Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Stregnil

Fråga om inställning i Navionics app

Rekommendera Poster

Jag tar dumstrut på, och får gilla läget...

I inställningarna på Navionics app så finns den bl.a. Depth of sonar sensor 

Är detta djupet mitt ekolod kan mäta, eller är det måttet om ekolodet sticker ut under skrovet (för att se hur djupgående båten är)?

 

Tack på förhand!

 

Bifogar bild på inställningen

Bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är hur långt under vattenytan givaren sitter. Om du vill ha precision i dina mätningar så ska detta vara så riktigt som möjligt. Antag att det  är 2 meter djupt där båten ligger. Om ekolodet sedan sitter monterat 0,5m under vattenytan kommer det att rapportera 1,5 meters djup vilket ju är avståndet från givaren till botten. Men matar du in 0,5 meter som kompensation, så kommer rapporterat djup att bli korrekt, dvs 1,5 + 0,5 = 2 meter.

 

En del segelbåtsägare har valt att ha nollnivån satt som kölens djup för att alltid se hur mycket vatten man har kvar till botten. Jag har aldrig riktigt förstått det, jag vill veta aktuellt djup, inte minst för att man enkelt ska kunna ha koll på var man är och när man t.ex passerar 6- och 3-meterskurvorna i sjökortet utan att sitta och räkna. Det är lite som att försöka lura sig själv med att ställa klockan fem eller tio minuter före för att alltid vara i tid. Det fungerar inte för mig i alla fall...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än värre om det är sambon som justerar klockan, typ då o då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...