Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olten

Typ av Sikaflex

Rekommendera Poster

Hej.

 

Skulle köpa Sikaflex 291i på SeaSea men där har den utgått och ersats med 591 (tror jag det var) förutom små tuber.

Ska limma Karnag isolering på undersidan av teakdurkar (durkarna läggs ju upp och ner hemma för enkelt arbete i rumstemperatur)

Karnagmattorna är ju självhäftande men rekomenderas limmade ändå.

Kan jag använda 591?  Det står något om att den är olämplig på teak 

"Sikaflex®-591 är inte lämplig att användas på teak och plaster med en benägenhet för spänningssprickbildning (t.ex. PMMA, polykarbonat osv.)"

Eller är det lämpligare med 292i konstruktionslim?

Beskrivningarna hos dom olika produkterna är flummiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Casco Super Set 3879 (en MS-polymer) med gott resultat på det mesta. Kladdigt och bra så att man kan limma både horisontellt (upp och ned) och vertikalt.

 

MS-polymer tror jag flera kommer att rekommendera, finns flera fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har använt Casco Super Set 3879 (en MS-polymer) med gott resultat på det mesta. Kladdigt och bra så att man kan limma både horisontellt (upp och ned) och vertikalt.

 

MS-polymer tror jag flera kommer att rekommendera, finns flera fabrikat.

Först vore det bra att veta vad det där ”karnag” är

vad limfogen ska göra, vilka ev laster, belasningar, miljö det ska tåla mm.

isolering, klingar i mina öron som om det vore ett lätt och poröst material. Om det är så och belastningarna är torra miljöer i jämn temp bör du kunna ta vadsomhelst som väter/fastnar i det där ”karnaget”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en Karnagmatta och varför limmar man den på undersidan av teakdurkar?

Är inte Sika 291i, 292i, 591 eller Casco Super Set 3879 att skjuta flugor med kanon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Karnagmatta är i det här fallet sannolikt ett utomordentligt bra isolationsmaterial för motorrum, https://karnag.se/produkt/ljudisolering/

 

Ofta är det lämpligast att limma motorrumsisolering på undersidan av durkarna. 🙂

 

Om det jag tror stämmer så förstår ni bättre nu. TS kanske kan komplettera eller justera lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mackey:

Karnagmatta är i det här fallet sannolikt ett utomordentligt bra isolationsmaterial för motorrum, https://karnag.se/produkt/ljudisolering/

 

Ofta är det lämpligast att limma motorrumsisolering på undersidan av durkarna. 🙂

 

Om det jag tror stämmer så förstår ni bättre nu. TS kanske kan komplettera eller justera lite.

Tack du!

Men då är min spontana reaktion att skall den limmas så görs det med ett högklassigt kontaktlim (spray) !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev LonelyBird:

Tack du!

Men då är min spontana reaktion att skall den limmas så görs det med ett högklassigt kontaktlim (spray) !?

Jo, det kan jag nog hålla med om eftersom det är på durkar vilka oftast är plana. Då behövs inget lim som fyller.

 

Det är lite oklart om det är Karnag som rekommenderat Sikaflex 291i

Om det är så kan säkerligen även en MS-polyper användas, men kanske bäst att fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Mackey:

Karnagmatta är i det här fallet sannolikt ett utomordentligt bra isolationsmaterial för motorrum, https://karnag.se/produkt/ljudisolering/

 

Ofta är det lämpligast att limma motorrumsisolering på undersidan av durkarna. 🙂

 

Om det jag tror stämmer så förstår ni bättre nu. TS kanske kan komplettera eller justera lite.

Hej.

 

Givetvis är det den produkten, trodde den var så pass känd i marinkretsar men ack så fel jag hade. Nåja, fick besked att den inte skulle limmas med kontaktlim. Min vaiant är 22 mm inkl 2 mm tungmatta som är självhäftande men rekomenderades att komplettera med Sikaflex som apliceras med fintandad bredspackel.

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...