Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
velum_navia

Ang rådande situation och kommande båtsäsong...

Rekommendera Poster

Har funderat lite med tanke på Covid 19 och kommande båtsäsong och hur folk kommer att umgås....

 

För får egna del så hoppas jag att detta virus har hängt sig själv och är utdött i samhället när sommaren kommer. Men ändå, viruset har ändå gjort spår i vårt sätt att umgås mm. Tänker att under sommaren så är det flera spelningar runt om i kustbanden och en mängd "afterseglingar" där folk kramas, umgås och får i sig en och annan "glykolblandning". Tänker  på en händelse när vi låg på Vrångö i Gbg södra skärgård under midsommarhelgen. Hamnen ser ut som ett G för att förenkla de, med en yttre och mindre inte hamn. Vi hade då en Albin 78 och anlände några dagar tidigare, ingen stor båt och vi får oftast plats även om det är trångt. Då var dom flesta Kaj med boj upptagna. Vi fick plats längst in bredvid några fiskebåtar och vi låg utanför en annan båt. Vid midsommarafton hade vi 8 båtar utanför oss och inte ens en daggmask hade fått plats i hamnen. Stämningen var härlig som den skall vara och man umgicks mellan båtarna och alla var på ett strålande humör, en perfekt midsommar med andra ord.

 

Men tror ni att folk kommer ändra sitt beteende till sommar 2020?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns ingen av kvinna född som kan se in i framtiden.

 

Och varför skall man ändra sitt beteende till sommaren?

Redigerad av Jorgen01
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev velum_navia:

Har funderat lite med tanke på Covid 19 och kommande båtsäsong och hur folk kommer att umgås....

 

2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Finns ingen av kvinna född som kan se in i framtiden.

 

Och varför skall man ändra sitt beteende till sommaren?

Vi brukar ofta ligga ensamma, bara med vänner, så för oss blir det nog ingen större skillnad.

 

Generellt hur det blir i sommar beror väl på hur lång tid det tar till smitan tar slut och hur intresserade folk är av att bli smittande under semestern.

 

Kina ligger ju först och där har det pågått sedan i december och nu är det mars, fyra månader alltså. Än är det inte slut i Kina.

 

Sedan beror det på vilken strategi Sverige väljer. Eftersom vi har en kass beredskap för intensivvård så kommer strategin troligen att bli att dra ut på förloppet så länge som möjligt så att inte vården blir överbelastad. Kina byggde ju snabbt (på några veckor) upp nya sjukhus och vårdplatser, det lär inte hända här. Jag tror vi kommer att leva med Corona över sommaren (lite lugnare då) och sedan blommar det upp igen till hösten.

 

Gränsen till Norge kanske är stängs, så ni som bor på västkusten kanske får det lite lugnare än vanligt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknar med att detta kommer att pågå i minst två år. Senaste storskaliga smittan i Sverige var "asiaten" i slutet av 50-talet, och den höll på i drygt två år. Den började 1957 i Sverige. Min mormor hade den 1959. Då med en mindre befolkning som sannolikt var i tätare kontakt med varandra i vardagen.

Smittspridningen kommer förstås att minska under sommaren, eftersom fler är lediga och de flesta är mer utomhus. Förhoppningsvis ger genomliden sjukdom en bestående immunitet, så det är över efter säg 2022.

Men så extrema neddragningar som vi har i samhället nu, det är inte uthålligt under så lång tid som smittan kommer att härja. Vi kan inte sluta jobba i två år. Redan några veckors stillestånd är katastrofalt för samhället, och de privatekonomiska konsekvenserna lär garanterat driva upp självmordstalet dramatiskt. Frågan är vilket som leder till flest döda när allt är över...?

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

 

Jag räknar med att detta kommer att pågå i minst två år. Senaste storskaliga smittan i Sverige var "asiaten" i slutet av 50-talet, och den höll på i drygt två år. Den började 1957 i Sverige. Min mormor hade den 1959. Då med en mindre befolkning som sannolikt var i tätare kontakt med varandra i vardagen

 

Jag har känt mig som en negativ person när jag sagt att det kommer hålla på till långt in i höst, men du är ju värre 😉. Tror dock att du har rätt på visst sätt. Det akuta läget, tror jag, kommer hålla på under våren för att avta under sommaren. Sen kommer det en ny ”skjuts” i höst när fler blir sjuka igen. 
Håller med dig i dina två år om man pratar om den tid det tar innan stora delar av befolkningen insjuknat och, förhoppningsvis, skaffat sig viss immunitet. 
Tror dock att antalet självmord inte kommer öka speciellt. Möjligen de som gör det för att de belånat allt för att rädda sitt företag, och det är illa nog. 
Under 50-talet hade man större (fysisk) kontakt med människor i sin närhet men idag har vi, tror jag, betydligt fler kontakter. Kontakter som förr eller senare har smittan och därmed är risken att få den snabbt större idag än då. 
 

Om man återgår till ursprungsfrågan så tror jag att fler kommer söka sig till naturhamnar och försöka ligga ensamma. Detta kommer innebära svårigheter för gästhamnarna som i huvudsak kommer ta emot ”handlingsgäster” vilket gör att de som inte tar betalt per timme/över dagen kommer få svårt att överleva. Fler kommer nog att vilja ”isolera sig” genom att vara ute i sina båtar vilket gör att det blir trängre ”på sjön”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser ut som om TS har en Cumulus, liksom jag. 

 

Nåväl, min har inget större värde i dag och är betalt. Går inte att sälja, då den är allt för omodern. Har vare sig bastu eller dusch ombord. 

 

Men snart tror jag att det går att göra ordentliga fynd, om man har kosing på fickan i en eller annan form. 

 

Stor risk att många som tagit stora lån för hus, boende och kapitalvaror, som t ex dyrare båtar, får det kämpigt. 

 

Nu är ju begreppet "dyr" ett begrepp, som är s a s flytande. 

 

Men stora lån, med litet ekonomisk utrymme, bådar inte gott. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall det fortsätter kanske folk hellre tar en liten båtsemester än reser i ett packat flygplan till ett trångt hotell med massor av gäster? Jag tänker att det blir större efterfrågan på billiga båtar för enklare (dags)utflykter, dels p.g.a. ekonomi men kanske också för att man vill undvika smittorisken utomlands? 😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag räknar med att detta kommer att pågå i minst två år. Senaste storskaliga smittan i Sverige var "asiaten" i slutet av 50-talet, och den höll på i drygt två år. Den började 1957 i Sverige. Min mormor hade den 1959. Då med en mindre befolkning som sannolikt var i tätare kontakt med varandra i vardagen.

Smittspridningen kommer förstås att minska under sommaren, eftersom fler är lediga och de flesta är mer utomhus. Förhoppningsvis ger genomliden sjukdom en bestående immunitet, så det är över efter säg 2022.

Men så extrema neddragningar som vi har i samhället nu, det är inte uthålligt under så lång tid som smittan kommer att härja. Vi kan inte sluta jobba i två år. Redan några veckors stillestånd är katastrofalt för samhället, och de privatekonomiska konsekvenserna lär garanterat driva upp självmordstalet dramatiskt. Frågan är vilket som leder till flest döda när allt är över...?

 

Spanska sjukan höll i sig under en tvåårsperiod 1918-1920 i tre vågor och 40.000 svenskar dog under denna. Att det kommer att pågå under lång tid även denna gången är nog ganska uppenbart för en del men många verkar vara rätt blåögda och tror att det inte drabbar dom eller att allt kommer att vara som vanligt lagom till semestern trots att det kanske inte blir någon semester att ta ut för många då jobbet inte längre finns att gå till?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så kan det mycket väl bli... 

 

Inte mycket att riskera, med en välrenomerad äldre båt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev pseudonym:

Spanska sjukan höll i sig under en tvåårsperiod 1918-1920 i tre vågor och 40.000 svenskar dog under denna.

Och 1928 upptäckte Alexander Flemming penicillinet, vilket har ändrat förutsättningarna en aning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hongkong influensan 68-70 ?

Blir naturhamn i år med , nu kan man ju skylla på smittrisk mm när man inte vill vara med på alla kvartersgrillningar , inte bara nackdelar....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev Peter_K:

Och 1928 upptäckte Alexander Flemming penicillinet, vilket har ändrat förutsättningarna en aning...

Men det hjälper ju inte ett dugg på virus, coronaVIRUS.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden spanska sjukan härjade hade vi inte den virologiska kunskapen vi har idag så smittspridningen var betydligt kraftigare då trots att man inte flög till semesterorter som idag.

 

När det blir varmare och luftfuktigheten ökar sjunker de dekontaminerade partiklarna till marken snabbare än vad de gör idag när det är kallt och luften är torr, så jag tror eller hoppas iallafall att det klingar av framåt senvåren och sommaren.

 

Nu säger man på Aktuellt på SVT2 att det blir inreseförbud för resernärer från länder utanför EU, varför vi kanske får Kosteröarna och Norra Bohuslän för oss själva.... å andra sidan kanske det blir extra svårt för livsmedelsbutiker, lösgodisaffärer och systembolag där.

Men det kanske blir så att man bara upplåter varannan båtplats till besökare så det blir mellanrum för att hindra smittspridning... då behöver man ju inte höga ut eller slita på fendertarna...

 

Det vore ju konstigt om man inte lyckas ta fram ett vaccin iallafall till nästa influensasäsong.

Det som händer är himla tråkigt och tragiskt på flera sätt, inget att säga om det, men det är också en allmän paranoija, men jag vill ju tro att det klingar av med värme och ökad luftfuktighet.

Sedan tror jag även att den psykiska stressen skadar fler än vad själva viruset gör.

 

Nu stänger dom gymnasieskolorna, och hoppas då att eleverna ägnar sig ensamma åt distansstudier och nätspel, och Inge gör som vi gjorde, trängde ihop oss väldigt nära i nedsuttna soffor eller i skitiga garage eller i sunkiga sjöbodar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Men det hjälper ju inte ett dugg på virus, coronaVIRUS.

 

1 timme sedan skrev Peter_K:

Och 1928 upptäckte Alexander Flemming penicillinet, vilket har ändrat förutsättningarna en aning...

Flemming var en slarver, han hade glömt av att diska sina odlingsplattor innan han gick på semester, och kunde se när han kom tillbaka att där det funnits en viss sorts mögel växte bakterierna väldigt dåligt eller rent av dog.

 

Antibiotika varav penicillin är en sorts, tar död på eller håller bakterier i schack (i bästa fall) men det rår inte på några virus. Däremot brukar det finnas mer eller mindre effektiva vacciner mot olika säsongsbundna virus, så man kan ju hoppas att man lyckas ta fram vaccin till covd-19 och närbesläktade mutationer. 
 

Nu tycks det som om de virusdrabbade kineserna börjar tillfriskna eller rättare sagt så har man begränsat smittspridningen så man får väl hoppas på samma utveckling här i Europa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danskarna har nu gått ett steg längre... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

jag vill ju tro att det klingar av med värme och ökad luftfuktighet.

Spridningstakten lär avta betydligt under sommaren, när fler är utomhus och lediga, men viruset i sig påverkas nog obetydligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mackey:

Men det hjälper ju inte ett dugg på virus, coronaVIRUS.

Nej - men på den lunginflammation som många fick i sviterna efter Spanska Sjukan, och som var den primära dödsorsaken. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Ser ut som om TS har en Cumulus, liksom jag. 

 

Nej det är en Albin 78 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är ju nu att viruset lamslår sjukvården så att det sekundärt skapar en massa onödigt lidande och dödsfall för dem som som vårdas där av andra anledningar.

 

Pestflaggan till sjöss, är det den gula?

 

Hamnvärdarna blir utrustade med febertermometrar och snabbtester, de som är positiva får inte lägga till, bara de negativa får komma i land.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

På den tiden spanska sjukan härjade hade vi inte den virologiska kunskapen vi har idag så smittspridningen var betydligt kraftigare då trots att man inte flög till semesterorter som idag.

 

När det blir varmare och luftfuktigheten ökar sjunker de dekontaminerade partiklarna till marken snabbare än vad de gör idag när det är kallt och luften är torr, så jag tror eller hoppas iallafall att det klingar av framåt senvåren och sommaren.

 

Nu säger man på Aktuellt på SVT2 att det blir inreseförbud för resernärer från länder utanför EU, varför vi kanske får Kosteröarna och Norra Bohuslän för oss själva.... å andra sidan kanske det blir extra svårt för livsmedelsbutiker, lösgodisaffärer och systembolag där.

Men det kanske blir så att man bara upplåter varannan båtplats till besökare så det blir mellanrum för att hindra smittspridning... då behöver man ju inte höga ut eller slita på fendertarna...

 

Det vore ju konstigt om man inte lyckas ta fram ett vaccin iallafall till nästa influensasäsong.

Det som händer är himla tråkigt och tragiskt på flera sätt, inget att säga om det, men det är också en allmän paranoija, men jag vill ju tro att det klingar av med värme och ökad luftfuktighet.

Sedan tror jag även att den psykiska stressen skadar fler än vad själva viruset gör.

 

Nu stänger dom gymnasieskolorna, och hoppas då att eleverna ägnar sig ensamma åt distansstudier och nätspel, och Inge gör som vi gjorde, trängde ihop oss väldigt nära i nedsuttna soffor eller i skitiga garage eller i sunkiga sjöbodar....

Hurra, Lugnt och skönt i norra Bohuslän 👌

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

Danskarna har nu gått ett steg längre... 

Undrar var dom stora pengarna... eller vad det nu är.. som driver dethär till sin spets finns. Märkliga stora opinionskrafter är helt klart i rörelse.

4000 pers har dött hittills totalt unde ett antal månader. Minst hälften, förmodligen fler, av det antalet skulle statistiskt sett ha avlidit ändå. Men låt sga nu att alla dött endast pga c19.. på 4 månader.. det är 33 pers om dagen... wow ooo världen håller andan.

Under samma dygn då dessa 33 personer avlider så svälter 15000.. ja ca femtontusen människor ihjäl. Varje dygn varje vecka, månad, år..

Inget att lägga resurser på eller?

Snacka om att sila mygg.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Risken är ju nu att viruset lamslår sjukvården så att det sekundärt skapar en massa onödigt lidande och dödsfall för dem som som vårdas där av andra anledningar.

 

Pestflaggan till sjöss, är det den gula?

 

Hamnvärdarna blir utrustade med febertermometrar och snabbtester, de som är positiva får inte lägga till, bara de negativa får komma i land.

Får hoppas att dom "negativa" har bra humor i någon form 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Caribic410:

Undrar var dom stora pengarna... eller vad det nu är.. som driver dethär till sin spets finns. Märkliga stora opinionskrafter är helt klart i rörelse.

4000 pers har dött hittills totalt unde ett antal månader. Minst hälften, förmodligen fler, av det antalet skulle statistiskt sett ha avlidit ändå. Men låt sga nu att alla dött endast pga c19.. på 4 månader.. det är 33 pers om dagen... wow ooo världen håller andan.

Under samma dygn då dessa 33 personer avlider så svälter 15000.. ja ca femtontusen människor ihjäl. Varje dygn varje vecka, månad, år..

Inget att lägga resurser på eller?

Snacka om att sila mygg.

Hur många suiciderar eller omkommer i trafikolyckor samtidigt?

Nä jag vill inte förringa denna pandemi, men kan ju också tycka att den får väldiga konsekvenser, det liksom slår över fullt ut åt ena hållet.

20 minuter sedan skrev velum_navia:

Får hoppas att dom "negativa" har bra humor i någon form 🤔

Ja det är ju så, i sådana här fall är det positivt att får ett negativt provsvar.

 

Föräldrarna berättade att dom inte fick segla hur dom ville under avspärrningarna under wwII, det var ju då som nu, skyddsområden i Göteborgs skärgård som var mer förbjudna då, möjligen gick det med nöd och näppe att ta sig inomskärs till Marstrand, sedan var det stopp. Det kanske blir så i år också, och då kanske det inte spelar någon roll om Anne-Lise och Ole får utreseförbud.

 

Jag såg idag att en och annan har på sig munskydd, det är ju bra för då skyddar man andra från sina nysningar eller hostningar, men man skyddar inte sig själv, viruset är mindre än vad maskorna, avståndet mellan fibrerna i munskyddet är, så dom kan passera. Ungefär som att försöka fånga sill i hajnät, om det nu finns sådana. Sedan läcker kunderna munskydd på sidorna och över näsan, och för att inte tala om hur illa det är för dom som har skägg.

 

Jag har väl någon eller några skyddsmasker, andningsskydd, men dom är ju besvärliga att andas i dom under längre stunder. Men dom kanske man kan sälja på svarta börsen nu..?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag såg idag att en och annan har på sig munskydd, det är ju bra för då skyddar man andra från sina nysningar eller hostningar, men man skyddar inte sig själv, viruset är mindre än vad maskorna, avståndet mellan fibrerna i munskyddet är, så dom kan passera. Ungefär som att försöka fånga sill i hajnät, om det nu finns sådana. Sedan läcker kunderna munskydd på sidorna och över näsan, och för att inte tala om hur illa det är för dom som har skägg.

 

Jag har väl någon eller några skyddsmasker, andningsskydd, men dom är ju besvärliga att andas i dom under längre stunder. Men dom kanske man kan sälja på svarta börsen nu..?

Ja, jag såg det oxå och det börjar bli allt vanliga här i Gbg.
Men denna jakten efter toapapper är i värsta hysterin. Kollade just på en Vlog på YouTube. Ett par som just befinner sig på Saint Martin (Lägger upp en länk längre ner) med sin segelbåt och det är samma hysteri där som i övriga världen. Och samma jakt har det blivit i USA. Otroligt egentligen!

 

Länk: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej - men på den lunginflammation som många fick i sviterna efter Spanska Sjukan, och som var den primära dödsorsaken. 

Fortfarande är det vanligt att influensasjuka avlider av följdsjukdomen lunginflammation.

 

Det är märkligt att det inte görs mer reklam för vaccination mot lunginflammation. Vaccinationen är inte hundraprocentig men täcker ungefär hälften av de pneumokoch-varianter som förorsakar lunginflammation. Dessutom är det de vanligast förekommande pneumokocherna som vaccinet skyddar mot. Enligt uppgift minskar risken för lunginflammation med 70%. Vaccinationen ger verkan i åtskilliga år (jag har hört uppgift på livslångt men även att det kan behöva omvaccination efter ett antal år, det är i vart fall långt ifrån årligen).

 

Min konspirationsteori är att det ger mer klirr i kassalådan att årligen vaccinera mot den gissade varianten av influensa (i år blev det mycket fel....) än att ge en engångsvaccination mot lunginflammation.

 

https://www.slso.sll.se/aktuellt/nu-kan-du-vaccinera-dig-mot-influensa-och-lunginflammation/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målet med åtgärderna är att det i efterhand ska se ut som en överreaktion. Då har man lyckats.

För om man inte gör så mycket, och det blir totalt kaos i vården, vad händer då? Det är ju inte så att det bara är folk som är sjuka av viruset som kommer att dö då, utan alla som behöver vårdas på sjukhus för allvarliga sjukdomar eller akuta skador och sjukdomar är då i riskzonen på ett helt annat sätt. Om vi antar att tre procent av alla som smittas kommer att behöva intensivvård, eller åtminstone rejäl sjukhusvård, och vi har 300 000 som är sjuka samtidigt, då är det nästan 10 000 som måste få plats, UTÖVER alla andra som är sjuka, och som utgör det antal fall som vår vårdapparat är dimensionerad efter. Om man i stället kan se till att det aldrig blir fler än, säg, 50 000 smittade samtidigt, då kanske man kan klara det. Siffrorna hittade jag på nu för att illustrera, men det är ungefär så det ser ut.

Jämför med svininfluensan för drygt tio år sen. Kombinationen av ett snabbt framtaget och välspritt vaccin, och en mutering av viruset som gjorde sjukdomen väldigt mycket mildare, innebar att det blev nästan en ickefråga efter ett kort tag. I efterhand framstod det som en överreaktion. Men om viruset hade förblivit lika dödligt som det var inledningsvis, och ingen massvaccinering hade genomförts, då hade tiotusentals kunnat dö under ett år eller så. Den situationen vill ingen makthavare hamna i, att man hade möjligheten att göra nåt men valde att avstå för att det skulle verka överdrivet.

I en situation som utvecklar sig så snabbt och där mycket fortfarande är okänt om hur viruset agerar, så är det inte så lätt att träffa rätt nivå på åtgärderna. Vissa länder tar nog i för hårt, medan andra är för släpphänta. Med tiden får vi se vem som valde rätt väg. Men oavsett vilket går det inte att backa bandet och ångra sig. Vi får ingen andra chans den här gången.

Förhoppningsvis leder detta till en hel del gott när det är över. Bättre beredskap inom sjukvården för pandemier. Bättre lagerhållning av viktig sjukvårdsutrustning. Viss inhemsk produktionskapacitet för nödvändig materiel och utrustning. Åtminstone några år framöver en bättre medvetenhet och hygiennivå i hela samhället, som leder till mildare influensasäsonger, färre skolstartsförkylningar och färre matförgiftningar. Kanske kan de i Kina äntligen få bukt med alla dessa marknader med djur som gång på gång släpper lös smittor som kan påverka hela världen negativt.

Vi får se!

Själv kanske jag är smittad redan. Jag var hos goda vänner i lördags, och under natten till söndagen blev de alla sjuka med symtom som stämmer mycket väl in på den nya sjukdomen. Båda vuxna har jobb där de träffar många andra dagligen. Det kan vara influensa, men de tror själva att det inte är det. Ingen vet säkert. Men de var säkerligen smittsamma när jag var där. Känner mig helt frisk just nu, men vem vet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Fortfarande är det vanligt att influensasjuka avlider av följdsjukdomen lunginflammation.

 

Det är märkligt att det inte görs mer reklam för vaccination mot lunginflammation. Vaccinationen är inte hundraprocentig men täcker ungefär hälften av de pneumokoch-varianter som förorsakar lunginflammation. Dessutom är det de vanligast förekommande pneumokocherna som vaccinet skyddar mot. Enligt uppgift minskar risken för lunginflammation med 70%. Vaccinationen ger verkan i åtskilliga år (jag har hört uppgift på livslångt men även att det kan behöva omvaccination efter ett antal år, det är i vart fall långt ifrån årligen).

 

Min konspirationsteori är att det ger mer klirr i kassalådan att årligen vaccinera mot den gissade varianten av influensa (i år blev det mycket fel....) än att ge en engångsvaccination mot lunginflammation.

 

https://www.slso.sll.se/aktuellt/nu-kan-du-vaccinera-dig-mot-influensa-och-lunginflammation/

Men den skyddar bara mot bakteriell lunginflammation. Det nya viruset verkar orsaka lunginflammation av egen kraft, som en del av den primära sjukdomen.

Fast det är ju bra för det det är till för, så klart!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev velum_navia:

Ja, jag såg det oxå och det börjar bli allt vanliga här i Gbg.
Men denna jakten efter toapapper är i värsta hysterin. Kollade just på en Vlog på YouTube. Ett par som just befinner sig på Saint Martin (Lägger upp en länk längre ner) med sin segelbåt och det är samma hysteri där som i övriga världen. Och samma jakt har det blivit i USA. Otroligt egentligen!

 

Länk: 

 

Undrar om dom kan få till att greta tunberg eller det dom kalla hennes "anhang"..

Inget konstigt med skithuspappersbunkring.. å inte minst blöjor, det går ju åt kopiösa mängder nu när alla skiter på sig så fort nån nyser eller hostar.

Före corona hostade ju folk för att dölja en fis... nu fiser dom för att dölja hostningen

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

New business opportunities.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många av kommentarerna här kommer ifrån medicinare,statsvetare och ekonomer? Eller är det bara googlare som låtsas veta?

  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...