Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thoen

Extra jordkabel till anod

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på att titta över elsystemet på båten. Hittar en massa kablar som jag inte riktigt vet om de behövs. Mycket går att plocka bort. men ibland blir jag osäker. Motorn en Yanmar diesel är ansluten till minus polen på batteriet med en 50 mm2 kabel. Så hittar jag en till jordkabel från samma samma minuspol som är ansluten till offeranoden på motorn. Varför finns den där? Jag vågar inte röra den efter som jag läst mycket om mystiska krypströmmar och annat som kan skapa korrosion.

 

Den gör ingen skada där den sitter, bara lite nyfiken.

 

Hälsningar Thomas E 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Offeranoden på motorn" - var sitter den, eller vilken anod är det du menar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, IngemarE said:

"Offeranoden på motorn" - var sitter den, eller vilken anod är det du menar ?

Jag är inte vid båten nu och har inte instruktionsboken hemma men om jag kommer ihåg rätt så sitter det två zink anoder på motorn. Den jag frågar om sitter högt uppe bak på motorn och är ansluten till - på batteriet, undrar varför den anslutningen behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor ?

Offeranoderna som sitter på motorn brukar oftast gå in i kylsystemet, och det du ser är en "plugg" med zink inuti/längst in. Har nog aldrig sett en sådan med kabelanslutning för jord, och sitter de i blocket finns ju ingen som helst anledning. Om inte kyldelen den sitter skruvad i är i plast, förstås....

 

Det är inte så att någon tidigare ägare behövt jorda någonting annat och då anslutit till motorblocket här, en kabel som sedan "blivit över" och kopplats till batteriminus då den ju gick till blocket....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minutes ago, IngemarE said:

Vad är det för motor ?

Offeranoderna som sitter på motorn brukar oftast gå in i kylsystemet, och det du ser är en "plugg" med zink inuti/längst in. Har nog aldrig sett en sådan med kabelanslutning för jord, och sitter de i blocket finns ju ingen som helst anledning. Om inte kyldelen den sitter skruvad i är i plast, förstås....

 

Det är inte så att någon tidigare ägare behövt jorda någonting annat och då anslutit till motorblocket här, en kabel som sedan "blivit över" och kopplats till batteriminus då den ju gick till blocket....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är som du säger. I så fall blir jag bara glad, en kabel mindre i myrstacken av kablar. Jag gör allt för att försöka få lite ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter offeranoderna på motorn? Ska de inte sitta under vattenytan för att kunna "offras"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jo, men. 

 

Helt riktigt, mycket bra påpekande. 

 

Och i en motor finns det olja, luft, gaser och även vatten. 

Vatten ibland, dock inte alltid blandad med kylvätska. 

 

Vattnets uppgift är att kyla motorn. För att i vart fall hämma rostangrepp mm inuti motorn så 

placeras en eller flera offeranoder i vattnet/kylvätskan. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Baxlaget:

Färskvattenkyld alltså?

Placeras i första hand i sjövattendelen och, om den är färskvattenkyld, i sjövattendelen av värmeväxlare o.s.v. givetvis 😀

 

Länk, dock utan att veta vad TS har för motor:

https://forums.sailboatowners.com/attachments/2gm-anode-1-jpg.147884/

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

sjövattendelen

Ja, naturligtvis! Skrev fel.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några som frågar. Motorn är en Yanmar 2qm 20. Vet fortfarande inte om jag kan plocka bort den extra jordkabeln.

Kanske bäst att låta den sitta kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Thoen:

Några som frågar. Motorn är en Yanmar 2qm 20. Vet fortfarande inte om jag kan plocka bort den extra jordkabeln.

Kanske bäst att låta den sitta kvar. 

En offeranod som är inskruvad i motorn (spelar ingen roll om det är i färskvattendelen eller sjövattendelen) är jordad i motorblocket så extra jordningskabel ska inte behövas.

 

På förra Yanmarn (2GM20 tror jag att den hette) jag hade satt det en offeranod inskruvad, den hade ingen jordningskabel. Jag skruvade ur o tittade på anoden ett par gånger men den verkade inte förbrukas. På nuvarande Yanmar har jag inte ens letat efter offeranod... (förutom på drevet där jag håller koll på zinkförbrukningen).

Redigerad av Lintott
Motortyp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En liten historia. 

 

För dryga 40 år sedan, fanns biltillbehör med fabriksnamnet Zinkadus. 

 

Zinkadus var tillverkad av zink utformat som ett kylelement med kylribbor till t ex effekttransistorer. 

Storlek 5 x 5 x 2 cm. 

En flätad kabel med ringfäste för skruv i änden. 

 

Man bultade fast en sådan i  bl a varje hjulhus. Och säkerställde god elektrisk kontakt mot balk eller chassie med den flätade kabeln. 

 

Zinket fungerade som offeranod och minskade rostangrepp till den milda grad att Zinkadus blev uppköpt av biltillverkare. Bilar skulle rosta! 

Skröna eller inte... Zinkadus försvann från marknaden. 

 

En lärare jag hade på den tiden klippte till små zinkplåtar som placerades lite överallt...

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skröna.

Även det att de köptes upp av biltillverkare för att bilar skulle rosta är påhitt.

 

För att utgöra ett galvaniskt element måste man också ha något som kopplar potentialen mellan det som skall skyddas och skyddet även utanför metallen för att sluta kretsen. I båtens fall är det vattnet runtom.

Tänk själv - om du sätter en zinkanod på en järnstång och lägger den ute i naturen kommer ju inte stången sluta rosta för det - mer än precis där zinkanoden sitter.

 

Lika bra funktion som tabletten "Metaloy" du skulle stoppa i bensintanken, som sedan uppgavs avge metall som både smorde ventilerna, gav lägre friktion i motorn och återuppbyggde alla möjliga slitage. Köpte en begagnad tank till en bil en gång som hade något som låg och skramlade inuti. Det var ett par Metaloy-tabletter....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev IngemarE:

För att utgöra ett galvaniskt element måste man också ha något som kopplar potentialen mellan det som skall skyddas och skyddet även utanför metallen för att sluta kretsen. I båtens fall är det vattnet runtom.

Någon som förstår! Bra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg nyss i manualen till vår motor att anoden under motorfästet (utombordare) är jordad mot motorblocket via en jordfläta. Jag antar att man ville säkerställa god kontakt mot blocket då anoden ligger an mot en målad yta (förutom skruvarna då). När zinken går åt oxiderar ju yta och kontakten kan försämras ytterligare. En separat jordfläta löser ju det problemet. 

Redigerad av Ljung_Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...