Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kingfisher73

UTTERN 6402 / S64 som familjebåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag söker efter en motorbåt på 6 meter för skärgårdsturer med familjen och för fiske med goda vänner. Jag hade i princip bestämt mig för en UTTERN 6402 / S64 men läste precis ett test i Vi Båtägare som var skeptiska till komforten och att max 2 personer sitter bra i båten och att övriga helst bara vill gå av. Finns det någon därute som kan bekräfta eller förkasta detta påstående? Jag vill ju inte att familjen ska uppleva det som en pina att åka båt. Går det bl a att sitta i bakre soffan utan att bli blöt? 

Redigerad av Kingfisher73

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte får något annat svar hoppar jag in.

Har ingen egen direkt erfarenhet av båten men känner några som har en och de brukar vara ute flera personer. Vet att de dessutom sovit någon natt två personer i "hytten".

Som jag ser det så är det en båt som klarar sjö och väder bra. Går bra i sjön (har jag sett men inte åkt med).

Varför inte ta en liten provkörning med familjen i aktern?

 

Välkommen till MG!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller någon sådan men några vänner hade en. Den hade en diesel på tror det var 115 hk eller där omkring. Det var i underkant. Rätt seg upp i planing . Båten i övrigt var väldigt trevlig som sol, bad och fiskebåt. Trygg och säker. Tycker den gick fint i sjön. Två pers färdas suveränt, speciellt stående. I övrigt rätt enkel komfort. Som en vanlig styrpulpet. Tveksam komfort för övriga om det nu är viktig punkt. Ska man åka ut till badö eller fiska/bada lysande bra. Hänga i i gästhamn eller längre utflykter med fler än två så fins det bättre. Ruffen är extremt begränsad. Vännerna sov över ibland men bara i bra väder. Fungerade oftast som stuvutrymme. Har man stora kapellet så kan man säkert sova över även i sämre väder. Tycker du ska åka och kolla på en. Testa ruffen, testa simulera fika osv. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @ChristerN och @M_G för era inlägg. Låter som helt rätt båt för oss. Jag har tidigare haft 2 Buster (RS och XL) men köpte en weekendbåt för tre år sedan. Blev bara en natt i den då familjen inte var lika sugna på att sova i båt som jag. Däremot gillar de kortare dagsturer/bad och jag älskar fiske så kombinationen känns bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror S64 är en perfekt familjebåt, rymligt (7p) och bra planerad. Med lite dynor så sitter nog alla bekvämt även om det går lite sjö😀!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...