tiki BT-450 kärra,

 

 

jag har varit mycket noga med att det inte ska vara några utanpåliggande kablar i båten, och därför har jag fått gjort vissa anpassningar som jag är väldigt nöjd med. så ställer frågan igen. vad kan detta ekipage vara värt? 

 

 

 

IMG_1046.JPG

IMG_1468.JPG

IMG_1214.JPG

IMG_1469.JPG

IMG_1226.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev richardd222:

Precis som titeln säger, hur mycket kan min båt vara värd? 

 

jag äger en liten men mycket rolig båt, Linder 400 sportsman. som jag har byggt om helt och hållet till en fiskebåt. Då intresset för sportfiskebåtar har blivit allt större tänkte jag höra mig för vad den kan vara värd och vad folk skulle uppskatta priset till?

 

Det är en Linder 400 sportsman 2003, med en 2006 års modell Suzuki 15HK långrigg på.

Det jag har gjort på båten:

Flyttat mitten sittbänken längre fram. (för att behålla flyt elelementet i båten)

Byggt kasstdäck över främre och mitten sittbänk.

kasstdäck bak, över bakre sittbänk 

klätt hela båten med matta

monterat på en minn kota terrova 55 i pilot i fronten

byggt stuvfack.

satt på lampor framåt, bakåt, runt om, och i sittbrunnen

dragit all el i kanaler som går igenom hela båten.

säkringsskåp fram

byggt en panel för strömbrytare

satt i länspump (bara att slå på knappen)

stor sittbrunn för hantering av fisk,

satt på 2 stycken humminbird ekolod, ett fram och ett bak med tillhörande ekolodsgivare. bak sitter ett Hummingbird 678c HD ekolod och fram ett Hummingbird Helix5 med sidescan (se bild.) 

släpet är en tiki BT-450 kärra,

 

 

jag har varit mycket noga med att det inte ska vara några utanpåliggande kablar i båten, och därför har jag fått gjort vissa anpassningar som jag är väldigt nöjd med. så ställer frågan igen. vad kan detta ekipage vara värt? 

 

 

 

IMG_1046.JPG

IMG_1468.JPG

IMG_1214.JPG

IMG_1469.JPG

IMG_1226.JPG

Ojoj. Jag skulle kunna våga mej på en gissning på 10-30kkr.

Det är bara en gissning då jag inte har nåt intresse av fiske. 

Tråden har nog potential

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

10.000- 30.000 kan jag säga inte stämmer på långa vägar, du hittar en sådan här båt idag för ungefär 15.000kr tom på blocket, utan någonting. sedan motorn har jag fått inbytes offert på av Yamaha i Lidköping på mellan 12-15.000kr och trailern är någonstans mellan 7-10.000kr, sedan är det ofantligt mycket tillbehör, så hoppas verkligen den är värd mer än såpass. 

 

men tacksam för svar :)

Redigerad av richardd222

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev richardd222:

10.000- 30.000 kan jag säga inte stämmer på långa vägar, du hittar en sådan här båt idag för ungefär 15.000kr tom på blocket, utan någonting. sedan motorn har jag fått inbytes offert på av Yamaha i Lidköping på mellan 12-15.000kr och trailern är någonstans mellan 7-10.000kr, sedan är det ofantligt mycket tillbehör, så hoppas verkligen den är värd mer än såpass. 

 

men tacksam för svar :)

Så - vad gissar du själv att den är värd..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Så - vad gissar du själv att den är värd..?

vet inte, därför jag frågar. det ända jag kan lite om, ifall man kollar runt på blocket och så är att båten ligger för det jag skrev ovan, trailer, och det budet jag har har fått på min motor för inbyte.

 

men självklart är de andra sakerna också värda en del. har inte exakt årtal på min elmotor, men den är runt 2 år, förra ägaren införskaffade den, och körde en sommar med den, så inte använd mycket. det är kompletta ekolod och självklart tillkommer det lite för att det är en komplett fiskebåt, för den som inte har tid och ork att bygga en egen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev richardd222:

10.000- 30.000 kan jag säga inte stämmer på långa vägar, du hittar en sådan här båt idag för ungefär 15.000kr tom på blocket, utan någonting. sedan motorn har jag fått inbytes offert på av Yamaha i Lidköping på mellan 12-15.000kr och trailern är någonstans mellan 7-10.000kr, sedan är det ofantligt mycket tillbehör, så hoppas verkligen den är värd mer än såpass. 

 

men tacksam för svar :)

Då har du ju svaret själv verkar det som.

Enl det du kollat upp så kan den ligga mellan 30-60 tusen.

Varför undrar du? Försäkring, försäljning... annat intresse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Caribic410:

Då har du ju svaret själv verkar det som.

Enl det du kollat upp så kan den ligga mellan 30-60 tusen.

Varför undrar du? Försäkring, försäljning... annat intresse?

kollar på eventuellt större båt och styrpulpet, så hade bara en fundering på vad man kunde få ut. ja det är väll där omkring, finns ju inga så här "ombyggda" på blocket mycket få i alla fall. så svårt att hitta ett bra rikt pris 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev richardd222:

kollar på eventuellt större båt och styrpulpet, så hade bara en fundering på vad man kunde få ut. ja det är väll där omkring, finns ju inga så här "ombyggda" på blocket mycket få i alla fall. så svårt att hitta ett bra rikt pris 

Ok. Lägger du ut den och fler bara "ska ha" den så kan det ju bli budgivning. Om ingen som är ute efter just det objektet ser annonsen kan det ju bli skambud. För nån som bara vill ha en båt som flyter och inte ser nåt värde i fiskeprylarna osv.. är ju det inte heller värt något.

Nu e ju fiske en rätt stor och jag får känslan en växande sport, intresse, nöje.. så på rätt forum hittar du säkert såna som vill men inte av olika anledningar kan få till ett rätt ekipage på egen hand.

Tror du gissar ganska nära det pris du kan få.

Vad skulle du sälja för pronto om du fick ett bud?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev richardd222:

10.000- 30.000 kan jag säga inte stämmer på långa vägar, du hittar en sådan här båt idag för ungefär 15.000kr tom på blocket, utan någonting.

Tänk på att det du hittar på Blocket är vad båten inte kan säljas för, i annat fall skulle annonsen inte vara kvar.

 

Många tror att priserna de ser på Blocketannonser är detsamma som vad en pryl är värd. Men snarast skall man alltså utgå från att alla priser i Blocketannonser som finns kvar är överpris och snarast ett bevis på vad den inte är värd.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som IngemarE skriver ovan - tittar man på annonser av saker på blocket i detta fall båt som legat länge så är det inte ett marknadspris utan ett överpris.
Marknaden styr tydligt vad saker är värda. I dessa tider när många är hemma vet jag att fiske tillbehör har gått upp enormt, fiskebutiker på nätet upplever alltime high - det kan betyda att det går att sälja den ganska snabbt, om sen kapitalvaror går lika bra som rullar och drag det kan jag inte svara på. 


En annan aspekt är ju om man vill sälja snabbt eller om man vill försöka få ut maximalt med risken att den ligger länge eller blir osäljbar. 
 

Har sett flertalet annonser där man går ut rimligt eller nästan lågt i pris och skriver att det är lägsta priset, men det kan komma att bli budgivning.
Det är ju din annons och din pryl så du styr ju själv hur du vill sälja, till vem och till vilket pris. '
Ta lite bätre bilder på ekipaget och skriv tydligt vad det är och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju en del fiskegrupper på Facebook. Gå med i någon/några och kolla intresset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kane:

Finns ju en del fiskegrupper på Facebook. Gå med i någon/några och kolla intresset.

yes det ska jag göra tack för hjälpen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev RikardE:

Som IngemarE skriver ovan - tittar man på annonser av saker på blocket i detta fall båt som legat länge så är det inte ett marknadspris utan ett överpris.
Marknaden styr tydligt vad saker är värda. I dessa tider när många är hemma vet jag att fiske tillbehör har gått upp enormt, fiskebutiker på nätet upplever alltime high - det kan betyda att det går att sälja den ganska snabbt, om sen kapitalvaror går lika bra som rullar och drag det kan jag inte svara på. 


En annan aspekt är ju om man vill sälja snabbt eller om man vill försöka få ut maximalt med risken att den ligger länge eller blir osäljbar. 
 

Har sett flertalet annonser där man går ut rimligt eller nästan lågt i pris och skriver att det är lägsta priset, men det kan komma att bli budgivning.
Det är ju din annons och din pryl så du styr ju själv hur du vill sälja, till vem och till vilket pris. '
Ta lite bätre bilder på ekipaget och skriv tydligt vad det är och testa.

Tacksam för svar, ska göra detta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värdet på båt är ju lite säsongberoende, i april-maj när det är dax att köra igång med vårfisket kan ju en fullutrustad båt "bara tillsätt vatten" vara värt mycket mer än när det är dax för upptagning och allt tråkigt höstjobb.

 

Så, börja med ett litet överpris och gå sedan neråt med små steg tills någon "nappar".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...