Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thoen

Storlek på huvudsäkring

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på att rensa lite i elsystemet. Jag har rivit ut kabel som inte används och satt in ett skiljerelä. Jag tänkte ta bort de gamla huvudbrytarna och bara ha säkringar istället. Det blir två matningar fram till instrumentpanelen: En från startbatteriet som skall gå till till "startnyckeln" och användas till kontrollampor, mätare och startknapp. Den andra från förbrukningsbatteriet till övriga förbrukare. Båda matningarna avsäkrade med 25 A säkringar (Jag har inga stora förbrukare.)

 

Eftersom jag inte kommer att ha några batterifrånskiljare vill jag säkra av startmotor och generator också, det finns ingen så säkring nu. Hur stor ska jag välja? nån som vet. Det är en tvåcylindrig Yanmar diesel 24 hk. Jag vet inte hur stor startmotorn är men om den är på 1hk frår jag det till ca 70 A, tycker det låter lite. Drar start motorn mer momentant i start ögonblicket. Det kommer att bli minst 35 mm2 kabel från start batteri till startmotor.

 

 Tacksam för synpunkter.

Hälsningar Thomas E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skippa huvudbrytarna ?  Det är enligt mig en av de viktigare säkerhetsprylarna på båten.

 

Det snurrar en massa myter om att nästan varenda huvudströmbrytare introducerar livsfarliga spänningsfall, men de allra flesta är inte sanna. Och i de fall det är sant borde brytaren ofta ha bytts för längesedan, alternativt har man satt dit en brytare inte lämplig för ändamålet.

 

Kör själv både säkrat (följ Peter_K:s tips ovan) och med brytare - en separat till varje batteri - och har så gjort i snart 20 år utan att ha behövt byta någon av dem. Motorn är ändå en diesel på mer än 300hk och starten är känslig för spänningsfall. Mest spänningsfall får jag faktiskt i mätshuntarna för batteritankmätaren, och då är det ändå bara några hundra mV vid toppbelastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar men känner mig inte riktigt övertygad att tabellen ger svar. På Biltema säljs huvudsäkringar på 250 A, det skulle enligt den tabellen passa en kabelarea på 200 mm2.

 

Hälsningar Thomas E

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, IngemarE said:

Varför skippa huvudbrytarna ?  Det är enligt mig en av de viktigare säkerhetsprylarna på båten.

 

Det snurrar en massa myter om att nästan varenda huvudströmbrytare introducerar livsfarliga spänningsfall, men de allra flesta är inte sanna. Och i de fall det är sant borde brytaren ofta ha bytts för längesedan, alternativt har man satt dit en brytare inte lämplig för ändamålet.

 

Kör själv både säkrat (följ Peter_K:s tips ovan) och med brytare - en separat till varje batteri - och har så gjort i snart 20 år utan att ha behövt byta någon av dem. Motorn är ändå en diesel på mer än 300hk och starten är känslig för spänningsfall. Mest spänningsfall får jag faktiskt i mätshuntarna för batteritankmätaren, och då är det ändå bara några hundra mV vid toppbelastning.

Jag är inte rädd för spänningsfall däremot är det myllret av kablar som bekymrar mig. Men jag ska överväga brytare. Det kan ju vara skönt att veta att allt är av när man lämnar båten ett längre tag. Om jag ska greja med elen så kopplar jag bort batterierna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Thoen:

Tack för snabbt svar men känner mig inte riktigt övertygad att tabellen ger svar. På Biltema säljs huvudsäkringar på 250 A, det skulle enligt den tabellen passa en kabelarea på 200 mm2.

 

Hälsningar Thomas E

 

Om du installerar 35mm2 skall du inte ha större säkring än 100A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thoen:

Tack för snabbt svar men känner mig inte riktigt övertygad att tabellen ger svar. På Biltema säljs huvudsäkringar på 250 A, det skulle enligt den tabellen passa en kabelarea på 200 mm2.

 

Hälsningar Thomas E

 

Exakt så. 
Tanken med en säkring är ju att skydda kabeln; den skall ”brinna upp” innan kabeln. Sätter du 250 A-säkring på en 35 mm2-kabel kommer du få kabelbrand före säkringen går, och då kan du ju lika gärna strunta i säkringen 

🙂 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Peter_K said:

Exakt så. 
Tanken med en säkring är ju att skydda kabeln; den skall ”brinna upp” innan kabeln. Sätter du 250 A-säkring på en 35 mm2-kabel kommer du få kabelbrand före säkringen går, och då kan du ju lika gärna strunta i säkringen 

🙂 

 

Ok, tack för gott råd. Jag tar till mig. Köper en 100 A säkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är skillnad på kontinuerlig strömstyrka och kortslutningsström, se tabell, så liten säkring som möjligt är naturligtvis bäst.

Hälsningar Ove

 

 

2009876337_Skringar.jpg.80f502fb616294f9bf4f01223436191e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 1 Hk startmotor, satte i 100A säkring, brann direkt, satte i 200A, har nu hållit i tio år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev trewq:

Har 1 Hk startmotor, satte i 100A säkring, brann direkt, satte i 200A, har nu hållit i tio år

Startströmmen är i princip kortslutning på en stillastående motor av det slaget, så att räkna ut strömmen utifrån (vid normal drift) angivet antal hk eller kW ger tyvärr en för klen säkring.

 

Bättre att sätta en säkring i motorkretsen dimensionerad att skydda mot kabelbrand och rena kortslutningar mer än startens uträknade strömförbrukning. Tror f.ö. jag har 350 eller 400A till min motor (kort 50mm²) och 350A till bogisen (längre 70mm²).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Startströmmen är i princip kortslutning på en stillastående motor av det slaget, så att räkna ut strömmen utifrån (vid normal drift) angivet antal hk eller kW ger tyvärr en för klen säkring.

 

Bättre att sätta en säkring i motorkretsen dimensionerad att skydda mot kabelbrand och rena kortslutningar mer än startens uträknade strömförbrukning. Tror f.ö. jag har 350 eller 400A till min motor (kort 50mm²) och 350A till bogisen (längre 70mm²).

Exakt, att jag alls satte dit en säkring var för att efter en kortslutning med kabelbrand ville jag gardera mig mot att det skulle kunna hända igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Det är skillnad på kontinuerlig strömstyrka och kortslutningsström, se tabell, så liten säkring som möjligt är naturligtvis bäst.

Hälsningar Ove

 

 

2009876337_Skringar.jpg.80f502fb616294f9bf4f01223436191e.jpg

Bra riktlinje, men värdena är som sagt just riktlinjer. Det förstår man t ex om man ser på kontinuerlig ström för 2,5mm² som är 15A medan 4mm² endast är 1A mer (16A).

 

Hur mycket man kan köra i en viss kabelarea beror på många faktorer såsom inte minst hur kabeln är förlagd, hur mycket värme som kan avledas o.s.v. Det är därför en sladdvinda kan vara godkänd för 16A kontinuerligt men bara om den är utrullad, för annars kanske den bara för belastas med 4-5A. Sedan är acceptabelt spänningsfall också en begränsande faktor för hur klen kabel man kan köra. Särskilt vid låga spänningar som 12V. Inte sällan t.o.m. mer begränsande/styrande än strömmen om kabeln blir lång.

 

(OT: Det finns också något som heter "utlösningsvillkor" som enkelt förklarat innebär att säkringen måste lösa innan kabeln brinner om det blir kortslutning i andra änden. Det blir extra aktuellt i 230V-installationer där några volts spänningsfall inte är hela världen men där en mycket lång kabel antingen måste säkras ner eller ökas i dimension för att en kortslutning skall orsaka så mycket ström att en säkring på valt antal ampere löser ut tillräckligt snabbt. Var inte för så längesedan ute för en sådan installation med en trädgårdsbelysningsslinga som visserligen var dragen med "rätt" kabeldimension men var så lång att den av just detta skäl fick säkras ner från 10 till 6A).

 

Tar man 10mm² och 30A (tabellen säger 28A) ger det en uppvärmning av bara c:a 1,5W per meter kabel, dvs som en kontrollglödlampa - utspritt på en hel meter kabel. Ligger kabeln inte helt inbyggd kommer den klara väldigt mycket mer än så, men då börjar det som sagt ställas lite krav på att man tänker till. En intermittent belastning som bogis eller start kan alltså klara sig med mycket klenare än vad en tabell enligt ovan antyder, men det krävs alltså att den verkligen går intermittent, att den inte är för lång (spänningsfallet) och att kabeln är förlagd så den kan avge i alla fall lite av sin uppvärmning.

 

Vad jag vill säga är att tabeller som ovan är riktlinjer. Inte facit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...