Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Andreasbilen

Kartor till en gammal GPS

Rekommendera Poster

Jag har en gammal Garmin GPS 3010c med östkustkartor, Göta kanal och ner till typ trollhättan. Men nu behöver jag västkustkartor. 

GPS:en fungerar kanon och för mina behov är den utmärkt. 

Är det någon som har en bra idé hur jag skulle kunna hitta sjökort för västkusten? 

 

Någon som har ett gammalt restlager :)

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Blocket och Tradera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fråga Garmin Support?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre så slutade Garmin att uppdatera informationen i BlueChart-G2-sjökorten för något år sedan (det "äldre BlueChart-sjökortet" slutade uppdateras ännu längre tillbaka i tiden). Din GPS kräver väl dessutom Garmins egna specialmodell av minneskort som försvann ur sortimentet ytterligare några år tidigare. Så om du hittar ett gammalt Garminkort för Västkusten så kommer tyvärr sjökortsinformationen att vara föråldrad.

 

Om du hittar ett gammalt Garmin kort med Västkusten så kolla vilken årgång det är på sjökortet på det aktuella datakortet innan du köper det. Om säljaren inte känner till årgång så är det säkert rätt gammalt och ett riktigt dåligt val av sjökort för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr kunde man ju piratkopiera korten från Piratebay men det går nog inte längre tror jag. Vad väger plottern, kan du använda den som bojsänke?😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullt medveten om ålder och det blir säkert ett nyköp☺️
Det händer inte tokmycket i skären utanför Gbg så det duger. Kör även med analoga kort givetvis. 
bara ett hugskott för att skjuta upp kostnaden något år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Andreasbilen:

Hehe ett bojsänke it is😅

Jag vet inte om jag tycker att det är så roligt. Att Garmin lämnar sina kunder i sticket är ett känt faktum. 

Själv tycker jag att en total bojkott är indikerad!

Hur kan de sköta sig så illa på den marina sidan och så väl inom flyget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-18 vid 17:24 skrev LonelyBird:

Jag vet inte om jag tycker att det är så roligt. Att Garmin lämnar sina kunder i sticket är ett känt faktum. 

Själv tycker jag att en total bojkott är indikerad!

Hur kan de sköta sig så illa på den marina sidan och så väl inom flyget?

Hur länge ska kunderna kräva att en leverantör hålla igång äldre teknik? Eller ska vi tillåta att de lägger resurserna på ny teknik med bättre prestanda och funktioner.

 

Min Philips AP-navigator för Decca-systemet dog för många år sedan när Deccanätet lades ner. Saknar jag den? Nej, GPS-tekniken är överlägsen.

 

Min NMT-450-telefon med röd-abonnemang har även den gått ur tiden. Telia sålde hela basstationsnätet till en mindre operatör som gjorde om det till ett datanät. Räckvidden för 450-nätet var lysande men moderna GSM-telefoner har så mycket fler o bättre funktioner.

 

Datortillverkare och operativsystemstillverkare verkar jobba i symbios med att göra mer krävande operativsystem i takt med att processorerna blir snabbare för att klara av de nya operativsystemen. Men vem längtar tillbaka till Windows 3.1?

 

Garmins problem med de äldre BlueChartkorten var att någon lyckades knäcka algoritmen för att aktivera kartor o sjökort mot valfri plotter och lade ut algoritmen på nätet. Det medförde att de blev tvungna att byta upplåsningsalgoritmen om de ville kunna fortsätta att få in pengar på kartförsäljningen.

 

Vi tvingas nog vara med och betala för den här utvecklingen, fast även jag tycker att det ibland går väl snabbt med att avveckla stödet för tidigare grejor. Att bojkotta en enskild tillverkare/leverantör är nog rätt kontraproduktivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...